تکمیل مترو تهران-پرند به عهده شهرداری است/مسیریابی مترو تهران-پردیس انجام شد

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: مسیریابی و مطالعات این مترو انجام شده که امیدواریم با استفاده از ظرفیت های جدول ۱۹ بودجه و فاینانس ساخت آن را تامین اعتبار کنیم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حبیب الله طاهرخانی در حاشیه دومین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته در نشست خبری درباره حمل و نقل و ارتباطات شهرهای جدید با کلان شهرها گفت: سیاست ساخت شهرهای جدید با هدف تراکم زدایی از کلان شهرها انتخاب و ایجاد شد و توفیق یا عدم توفیق این سیاست در تمام دنیا به سیستم حمل و نقل شهری وابسته است. به همین دلیل توسعه ارتباطات و حمل و نقل شهرهای جدید با کلان شهرهای ایران یکی از وجوه اصلی شرکت عمران شهرهای جدید انتخاب شد و در حال توسعه دسترسی آزادراهی و ریلی شهرهای جدید به شهرهای مادر هستیم.

او ادامه داد: پیش از این آزادراه تهران-پردیس برای افزایش دسترسی پایتخت به شهر جدید پردیس احداث شده است و به زودی یک آزادراه تبریز-سهند نیز برای اتصال این دو شهر تکمیل و بهره برداری می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به همکاری شرکت عمران شهرهای جدید با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و مشارکت در احداث آزادراه های تسهیل کننده دسترسی شهرهای جدید به کلان شهرها اظهار داشت: به عنوان نمونه ما در احداث آزادراه کنار گذر غربی اصفهان با شرکت ساخت برای تغییر این مسیر و اتصال آن به شهر جدید مجلسی همکاری داشته ایم. همچنین قرار است آزادراه آبیک-چرمشهر از کنار شهر جدید پرند و آزادراه مشهد-گلبهار-چناران از شهر جدید گلبهار عبور کند. آبیک-چرمشهر در حال احداث بوده و مشهد-گلبهار امسال کلنگ زنی شد.

طاهرخانی با بیان اینکه در گذشته هشتگرد یکی از شهرهای جاذب جمعیت کلانشهرهای تهران و کرج بود، افزود: در حال حاضر با توجه به اینکه این شهر مشکلاتی در زمینه دسترسی و حمل و نقل به تهران دارد، سبب شده تا سکونت در شهر جدید هشتگرد با کمترین اقبال مواجه شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید سیاست دیگر این شرکت را توسعه حمل و نقل ریلی برای افزایش دسترسی شهرهای جدید به کلان شهرها عنوان و تاکید کرد: در حوزه ریلی مهمترین اقدام ما توسعه قطارهای حومه ای است که متولی آن خود شرکت عمران شهرهای جدید است به طور مثال پروژه راه آهن کرج-هشتگرد در مراحل پایانی بوده و اوایل سال آینده افتتاح می شود. همچنین پروژه راه آهن ۳۰ کیلومتری اصفهان- شهر جدید بهارستان نیز ریل گذاری آن تکمیل شده و ساخت ایستگاه قطار را شروع کرده ایم. همچنین مطالعات پروژه احداث قطار حومه ای فولادشهر-اصفهان به طول ۱۵ کیلومتر تکمیل شده است.

او از دیگر پروژه های قطار حومه ای شهرهای جدید، احداث راه آهن مشهد-گلبهار نام برد و گفت: کل این مسیر ۴۰ کیلومتری آزادسازی شده و به زودی عملیات زیرسازی و ریل گذاری آن از محل فاینانس ۱۸۰ میلیون یورویی آغاز خواهد شد.

طاهرخانی درباره مترو تهران-پرند گفت: شهرداری تهران خط هشت مترو شامل تهران تا فرودگاه امام خمینی را احداث کرده است و تکمیل آن تا پرند جزو وظایف شهرداری است ولی در زمره اولویت های آنان قرار نگرفته است این در حالی است که زیرسازی این مترو انجام شده و ایستگاه مترو پرند نیز پیشرفت ۷۰ درصدی دارد.

او با اشاره به فعالیت شرکت عمران شهرهای جدید در خصوص دو خطه کردن راه آهن تهران-پرند با مشارکت شرکت راه آهن افزود: ۱۳۵ میلیارد تومان از منابع داخلی شرکت شهرهای جدید به شرکت راه آهن برای دو خطه کردن این مسیر کمک کرده ایم. البته در حال حاضر از تک خط موجود استفاده شده و ۱۱ رام قطار حومه ای در صبح و ۱۱ رام در بعدازظهر بین تهران-پرند تردد می کند. ضمن اینکه برای احداث قطار حومه ای تهران-اندیشه نیز با شهرداری های مسیر در حال مذاکره هستیم. از دیگر اولویت های شرکت عمران شهرهای جدید احداث قطار حومه ای تبریز-سهند، تهران-پردیس و شیراز-صدرا است که منتظر تامین اعتبار آن هستیم.

طاهرخانی درباره مترو تهران-پردیس تاکید کرد: مسیریابی و مطالعات این مترو انجام شده که امیدواریم با استفاده از ظرفیت های جدول ۱۹ بودجه و فاینانس ساخت آن را تامین اعتبار کنیم.

401

کد خبر: 886773

وب گردی

وب گردی