آیا زلزله اصلى در راه است؟/ ایران نیازمند امکانات لازم براى ارزیابى دقیق زلزله

کارشناس زلزله گفت: ایران نسبت به کشورهای زلزله خیز امکانات کمی را در اختیار دارد و تنها قادر به ارائه گزارش برای زلزله های بالاتر از 3.5 ریشتر است.

نصرالله کمالیان، کارشناس زلزله در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز درباره زلزله شب گذشته تهران گفت: اصولا پیش لرزه ها با خصوصیت خاصی همراه هستند که برای شناسایی آنها نیاز به یک پژوهش قبل از زلزله است، تعدادی از ایستگاه ها که در منطقه قرار می گیرند باید میزان مقاومت و استرس منطقه را ارزیابی کنند و تنها در این صورت می توان متوجه شد با زلزله رخ داده درصد زیادی از انرژى موجود در زمین تخلیه شده است یا خیر؟

او در ادامه بیان کرد: در صورتی که زلزله رخ داده جزیی باشد به عنوان پیش لرزه محسوب می شود و به مردم هشدار جدی برای زلزله اصلی داده خواهد شد اما درصورت خارج شدن درصد زیادی از انرژی، زلزله به عنوان زلزله اصلی به حساب می آید.

کمالیان با بیان اینکه ایران نیازمند امکانات لازم برای ارزیابی میزان زلزله است، گفت: ایران اکنون از دستگاه های لازم برای ارزیابی دقیق زلزله برخوردار نیست و نمی توان نتیجه قطعی درخصوص پیش لرزه یا زلزله اصلی بودن، زلزله ٥/٢ ریشتری شب گذشته ارائه کرد.

کارشناس زلزله اظهار داشت: عمق کم از خصوصیت اصلی پیش لرزه تلقی می شود و باید گفت که زلزله شب گذشته در عمق کمتر از 10 کیلومتر رخ داد بنابراین می توان احتمال پیش لرزه بون و در راه بودن زلزله اصلی را در نظر گرفت.

او گفت: هر زمین لرزه ای که بالای 4.8 یا 4.9 باشد علی القاعده پس لرزه هایی دارد و در حال حاضر نمی توان گفت که به دلیل پس لرزه های موجود، زلزله 5.2 ریشتری شب گذشته به عنوان زلزله اصلی بوده است.

رئیس سابق دانشگاه تهران گفت: برای دست یابی به اطلاعات قوی برای زلزله شب گذشته نیازمند دستگاه های لازم هستیم تا قادر به ارزیابی زیر زمین و ارایه نظرات قطعی باشیم، ایران نسبت به کشورهای زلزله خیز دستگاه کمی را در اختیار دارد و تنها قادر به ارائه گزارش برای زلزله های بالاتر از 3.5 ریشتر است.

401

کد خبر: 887657

وب گردی

وب گردی