صندوق بازنشستگی؛ خانه ای بر روی آب برای بازنشستگان کشور

موضوع صندوق های بازنشستگی کشور جزو مسایلی تلقی می شود که طی چند وقت اخیر با معضل و چالش های بسیار زیادی دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ تمام اقشار جامعه به این امید و آروز در ادارات دولتی مشغول به کار می‌شوند که بعد از دوره بازنشستگی از مزایای آن برخوردار شوند، متاسفانه روز به روز بر تعداد بازنشستگان کشور اضافه می‌شود و پوشش حمایتی برای این افراد بسیار پایین است، در صورتی که حمایت دولت نباشد وضعیت صندوق‌ها بدتر از وضع موجود خواهد شد.

این امر مهم بیانگر این است که دولت برنامه مفصلی در این خصوص ندارد و هر روز با اما و اگرها و البته وعده های توخالی به بازنشستگان، آنها را ساکت نگه می دارد، چرا مگر این اقشار تا کنون خدمات شایسته‌ای را برای کشور انجام ندادند که اکنون این قشر در جامعه مورد تضعیف قرار گرفته اند.

بسیاری از نمایندگان مجلس معتقدند که در ابتدا قرار بود وضعیت صندوق ها از طریق واگذاری شرکت ها به صندوق های بازنشستگی بهبود یابد اما متاسفانه شرکت ها به دلیل زیان‌ده بودن نه تنها مشکلات صندوق را برطرف نکردند بلکه مشکلی بر مشکلات صندوق ها اضافه کردند.

گفتنی است، برخی از کارشناسان و نمایندگان مجلس وضعیت نامساعد صندوق های بازنشستگی را ناشی از مشکلات موجود در صندوق ها می دانند و معتقدند تا زمانی که متناسب سازی در میزان حقوق دریافتی بازنشستگان و نیز کارمندان ایجاد نشود، چنین وضعی در صندوق ها حاکم است و نمی توان شاهد بهبود وضعیت صندوق و نیز بازنشستگان کشور بود.

در حال حاضر با توجه به معضلی که در صندوق های بازنشستگی به وجود آمده انتظار بسیاری از مسئولان، ورود دولت به این ماجرا است تا با اتخاذ تدابیر خود اقدام به سر و سامان دادن وضع صندوق ها و نیز بازنشستگان کند.

سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شوراى اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به آخرین وضعیت صندوق های بازنشستگی در کشور گفت: در حال حاضر 18 صندوق در کشور وجود دارد که از این تعداد 17 صندوق ورشکسته و تنها یک صندوق در حال فعالیت است.

او با بیان اینکه این صندوق ها قادر به تامین حقوق بازنشستگان خود نیستند، بیان کرد: حقوق بازنشستگان توسط دولت پرداخت می شود، براساس قانون بازنشستگی زمانى که فردی بازنشست می شود، دولت هیچ مسئولیتی در قبال پرداخت حقوق فرد ندارد و حقوق باید توسط صندوقی که فرد بازنشست شده است پرداخت شود.

خدادادی افزود: متاسفانه به دلیل عملکرد اشتباه گذشته‌ی تمام صندوق ها در ایران، وضعیت صندوق ها به جایی رسیده که اکنون 17 صندوق با وضعیت نامساعد همراه هستند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که فردی بازنشسته می شود، تنها ردیف حقوقی فرد موردنظر تغییر می کند بدین صورت که از یک سازمانی منفک و به ردیف دیگری منتقل شده و دولت در قالب ردیف دیگر حقوق فرد را به عنوان بازنشسته پرداخت می کند، بنابراین این امر زنگ خطری براى تهدید کشور ایران است.

او گفت: اعتبارات کشور باید به صورت 75 در صد به 25 درصد باشد، یعنى 75 درصد از اعتبارات به اعتبارات عمرانی و 25 درصد دیگر به اعتبارات جاری اختصاص یابد.

خدادادى با بیان اینکه اعتبار تعلق گرفته در بودجه سال ٩٧ به میزان 346 هزارمیلیارد تومان است، افزود: درصورتى که ٢٥ درصد از این میزان به اعتبارات جارى و ٧٥ درصد دیگر به اعتبارات عمرانی اختصاص پیدا نکند، چشم انداز کشور ورشکسته است.

او با اشاره به اینکه اعتبارات کنونی کشور 90 درصد به 10 درصد است، گفت: در حال حاضر 90درصد از اعتبارات کشور به اعتبار ات جاری و 10درصد دیگر به اعتبارات عمرانی تعلق گرفته که با توجه به این روند باید به وضعیت اقتصادی کشور گریست و تدابیری را نسبت به بهبود وضع موجود در نظر گرفت.

به گفته رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامى؛ یکی از عواملی که باعث ایجاد وضعیت حاد در کشور شده، وضعیت اسفناک صندوق های بازنشستگی است که بسیار نگران کننده هستند.

او اظهار داشت: در حال حاضر پرداخت حقوق بازنشستگان منجر به فلج شدن اقتصاد کشور شده است و در صورات ادامه این روند تمام درآمد کشور صرف حقوق کارمندان و بازنشستگان خواهد شد.

خدادادی با اشاره به متناسب شدن میزان حقوق دریافتى شاغلان و بازنشستگان کشور گفت: هنوز حقوقی برای کارمندان و بازنشستگان فعلی خود نداریم، بازنشستگان کشور در جیریان هستند که دولت برای پرداخت حقوق با مشکل مواجه است و براساس بررسی های انجام شده فاصله بین دریافت بین بازنشستگان با یکدیگر و کارمندان با بازنشستگان فاصله بسیار زیادی است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه ششم توسعه، دولت را موظف به همسان سازی میزان حقوق دریافتی بازنشستگان و کارمندان کردیم که دولت مرحله اول این اقدام را انجام داده و مصوب شد که تا پایان سال 96 حداقل حقوق بازنشستگان را به دو میلیون تومان برساند اما در ادامه از باقى اقدامات لازم صرف نظر کرد.

