کنار ستون ها بایستید/مراقب افراد سودجو باشید/ توصیه‌های آتش‌نشانی در هنگام وقوع زلزله

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی توصیه‌های لازم را برای کاهش آسیب‌های ناشی از زلزله ارائه داد و گفت: اگر به هنگام وقوع زمین‌لرزه، داخل ساختمان مسکونی هستید تا حد امکان به پناهگاه یا نقاط امن بروید، چون ساختمان شما با خطر ریزش روبرو است.

به گزارش ایسکانیوز جلال ملکی نکات ایمنی در هنگام وقوع زلزله را تشریح کرد و با بیان اینکه نقاط امن و محکم منزل خود را شناسایی کرده و در هنگام بروز زمین‌لرزه به این نقاط پناه ببرید، اظهار کرد: زمانی گفته می‌شد در زمان زلزله در چارچوب درها قرار بگیرید، چون در گذشته دیوارها و چارچوب‌ها محکم‌تر بودند، اما درحال حاضر اینگونه نیست. میزها هم غالبا شیشه‌ای شده و استحکام زیادی ندارند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی ادامه داد: شهروندان باید جای ستون‌های داخل دیوار را شناسایی کنند چون یکی از بهترین نقاط مقابل ستون‌هاست نه بدنه دیوارها. از درها و پنجره‌های شیشه‌دار هم باید دوری کنند.

این کارشناس سازمان آتش‌نشانی تاکید کرد: از شهروندان خواهش می‌کنیم همیشه یک کیف کوچک محتوی چند بطری آب، کنسرو، دارو، مدارک شناسایی و... در منزل داشته باشند و قبل از اتمام تاریخ مصرف، آنها را مصرف کرده و جایگزین کنند.

به گفته ملکی، اگر شهروندان در هنگام وقوع زلزله، خارج از منزل باشند، باید روی زمین نشسته و به کمک بازوها و دست‌های خود، سر و پشت گردن را محافظت کنند و از ساختمان‌های بلندمرتبه و شیشه‌ای و ساختمان‌های درحال ساخت دور شوند. همچنین باید از دیوارها، کابل‌ها و تیرهای برق، تابلوهای تبلیغاتی، ستون‌ها و پل‌ها و درخت‌های پوسیده فاصله بگیرند.

وی تاکید کرد: در صورتی که شهروندان به هنگام وقوع زمین‌لرزه در مکان‌های عمومی باشند، از هجوم به سمت درهای خروج خودداری کرده و از شیشه‌ها دور شوند. در این مواقع، باید در گوشه امنی پناه گرفته و با کیف، کتاب و یا دست از سر و گردن خود محافظت کنند.


سخنگوی سازمان آتش‌نشانی افزود: اگر شهروندان به هنگام زلزله، در حال رانندگی باشند، باید خودروی خود را به سمت راست خیابان هدایت کرده و بایستند؛ اما نباید خودروی خود را در مجاورت ساختمان‌های بلند، تیرهای برق و پل‌ها متوقف کنند و از خودرو خارج نشوند، بلکه باید رادیو را روشن نگه دارند تا در جریان آخرین اخبار و توصیه‌ها قرار بگیرند.

ملکی گفت: شهروندان باید کپسول آتش‌نشانی مناسبی در منزل داشته باشند، در مورد نحوه استفاده از آن آموزش ببینید و حتی‌الامکان آن را در آشپزخانه قرار دهند.


سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در پایان به ایسناگفت: شهروندان جهت پیشگیری از سوء استفاده افراد سودجو در صورت ترک منزل، در داخل خودرو نزدیک به محل زندگی پناه بگیرند و مشخصات خود و اعضای خانواده را در اختیار نیروهای امدادی قرار دهند.

700

کد خبر: 887532

وب گردی

وب گردی