کریدور ریلی اسلام آباد-تهران-استانبول فعال می‌شود

در بیست و هشتمین اجلاس شورای برنامه ریزی سازمان اکو با حضور نمایندگان راه آهن ایران در اسلام آباد در خصوص اتصال ریلی کریدورهای منطقه ای مذاکره شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از دفتر امور بین الملل راه آهن، بیست و هشتمین اجلاس شورای برنامه ریزی منطقه ای (RPC) کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (ECO) با شرکت نمایندگان شرکت راه آهن ایران در کمیته حمل و نقل این اجلاس در اسلام آباد پاکستان برگزار شد.

لازم به ذکر است، شورای برنامه ریزی منطقه ای اکو، رکن اقتصادی و تنظیم کننده برنامه های سالانه سازمان اکو است که به طور معمول سالی یک بار در سطح روسای سازمان ها و وزارتخانه های مرتبط کشورهای عضو تشکیل جلسه داده و ضمن بررسی روند پیشرفت اجرای برنامه ها در سال گذشته، برنامه سال آتی سازمان در بخش های مختلف همکاری را تنظیم می نماید، بنابراین شورای مذکور از اهمیت بالایی برخوردار است.

این شورا متشکل از هشت کمیته به شرح زیر است که برنامه ها و پروژه های مربوط به هر کمیته در نشست های کارشناسی این شورا در اجلاس های سالیانه بررسی و بحث شده و سپس برای تصویب نهایی به اجلاس وزرا ارائه می شود:

ا- کمیته تجارت و سرمایه گذاری

۲- کمیته حمل و نقل و ارتباطات

۳- کمیته انرژی، مواد معدنی و محیط زیست

۴- کمیته کشاورزی، صنعت و توریسم

۵- کمیته آمار و تحقیقات اقتصادی

۶- کمیته منابع انسانی و توسعه پایدار

۷- کمیته هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان یافته

۸- کمیته نهادها و آژانس های تخصصی و منطقه ای اکو

کمیته حمل و نقل و ارتباطات دربرگیرنده مسائل منطقه ای مربوط به حمل و نقل ریلی، حمل و نقل جاده ای، مسائل گمرکی و بیمه و نیز اجرای موافقت نامه چارچوب حمل و نقل ترانزیت(TTFA) است.

در حوزه حمل و نقل ریلی پنج پروژه و کریدور مهم منطقه ای اکو یعنی فعال سازی و عملیاتی کردن کریدور اسلام آباد ـ تهران ـ استانبول (ITI)، کریدورآلماتی ـ تهران ـ استانبول، کریدور آلماتی ـ بندرعباس، کریدور قزاقستان ـ ترکمنستان ـ ایران(KTI) و نیز کریدور قرقیزستان ـ تاجیکستان ـ افغانستان ـ ایران (KTAI) به همراه کریدور شمال ـ جنوب و تکمیل گسستگی قزوین ـ رشت ـ آستارا در دستور کار این کمیته و اجلاس مزبور قرار داشت و آخرین وضعیت و اقدامات صورت گرفته در خصوص هر یک از این کریدورها از طرف نمایندگان کشورهای عضو تشریح و در ارتباط با مراحل بعدی در سال ۲۰۱۸ تصمیم گیری شد.

نماینده کشور پاکستان در این اجلاس در ارتباط با راه اندازی قطار کانتینری در مسیر کریدرو اسلام آباد ـ تهران ـ استانبول (ITI) باتوجه به اینکه بخش داخل پاکستان نیاز به بازسازی و بهبود دارد، به برنامه ریزی های صورت گرفته در این کشور برای ارتقاء و بهسازی زیربنای حمل و نقل مربوط به مسیر این کریدور اشاره و اعلام کرد: مطالعه امکان سنجی برای بخش روهری ـ کویته ـ تفتان (Rohri-Quetta-Taftan)، از قبل شروع شده و انتظار می رود تا یک سال آینده تمام شود. مناقصه برای بهسازی این مسیر بر اساس BOT قبلا فراخوان داده شده است.

او افزود: یک بخش از کریدور ITI در حال بهسازی تحت برنامه کریدور اقتصادی چین ـ پاکستان (CPEC) است و انتظار می رود که در بازه زمانی سه تا پنج سال تمام شود.

در خصوص راه اندازی قطارهای برنامه ای کانتینری در کریدورهای آلماتی- استانبول و نیز آلماتی به سمت بندرعباس مقرر شد تا کارگروه های کارشناسی برای پیگیری یکسان کردن تعرفه ها و نیز زمان سیر حرکت قطارها در سال ۲۰۱۸ تشکیل شده و مطالعات تجاری سازی از طرف دبیرخانه اکو برای این کریدورها صورت گیرد.

در ارتباط با کریدور قزاقستان-ترکمنستان-ایران گزارشی از طرف دبیرخانه اکو در خصوص آخرین وضعیت انجام مطالعات تجاری سازی این کریدور با مشارکت بانک توسعه اسلامی (IDB)، کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل (UNESCAP) و نیز سازمان اکو داده شد و از کشورها درخواست گردید تا مرجع ملی خود را جهت همکاری با مشاور بین المللی برای تجاری سازی این کریدور اعلام کنند.

همچنین، در ارتباط با پروژه قزوین- رشت- آستارا، مقرر شد تا پنجمین کارگروه کارشناسی سطح عالی به میزبانی راه آهن ایران به همراه بازدید از این پروژه در نیمه اول ۲۰۱۸ برگزار و مطالعه تجاری سازی از طرف دبیرخانه اکو برای روی این کریدور انجام شود.

402

کد خبر: 886571

وب گردی

وب گردی