آیین پایانی مسابقه طراحی معماری موکب برگزار شد

آیین اختتامیه مسابقه طراحی معماری موکب عصر روز گذشته، سه‌شنبه ۲۸ آذرماه با معرفی برگزیدگان برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، آیین اختتامیه مسابقه طراحی معماری موکب با پخش فیلم مستند «معبر» روز گذشته در حوزه هنری با حضور مسئولان برگزاری این رویداد فرهنگی هنری، شرکت‌کنندگان در این مسابقه و اهالی رسانه کار خود را آغاز کزد.

در ادامه این برنامه مهندس تاجیک از طراحان پروژه موکب امام رضا(ع) در مسیر پیاده روی اربعین گزارشی در مورد طراحی این موکب ارائه داد و گفت: کار طراحی و ساخت موکب امام رضا(ع) سال ۹۲ کلید خورد. این کار به یک اقدام گروهی تبدیل شد و برنامه کلانی برای آن طراحی کردیم. قرار شد سایر زائرانی که در طول سال به زیارت می‌آیند نیز از خدمات این موکب بهره‌مند شوند. به این ترتیب فضایی در مسیر پیاده‌روی اربعین به مساحت ۴۵۰ متر طول و ۵۰ متر عرض برای اسکان و خدمات‌دهی به 2000 نفر پیش‌بینی و بنابر نیاز زائران خدمات را از ساده تا ویژه طراحی کردیم.

تاجیک: معماری ایرانی اسلامی در طراحی موکب امام رضا(ع) به کار گرفته شد

وی در ادامه با اشاره به توجه ویژه طراحی این موکب به معماری ایرانی اسلامی گفت: استفاده از فرم‌های ایرانی در این موکب رعایت شد. همچنین به اقلیم و محیط منطقه و مصالح آجری با ترکیبی از کاشی‌های سرمه‌ای و فیروزه‌ای توجه کردیم. همچنین چون به نیت امام رضا(ع) این پروژه کار خود را آغاز کرد، نام موکب را نیز به نام امام رئوف(ع) قرار دادیم.

تاجیک افزود: از طرفی هم این مسئله را رعایت کردیم که در حریم خیابان قرار نگیریم؛ چون بیشتر موکب‌هایی که در این مسیر ساخته شده بودند ۹ متر تخلف داشته و وارد خیابان شده بودند.

جهانبخش: فلسفه وجودی موکب مورد توجه ما است

حیدر جهانبخش از داوران مسابقه طراحی معماری موکب در ادامه برنامه گفت: جریان اربعین یک جریان کوتاه‌مدت چند روزه نیست. چرا که حدود دو ماه قبل از اربعین موکب‌ها آماده‌سازی خود را آغاز می‌کنند. اربعین جریان عمیق اجتماعی را در عراق ایجاد کرد. به همین دلیل در جلسات داوری، یکی از موضوعاتی که در انتخاب موکب‌ها برای ما مهم بود فلسفه وجودی‌ موکب‌ها، خودنمایی و جذب زائران بود.

جهانبخش ادامه داد: سوال اینجا بود که موکب‌ها چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند تا با اهداف پیاده‌روی اربعین تناقضی نداشته باشد. موکب‌ها امکاناتی فراهم می‌کردند که افراد در آن مکان متوقف شوند اما اگر قرار باشد که در این مسیر، کسی خدمات بدهد می‌بایست اتفاق دیگری می‌افتاد و این توقف به منزله رفع خستگی باشد. بدین ترتیب باید این ویژگی را رعایت می‌کردند که حکم توقف دائم را نداشته باشند.

وی افزود: در طراحی ساختمان‌ها این موضوع مدنظر بود که افراد به اندازه یک یا دو ساعت استراحت بتوانند وارد ساختمان شوند. همچنین اگر کسی بخواهد از انرژی پاک استفاده کند و هزینه‌ها کم شود مد نظر قرار بدهیم. در برخی از موکب ها نیز از ترکیب نخل به عنوان نماد ویژه در مسیر پیاده روی استفاده کرده بودند.

فروزان‌فر: در پی برگزاری سالیانه مسابقه طراحی معماری موکب هستیم

در ادامه این برنامه فروزان‌فر مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری نیز بیانیه هیأت داوران را قرائت کرد و گفت: داوران بر اساس معیارهای ذیل، آثار را انتخاب کردند. اینکه موکب منزلگاه در نظر گرفته شود. تفکیک شرعی آقایان و خانم‌ها در آن رعایت شده باشد. رعایت سلسله مراتب اسکان برای سه گروه مد نظر بود. کسانی که می‌خواستند مدت کوتاهی توقف کنند یا کسانی که می‌خواستند مدت چند ساعت در موکب اقامت داشته باشند و یا کسانی که در طول روز یا شب حرکت کرده و به استراحت شبانه و یا روزانه نیاز داشتند. در دسترس بودن آب، سرویس بهداشتی و محلی برای رفع خستگی معیارهای دیگر بود. استفاده از تکنولوژی، انرژی نو نیز مد نظر قرار گرفت. توجه به آثار هویت بخش، پرهیز از تجمل‌گرایی‌هایی بیهوده نیز یکی دیگر از معیارهای هیأت داوران بود.

فروزان‌فر با اشاره به اینکه قصد برگزاری این رویداد فرهنگی هنری به صورت سالینه داریم، افزود: انقلاب جهانی اربعین نیازمند این است که مجموعه هنرمندان در شاخه‌های مختلف عکس العمل‌های متفاوتی را نشان دهند. ما سلسله مراتب و سطوح مختلفی از موکب‌ها را در مسیر پیاده‌روی مشاهده می‌کنیم. از موکب‌هایی که به اندازه یک کانکس تا خیلی بزرگ‌تر هستند. به این ترتیب قصد داریم که سالیانه این مسابقه را برگزار کنیم.

در پایان این برنامه از برندگان این مسابقه تقدیر شد.

امین لک، فائزه احدی، گروهی به سرپرستی احمد باغبانی، گروه فاطمه تقی پور به عنوان افرادی که شایسته تقدیر شناخته شدند لوح تقدیر و ۲ میلیون ریال وجه نقد دریافت کردند. سه گروه دیگر نیز به عنوان نفرات برگزیده این مسابقه شناخته شدند.

امین خاکسار، رضا نوری‌زاده، فریما اخوان‌فر، الهام مظفری، فرناز پیکان‌پور، سرمدی، عربشاهی و شکرانی افرادی بودند که دیپلم افتخار، تندیس مسابقه و جایزه ۱۵ میلیون ریالی را دریافت کردند.

هم‌زمان با برگزاری آیین اختتامیه مسابقه طراحی معماری موکب، نمایشگاه آثار برگزیده این رویداد فرهنگی هنری نیز در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری افتتاح شد.

فراخوان مربوط به «مسابقه طراحی معماری موکب» در زمینه پیاده‌روی اربعین حسینی آبان‌ماه سال جاری منتشر شد.

503

کد خبر: 887177

وب گردی

وب گردی