زباله سوزی در تهران همچنان به صورت کلیشه‌ای و سنتی در حال انجام است

عضو شورای شهر تهران گفت: زباله سوزی در تهران همچنان به صورت کلیشه‌ای و سنتی در حال انجام است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس، الهام فخاری در تذکر پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران گفت: امروز برای چندمین روز متوالی وضعیت هوای تهران ناسالم گزارش شده و به تعطیلی مدرسه‌ها انجامیده است.

وی ادامه داد:تهران هوا ندارد و گویی همه ما گرفتار «کاری نمی‌شود کرد» هم از سوی دستگاه‌ها و نهادهای مسوول و هم از سوی مردم هستیم. برای چاره‌جویی آلودگی هوا که روزبه‌روز به فاجعه نزدیک می‌شود همه مسوول هستیم و همه باید کاری اثرگذار در حوزه اختیار و وظایف خود انجام دهیم.

فخاری افزود: با وجود رخداد فصلی که در سال‌های قبل و دهه‌های قبل هم تجربه شده هنوز هماهنگی بین‌بخشی برای چاره‌اندیشی و اقدام موثر برای پیشگیری از آلودگی هوا وضعیت مناسبی ندارد، در حالی که امری فوری و ضروری بوده است.

عضو شورای شهر تهران گفت: در لایحه پیشنهادی دولت برای سال آینده هم‌چنان که می‌بینیم در این حوزه فقط به اوراق مشارکت در تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی بسنده شده است. در حالی که در تبصره ۱۸ بودجه افزایش قیمت بنزین و گازوئیل پیش‌بینی‌شده، چگونگی سامان‌دهی روشن نیست. آیا اینکار به فشار زیاد بر حمل و نقل عمومی نمی‌انجامد در حالی که ضرورت دارد تصریح شود ۵۰ درصد این افزایش باید به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص یابد ؟!

رئیس کمیته اجتماعی صورای شهر با بیان این که زباله‌سوزی هم‌چنان به شیوه کلیشه‌ای و سنتی انجام می‌شود و هر بامداد حجم آلودگی چشمگیر را به فضا و هوای شهری می‌افزاید، تاکید کرد: برای سامان‌دهی مدیریت پسماند عزم جدی در جمع کردن تجارت نابه‌سامان پسماند که عده‌ای محدود از آن سود می‌برند و عده‌ی زیادی در نامناسب‌ترین شرایط زباله‌گرد تعریف و مشاهده می‌شوند، لازم است. وی ادامه داد:‌کاری فراتر از فقط جلسات و مصاحبه‌ها برای سامان‌دهی پسماند ضرورت دارد و دولت و مدیریت شهری باید به اضطرار این وضعیت توجه داشته باشد. باز کردن راه و تسهیل شرایط فاینانس برای مدیریت پسماند و راه‌اندازی سامانه‌های نوین نیاز فوری تهران است.

فخاری به تردد موتور سیکلت‌ها اشاره کرده و تصریح کرد: از منابع مهم آلودگی تهران گزارش شده‌اند . چاره‌ی بحث موتورسیکلت‌ها همکاری فوری بین نهادهای دولت و مدیریت شهری را می‌طلبد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت: باتوجه به تجربه هرساله این وضعیت، ضرورت داشت اقدام‌های پیشگیرانه توسط مدیریت شهری پیش از رسیدن به بحران جدی گرفته می‌شد. تجربه‌ی آزموده را دوباره و چندباره تجربه کردن اشتباه بزرگ‌تری است.

وی ادامه داد: اکنون در شرایط ویژه ای که امروز مردم و شهر گرفتار شده اند، همه متخصصانی که به هر دلیل از دایره کار حذف یا نادیده انگاشته‌شده‌اند را به همکاری فرابخوانید.

فخاری با اشاره به لزوم مشارکت مردم افزود: با مردم گفتگو کنیم، مردم راه‌حل‌های امکان‌پذیر و موثری دارند و طلسم«کاری نمی‌شود کرد» را می‌توانند بشکنند. همراه تذکر به مدیریت شهری به دلیل کندی و کاستی در اقدام‌های پیشگیرانه، از شهروندان ارجمند تهران می‌خواهم راه‌حل‌های فوری و امکان‌پذیر خود را در قالب پویش فسم_گرفت ارایه کنند.

701

کد خبر: 886620

وب گردی

وب گردی