نشست تخصصی ابعاد روانی،جسمانی و حقوقی کودک آزاری در دانشگاه آزاد واحد لاهیجان برگزار شد

نشست تخصصی ابعاد روانی،جسمانی و حقوقی کودک آزاری در سالن علامه حزین در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، میر مظفر فلاح چای ،معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان ،ضمن خیرمقدم به حضار گفت : «همه ی رشته های دانشگاهی بایستی تحقیقات و پایان نامه ها را به سمت حل موضوعات و مشکلات مبتلی در جامعه ببرند ».

معاون پژوهش و فناوری اظهار کرد:«کودک آزاری ذره ای کوچک از اقیانوس بحث های روانشناسی و سایر علوم تربیتی است که روزانه با آن مواجه می شویم».

فلاح چای ادامه داد: «انتظار می رود مدیران گروه ها ، روسای دانشکده ها، دانشجویان و متخصصان حاضر در گروه ها با شناسایی چنین موضوعاتی در سطح جامعه به گره گشایی بپردازند و این برنامه به سمت حل مشکلات جامعه پیش برود».

طاهره حمزه پور حقیقی،استادیار گروه روانشناسی به بررسی جنبه های روانشناختی کودک آزاری و آسیب های روانی کودکان پرداخت و گفت: «مهمترین نوع کودک آزاری سوءرفتار جسمی با جراحات است که از لحاظ روانشناختی یا عاطفی ضربه های شدیدی به کودک وارد می کند».

استادیار گروه روانشناسی اظهار کرد«:تنها گذاشتن کودکان در منزل،تهاجم جسمانی،غفلت فیزیکی و سوءرفتار جنسی از جمله شایع ترین بد رفتاری ها نسبت کودکان می باشد».

حمزه پور اعتیاد را شایع ترین علت کودک آزاری جنسی و جسمی دانست و تصریح کرد:«با مصرف بیش از حد مواد الکلی، مواد مخدر و روانگردان ها باعث ایجاد اختلالات روانی و عصبی و در نهایت نوع جدی صدمه و آزار به کودک می گردد».

وی ادامه داد:«انکار مرتکبین سوء رفتار، غفلت و همچنین ترس قربانیان از افشای موضوع از معضلات اساسی برای شناسایی عاملان سوء رفتاران کودکان است».

وی با تاکید بر تربیت جنسی گام به گام کودکان افزود :«یکی از عوامل مهم کودک آزاری ،وجود باور های غلط در مورد تربیت جنسی کودکان است که در صورت بروز این مسائل، کودکان در برابر والدین با واکنش های منفی و بی توجهی آنها روبه رو می شوند، که والدین بایستی با آگاهی های خود، راهکاری برای اینگونه معضلات فرزندان باشند».

دکتر حمیده حکیمی هیات علمی گروه پرستاری ، دیگر سخنران این مراسم، عوامل مربوط به والدین ، عوامل مربوط به کودک و همچنین عوامل مربوط به محیط را از جمله عوامل مستعد کننده ی سوء رفتار فیزیکی دانست و اظهار کرد:«علایم و نشانه های سوء رفتار های آزار جنسی ،فیزیکی و روانی در کودکان باید مورد توجه والدین قرار گیرد تا در مواجه با چنین موقعیت هایی اقدام مناسب انجام پذیرد».

وی ادامه داد:«نکات قابل توجه پیشگیری از سوء رفتار های جسمی و جنسی کودکان عبارتند از آگاهی والدین در مورد رشد و تکامل کودک ،نیاز های مراقبتی ، نحوه فرزند پروری و برخورد مناسب با رفتار های کودکان می باشد».

سخنران دیگر این مراسم، عاطفه لرکجوری،مدیر گروه فقه و حقوق ضمن بررسی نکات و مسائل حقوقی در موضوع کودک آزاری در حقوق ایران و سایر کشور ها به تشریح مجازات های مختلف در زمینه کودک آزاری نیز پرداخت.

مدیر گروه فقه و حقوق، سوء نیت عام و خاص مجرم ،مقید به نتیجه بودن جرم و صدمات جسمی و روحی را از نکات مهم در جرم کودک آزاری دانست .

در پایان نشست به سوالات حضار پاسخ داده شد.

کد خبر: 886545

وب گردی

وب گردی