آیا داده های یک ایستگاه اندازه‌گیری کیفیت هوا، نماینده یک منطقه شهری است؟

در روزهای اخیر همزمان با افزایش آلودگی هوای تهران، برخی رسانه ها گاه شاخص یک ایستگاه را به عنوان شاخص یک منطقه از شهر اعلام می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز، احمد طاهری مدیر شبکه سنجش کیفیت هوای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفت: کیفیت هوای کلانشهرها، توسط ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا که در سطح شهر پراکنده شده‌اند، محاسبه و به عموم مردم اطلاع رسانی می‌گردد. در کلانشهر تهران، تقریبا 40 ایستگاه‌ وجود دارد که 21 ایستگاه متعلق به شهرداری تهران (شرکت کنترل کیفیت هوا) و 19 ایستگاه آن متعلق به سازمان محیط زیست می‌باشد. در حال حاضر روزانه در دو نوبت، ساعت 8 و 11 صبح داده‌های جمع‌آوری شده از ایستگاه‌های اندازه‌گیری، توسط کارشناسان بررسی و تایید می‌گردند. لذا بر این اساس، شاخص 24 ساعته کیفیت هوای تهران محاسبه و از راه‌های مختلف به اطلاع عموم مردم می‌رسد. علاوه بر شاخص 24 ساعته، در حال حاضر محاسبه شاخص 3ساعته نیز در دستور کار قرار گرفته است که در هر ساعت از شبانه روز، بر مبنای داده‌های سه ساعت گذشته که به صورت داده خام می‌باشند، محاسبه و اطلاع رسانی می‌گردد.

وی افزود: در رابطه با داده‌های سنجش کیفیت هوا در شهر تهران، توجه به نکات زیر ضروریست. با توجه به پیگیری‌های بسیار زیاد عموم مردم، در حال حاضر ساز و کاری تهیه شده تا در تمامی ساعات شبانه روز، عموم مردم توانایی دسترسی به داده‌های مناطق مختلف را داشته باشند. همچنین محاسبه و اعلام شاخص 3 ساعته با استفاده از داده خام ایستگاه‌ها نیز در دستور کار قرار گرفته است.

با توجه به ماهیت آلودگی هوا و تجهیزات سنجش آن، عوامل متعددی از جمله عوامل محلی (مانند عملیات ساختمانی، سوزاندن موادی در کنار ایستگاه و...) قطع برق و همچنین عدم عملکرد صحیح تجهیزات، می‌تواند بر دیتای خروجی تاثیر گذار باشد. لذا در تمامی کلانشهرهای جهان، دیتای اندازه‌گیری شده، حتما یک بار توسط کارشناس و نیروی انسانی مورد بازنگری قرار می‌گیرد تا در صورت وجود موارد فوق، به عنوان داده نامعتبر تلقی گردد. با توجه به اینکه دیتای آنلاین و شاخص 3ساعته، قبل از اعمال نظر کارشناس منتشر می‌گردد، ممکن است بعضا در بر گیرنده دیتای نامعتبر نیز باشد، لذا لازم است به این نکته توجه گردد.

اندازه‌گیری کیفیت هوا در یک ایستگاه، ماهیت نقطه‌ای دارد. به عبارت دیگر، هر ایستگاه، هوای موجود در ناحیه محدودی در حدود حداکثری چندصد متر را مورد اندازه‌گیری قرار می‌دهد. لذا صرفا به دلیل اینکه یک ایستگاه در یک منطقه قرار گرفته و با نام آن منطقه شناخته شده است، نمی‌توان دیتای آن را به کل منطقه با وسعت زیاد پوشش داد.

بر طبق استانداردهای جهانی، شبکه سنجش کیفیت هوا، باید ترکیبی از انواع ایستگاه‌ها شامل ترافیکی و غیر ترافیکی باشد. بدیهی است که ایستگاه‌های ترافیکی، به علت فاصله کم از مهمترین منبع انتشار کلان شهر تهران (وسایل نقلیه) غلظت‌های بالاتری را نشان دهند، اما این موضوع به هیچ عنوان نشاندهنده بالاتر بودن میزان آلودگی هوا در یک منطقه دارای ایستگاه ترافیکی نسبت به منطقه دارای ایستگاه غیرترافیکی نیست. قضاوت در مورد کیفیت هوای یک منطقه، نیازمند سنجش وسیع کیفیت هوای آن منطقه در نقاط زیادی است و با یک نقطه نمی‌توان در مورد آن قضاوت کرد.

در انتها لازم به ذکر است که با توجه به بافت شهری، محل اتوبان‌ها، صنایع و ... ممکن است میزان تولید آلاینده‌های هوا در مکان‌های مختلف متفاوت باشد، اما به علت ساختار آن سرعت پخش بالایی در جو دارد. با عبارت دیگر، تمام مردم کم و بیش قطعا متاثر از آلودگی هوا خواهند شد.

701

کد خبر: 886782

وب گردی

وب گردی