آبمیوه های دست ساز بهداشتی نیست/سودجویان،شیرینی شب یلدا را به کام مردم تلخ نکنند

تعزیرات با افزایش گشت های مشترک همراه با نمایندگان دستگاه های نظارتی، سعی بر کنترل قیمت ها و تنظیم بازار دارد و هدف اصلی آن، برخورد با سودجویانی است که شیرینی شب یلدا را به کام مردم تلخ می کنند.

به گزارش ایسکانیوز، شب یلدا از منظر تقویت پیوندهای اجتماعی و برپایی آیین آداب و رسوم بلندترین شب سال، برای مردم ایران دارای اهمیت است و خانواده ها، تدارک پذیرایی ویژه با توجه به آنچه در رسوم و سنت آمده است، برنامه ریزی می کنند.
سبد کالایی و خریدهای شب یلدا در چند قلم از جمله میوه (انار و هندوانه)، آجیل، شیرینی و باسلوق خلاصه می شود و با توجه به این اقلام، تعزیرات حکومتی، نظارت بر بازار گروه کالایی های یاد شده را مورد توجه ویژه قرار داده است.
گشت تعزیرات حکومتی به همراه نمایندگان دستگاه های نظارتی در پی طرح نظارتی تعزیرات، ویژه شب یلدا که از شنبه 25 آذر ماه آغاز شده است و تا 30 آذرماه ادامه دارد، به صورت سرزده از نمایشگاه خریدهای شب یلدا بازدید کرد.
بهروز طالبیان قاضی شعبه 46 تعزیرات حکومتی تهران در حاشیه بازدید نمایشگاه زمستان ایرانی که از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت برای خریدهای شب یلدا در تهران برگزار شده است، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: عدم درج قیمت، عدم ارائه فاکتور خرید و گرانفروشی سه تخلف عمده در نظارت های طرح یلدا است.
طالبیان با تاکید بر رویکرد پیشگیرانه و ارشادی تعزیرات در کنترل و نظارت بازار شب یلدا افزود: در اغلب بازدیدها، تعزیرات و بازرسان اصناف در صورت روبه رویی با گرانفروشی، در وهله نخست تذکر می دهند و فروشندگان همان لحظه قیمت ها را تغییر می دهند و می شکنند و تعزیرات با مراجعات مکرر نظارت می کند.
این قاضی تعزیرات خاطرنشان کرد: نظارت تعزیرات به صورت گشت های محسوس و نامحسوس انجام می شود و شهروندان در صورت برخورد با هرگونه تخلف و گرانفروشی می توانند با مراجعه به سامانه 135 و یا به صورت حضوری به شعب تعزیرات حکومتی، شکایات خود را مطرح کنند.
وی یادآور شد: در گشت های مشترک تعزیرات، با حضور رئیس شعبه و قاضی انجام می شود و در صورت وقوع تخلف، پرونده، تشکیل و در همان محل پیگیری می شود و اگر مواردی نیاز به بررسی بیشتر و طی کردن فرایند رسیدگی داشته باشد، در محل صورت جلسه و به شعبات مربوطه ارجاع می‌شود تا در زمان مقرر رسیدگی شود.

آبمیوه های دست ساز بهداشتی نیست
حسن بریک وند، کارشناس مرکز بهداشت شمال تهران درباره آبمیوه هایی که در بطری های فاقد مشخصات بسته بندی شده اند، گفت: این آبمیوه ها فاقد پروانه ساخت و مجوزهای لازم هستند و به صورت زیرزمینی و دست ساز تهیه می شوند.
وی ادامه داد: آب زرشک، انار و زغال اخته حاوی طعم دهنده و اسانس های غیرمجاز است که این امر به دلیل مرتبط بودن با سلامت مردم، حساسیت بالایی دارد و باید با متخلفان برخورد شود.
این کارشناس بهداشت اظهار کرد: آبمیوه فروشی هایی که آب انار می فروشند باید به سفارش مشتری و در حضور او، سفارش مشتری را تهیه کنند و پیش از آن نیز انار و یا سایر میوه های آبگیری را بشویند.
وی خاطرنشان کرد: در شیرینی فروشی ها به منظور جلوگیری از آلودگی های میکروبی باید بر روی باسلوق ها و باقلواهای باز که در محیط بیرون از یخچال قرار دارد، حتما سلفن کشیده شود.
در پایان این بازدید، مقدار انبوهی آبمیوه دست ساز با حضور قاضی تعزیرات و نماینده بهداشت، معدوم شد.
به گزارش ایرنا، بر اساس طرح سازمان تعزیرات حکومتی، گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی سراسر کشور از شنبه 25 آذرماه به مدت 5 روز با همکاری بازرسان و نمایندگان دستگاه‌های نظارتی برگزار می‌شود. پیشگیری، نظارت و کنترل قیمت‌ها و برخورد با متخلفان و سودجویان بازار یلدا به ویژه عرضه میوه، شیرینی و آجیل از اهداف این طرح است.

705

کد خبر: 887196

وب گردی

وب گردی