ماموریت رئیس سازمان جنگل‌ها واگذاری منابع طبیعی است

رئیس انجمن جنگلبانی ایران با اشاره به حکم وزیر کشاورزی برای رئیس جدید سازمان جنگل‌ها برای ایجاد باغ گفت: این کار اصلاً ارتباطی به وظایف این سازمان ندارد و ماموریت رئیس جدید، واگذاری منابع طبیعی است.

به گزارش ایسکانیوز،رئیس انجمن جنگلبانی ایران با اشاره به دستور وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر «ایجاد باغ‌های دیم سازگار با محیط در اراضی شیبدار» در حکم انتصاب خلیل آقایی به عنوان رئیس سازمان جنگل‌ها گفت: ایشان اصلاً با این ماموریت آمده و این حکم برای همه پیامی دارد.

هادی کیادلیری افزود: با انتصاب وی به نوعی پازل تخریب محیط زیست کامل شده و در واقع پیام این حکم، واگذاری اراضی ملی به بهانه کشت روی اراضی شیب دار و توسعه باغ‌هاست. در حالی که در شرح وظیفه سازمان جنگل‌ها هیچ جا تعریف نشده که توسعه باغ و کشاورزی بدهد.

با رئیس جدید سازمان جنگل ها به نوعی پازل تخریب محیط زیست کامل شده و در واقع پیام این حکم، واگذاری اراضی ملی به بهانه کشت روی اراضی شیب دار و توسعه باغ‌هاستوی تأکید کرد: کجای قانون، نقش سازمان جنگل‌ها بحث توسعه باغ است؟ توسعه باغ معاونت دیگری دارد و وظیفه این سازمان حفظ جنگل ها و مراتع کشور است. آمدن ایشان با این حکم کار بی اساسی است و یک نفر غیرمرتبط را آورده‌اند به مجموعه دیگری که وظیفه‌اش چیز دیگری است تا کار دیگری یعنی واگذاری اراضی انجام بدهد.

رئیس انجمن جنگل‌بانی ایران توضیح داد: یک بهانه ای که این افراد می آورند این است که ما این اراضی را به روستاییانی که تصرف کرده‌اند و نمی‌توانیم زمین را از آنها پس بگیریم واگذار می‌کنیم. طبق قانون، طبق رای شماره ۳۷۳ دیوان عدالت اداری، واگذاری اراضی حتی به روستاییان و هر کسی که تصرف کرده باشد ممنوع است و این کار صراحتاً غیرقانونی است.

کیادلیری تصریح کرد: غیر از اینکه این کار اصلا هیچ ربطی به وظیفه سازمان جنگل ها ندارد باید پرسید مگر در همین کشاورزی هایی که دارید بهره وری ها را بالا بردید؟ همین کشاورزی‌ای که تمام مملکت داد می زنند که باعث نابودی آب کشور شده است. تازه با همه این شرایط، تمام درختان سیب و میوه و پرتقال ما محصولشان را کنار خیابان ها ریخته اند. این نشان می دهد که اصل بر کشاورزی نیست و اصل بر واگذاری اراضی است.

وی ادامه داد: بحث دیگر این است که می شود گفت وزیر، مقدمات تجزیه سازمان را فراهم کرده است. وقتی ۱۰ درصد بودجه وزارتخانه برای بخش جنگل می رود یعنی در آینده یک بخش جنگل می ماند با کمترین هزینه ها و بودجه ها و تازه رئیس سازمان جنگل‌ها با همین بودجه اندک هم ماموریتش توسعه باغ تعریف می‌شود در حالی که وظیفه منابع طبیعی و معاون باغبانی همه در راستای این مسئله است.

رئیس انجمن جنگل‌بانی ایران با اشاره به مصوبه سه معاون وزیر کشاورزی که پس گرفته شد تأکید کرد: مصوبه این بود که تمام زمین‌ها حتی مراتع درجه یک را برای کشاورزی واگذار کنند و آقای جلالی، طهماسبی و اورنگی امضا کردند منتهی بعد گفتند اشتباه کردیم. این نمی تواند اشتباه باشد. اگر سه معاون وزیر اشتباه کنند که واویلا است. من نمی توانم بگویم اشتباه کردند و معتقدم دقیقا سیاست و ماموریت شان این بوده است. این نشان می دهد که چه تفکری دارند و به چه سمت و سویی می روند.

کیادلیری افزود: امروز دیگر هر انسان کاملا غیرمتخصص هم بحث کمبود آب را شنیده است. چه کسی می‌پذیرد در اراضی شیب دار باغ ایجاد شود؟ زمانی که مراتع را به گندم‌زار تبدیل کردیم طغیان کرد و میلیاردها تومان خسارت ایجاد کرد. فکر کردید دلیل تنوع زیستی چیست؟

وی تصریح کرد: این کار کاملا غیرکارشناسی است و من فکر می‌کنم که اولاً این کار واگذاری اراضی است و در این موضوع شک ندارم. دوم اینکه این ها فکر می کنند توسعه یعنی توسعه کشاورزی در سطح و نه در نقطه. شما یک جایی کارخانه ای دارید که این کارخانه عقب افتاده است، بعد صد تا کارخانه عقب افتاده می زنید و می گویید توسعه داده ام یا زمین آن را اضافه می‌کنید در حالی که باید فناوری آن را پیشرفت دهید. این نشان می دهد که مدیران در این بخش اصلا درک درستی از توسعه پایدار ندارند.

تمام ادعا و تصمیم‌هایی که در دولت روحانی در خصوص مسائل محیط زیستی بوده همه شان اشتباه بوده است و این جا در سازمان جنگل ها به فاجعه آمیزترین شکلش بوده است چون سازمان جنگل ها یک بخش اجرایی است و مثل محیط زیست نظارتی نیسترئیس انجمن جنگل‌بانی ایرانی با اشاره به اینکه روحانی دولت خود را محیط زیستی خوانده است گفت: ما که براساس ادعا نگاه نمی کنیم، براساس نتیجه می بینیم. الان تمام ادعا و تصمیم‌هایی که در این راستا بوده همه شان اشتباه بوده است و این جا در سازمان جنگل ها به فاجعه آمیزترین شکلش بوده است چون سازمان جنگل ها یک بخش اجرایی است و مثل محیط زیست نظارتی نیست.

کیادلیری توضیح داد: اگر به اشتباه یک مرتع را شخم بزنید دیگر مرتع معنا نمی دهد چون طبق قانون هم مرتع جایی است که شخم نخورده باشد پس با این کار دیگر خود به خود از تعریف مرتع خارج می شود. این نشان می دهد که ما ابتدایی ترین چیز را هم برای انتصاب این مدیران در نظر نگرفته ایم. باید تکلیفمان را مشخص کنیم که می خواهیم مشکلی را رفع کنیم یا می خواهیم یک لطف و مرحمت و موهبتی در حق افراد خاصی بکنیم؟

وی در پایان با اشاره مجدد به شعار «دولت محیط زیستی» خطاب به رئیس جمهور گفت: شما براساس کدام شاخص و معیار و اساس رئیس سازمان جنگل ها را انتخاب کردید وقتی که کل متخصصان کشور درخواست کردند که ایشان نیاید و یک متخصص بیاید و این تنها چیزی بود که هیچ اختلافی با هم نداشتیم؟ آقای روحانی وقتی شما به این موضوع احترام نمی گذارید و توجهی نمی کنید به نظر خود شما شعارتان درست است؟ راهتان درست است؟ این ادعا ادعای درستی است؟ قطعاً نیست.

705

کد خبر: 886469

وب گردی

وب گردی