۱۳ درصد سفرهای شهری با مترو انجام می شود

شهردار تهران، گفت: در حال حاضر ۱۳ درصد سفرهای شهری توسط مترو و حدود ۱۶ درصد توسط اتوبوسرانی و مابقی توسط خودروهای شخصی، تاکسی و سیستم های حمل و نقل همانند تاکسی انجام می شود.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از خانه ملت، نشست شهردار و اعضای شورای شهر تهران به منظور بررسی آلودگی هوای تهران و راهکارهای کنترل آن صبح روز گذشته( سه شنبه 28آبان) در مجلس شورای اسلامی با حضور رییس مجلس برگزار شد.

محمدعلی نجفی پس از پایان این جلسه، گفت: سیستم حمل و نقل عمومی تهران به نسبت جمعیت آن خیلی ضعیف است و در حال حاضر 13 درصد سفرهای شهری توسط مترو و حدود 16 درصد توسط اتوبوسرانی و مابقی توسط خودروهای شخصی، تاکسی و سیستم های حمل و نقل همانند تاکسی انجام می شود.

شهردار تهران با با بیان اینکه حمل و نقل عمومی تهران باید تقویت شود، افزود: امروز گزارشی به رییس مجلس ارائه شد که ایشان قول داد از چند طریق به شهرداری کمک کند نخست از طریق بودجه سال 97 که در این بودجه دولت نکاتی را پیش بینی کرده که قابل پیشگیری نیست، لذا مقرر شد با تایید رییس مجلس و با رایزنی و مشورتی که با نمایندگان به ویژه کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق بودجه 97 انجام می شود بخشی از مسائل در بودجه 97 دیده شود.

وی ادامه داد:راه دوم مسئله بررسی های سیستماتیک در شورای سران سه قوه است و اینکه کمیته ای برای طراحی برنامه های عملیاتی دقیق تر تشکیل شود.

نجفی با بیان اینکه راه سوم که پیش بینی شد و به ارائه گزارش به مقام معظم رهبری نیاز دارد، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است، یادآور شد: بخشی از اقدامات را از این طریق می توان به نفع مردم تهران و حل مشکلات این شهر انجام داد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از اعمال محدودیت ها برای کاهش آلودگی هوا در اختیار شهرداری است و بخشی در اختیار شهرداری نیست، افزود: مثلا از سال گذشته دولت تصویب کرده که کامیون هایی که عمرشان بیش از 20 سال است نتوانند وارد محدوده شهر تهران شوند که اجرای این محدودیت از طریق نیروی انتظامی است و نیروی انتظامی بنابر دلایلی که داشته حاضر نشده این مصوبه را به اجرا بگذارد.

وی با بیان اینکه کاری که شهرداری می تواند انجام دهد توسعه حمل و نقل عمومی و سپس کنترل نواحی که تحت عنوان نواحی و زون های کم آلودگی در تهران مطرح است، ادامه داد: در بودجه سال 97 در تبصره ای پیش بینی شده که اگر وسایل نقلیه وارد زون تعیین شده برای کم آلودگی شوند و معاینه فنی خودرو نداشته باشند حتما جریمه شوند.

شهردار تهران با بیان اینکه بر روی فرمول جدیدی برای مسئله طرح ترافیک کار می شود تا بتوان کنترل بیشتری بر آلودگی ها داشت، تصریح کرد: دولت مصوبه خوبی برای کنترل آلودگی هوا در کلان شهرها و تهران داشته که این مصوبه نیز به اجرا گذاشته نشده است.

304

کد خبر: 887318

وب گردی

وب گردی