او اظهار داشت: دولت در برنامه ششم موظف به متناسب کردن حقوق دریافتی بازنشستگان با دریافتی کارمندان است که این تناسب نباید بیشتر از 15 درصد باشد، بدین صورت که کامندان و بازنشستگان باید 15 درصد تفاوت در میزان دریافت حقوق دریافتی داشته باشد.

خدادادی گفت: تا قبل از سال 96 حقوق دریافتی برخی از بازنشستگان به میزان 700 هزار تومان بود این در حالیست که در همان زمان حقوق دریافتی برخی از کارمندان حدود 5 میلیون تومان بود بنابراین دولت در سال 97 باید نسبت به همسان سازی حقوق دریافتى اقدام کند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افرود: براساس جلساتی که بازنشستگان با دولت داشتند نوبخت قول داد تا میزان حقوق دریافتی را یکسان سازی کند اما بعد از ارایه بودجه مشاهده کردیم که مبلغ بسیار ناچیزی برای یکسان سازی اختصاص داده شده و متاسفانه ردیف های خاصی را برای یکسان سازی در نظر گرفتند.

او با بیان اینکه حدود 12 هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق دریافتى بازنشستگان مورد نیاز است، گفت: در لایحه بودجه چیزی حدود 1 هزار میلیارد تومان برای یکسان سازی اختصاص داده شده است که باید گفت با این میزان نمی توان انتظار یکسان سازی را داشت و همچنان این اختلافات و نارضایتی ها وجود خواهد داشت.

خدادادی با تاکید بر اینکه صندوق های بازنشستگی در تمام دنیا نه تنها عاملى براى تهدید نیستند بلکه به عنوان فرصتی تلقی می شوند، گفت: در بسیاری از کشورها از صندوق ها در پروژه هایی که دولت قدرت سرمایه گذاری ندارد در راستای توسعه و عمرانی کشور استفاده می شود بنابراین از این طریق قدم های موثری را جهت پیشرفت کشور بر میدارد.

او در پایان گفت: یک روز تاخیر برای رفع مشکلات صندوق ها زیان بار و به ضرر کشور است بنابراین باید برطرف کردن مشکلات موجود را در اولویت کار قرار داد.

در ادامه روح الله بابایی صالح، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به مشکلات موجود در صندوق های بازنشستگی گفت: در حال حاضر تمامی صندوق ها نیز بدهکار هستند و در وضعیت نا به سامانی به سر می برند.

او در ادامه بیان کرد: اکنون اطلاعات دقیقى نسبت به اعتبارات شرکت ها را در دست نیست بنابراین نمی توان به طور دقیق نام شرکتی را به عنوان صندوقی که با روند نامناسبی به فعالیت پرداخته است، اعلام کرد.

بابایی صالح اظهار داشت: شنیده ها حاکی از وضعیت نامساعد صندوق ها اعم از صندوق بازنشستگی و نیز تامین اجتماعی است، دو حال حاضر صندوق ها از لحاظ پرداخت مشکل دارند و دلیل آن یک سری از مباحثی است که بیشتر باید مورد بررسی قرار گیرند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر نامتناسب بودن میزان تعداد بازنشستگان و نیز شاغلان در کشور گفت: در زمان دولت احمدی نژاد پروژه هایى ارائه شد با این عنوان که افراد با 25 سال و ٣٠ روز سابقه کار بازنشست خواهند شد که بدین ترتیب 5 سال را به عنوان ارفاقی حساب کردند، این امر به عنوان یکی از عواملی بود که باعث شد صندوق بازنشستگی با برخی معضل ها همراه شود.

به گفته او؛ مشکلاتی که در صندوق ها به دلیل برخی از تصمیمات اتخاذ شده و تحت تاثیر برخى عوامل ایجاد شد باید به نوعى مدیریت شوند تا بتوان از این طریق درآمدزایی کرد.

بابایی صالح افزود: صندوق های بازنشستگی کشوری، شرکت هایی را در اختیار دارند که در حال درآمدزایی هستند بنابراین باید ضمن حداکثر استفاده از شرکت ها، هزینه های موجود را کاهش دهند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه صندوق ها باید قادر به نهایت استفاده از شرکت های در اختیار خود باشند، خاطرنشان کرد: دولت باید برنامه اى را در دستور کار قرار دهد تا بتواند به اندازه توان خود از صندوق ها حمایت کند و چاره ای بیندیشد تا مشکلات موجود برطرف شود.

او به هزینه مضاعف برخی از شرکت ها تاکید کرد و گفت: شرکت ها باید تلاش کنند تا برخی از هزینه هاى غیر ضرورى را با مدیریت کاهش دهند و علاوه بر پیش روى به سمت کسب درآمد برنامه اى را براى نجات از این شرایط بحرانى در پیش گیرند.

باید دید تلاش های دولت و نطارت و قانون‌گذاری بهارستانی ها بر جان این صندوق و بازنشستگانی که به آن چشم امید دارند، به کجا خواهد انجامید و میزان حمایت از این قشر با توجه به شرایط روز اقتصادی کشور در دولت دوازدهم چه تفاوتی خواهد کرد.

401

کد خبر: 886873

وب گردی

وب گردی