نکات طلایی برای نجات جان شما در برابر زلزله

مثلث حیات غریزه طبیعی ایمنی و اصل بقاء در زمان وقوع حوادثی چون زلزله است و شما می‌توانید با این شیوه در فضای خالی کوچکی که در اختیار دارید، زنده مانده و از خطرات احتمالی در امان باشید.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران ، زلزله یکی از پدیده های طبیعی و البته غیرقابل پیش بینی است و تجربه کشورهای زلزله خیز نشان می دهد که ایجاد آمادگی در برابر زلزله می تواند عامل مؤثری در کاهش عواقب ناشی از این سانحه باشد.

در تشریح فلسفه پناه گیری به هنگام وقوع زلزله سازمان امداد و نجات توصیه هایی را برای زمان مواجهه افراد با این پدیده طبیعی دارد که به شما می آموزد در موقع بروز زلزله چگونه از خودتان مراقبت کنید تا از آسیب های احتمالی مواردی چون ریزش آوار و شکسته شدن شیشه ها و همچنین سقوط اجسام در امان بمانید.

توجه به این نکته ها برای حفظ جانتان ضروری و موثر است و رعایت نکات ایمنی، ضمن فراهم آوردن آمادگی لازم، کمک و مشارکت شما و همچنین کاهش خسارت های ناشی از زلزله را به دنبال دارد.

به گفته کارشناسان سازمان امداد و نجات به هنگام بروز زلزله بهتر است؛

1- در زیر اشیاء و وسایلی پناه بگیرید که در برابر ریزش آوار و سقوط اشیایی چون لوستر و سایر وسایل مقاوم بوده و استحکام کافی را دارا باشد.

نظریه ای با عنوان ((مثلث حیات در زلزله)) وجود دارد که در توضیح آن باید گفت که به جای اینکه زیر اشیایی چون میز بروید و پناه بگیرید، بهتر است که در کناراجسام سخت و با قابلیت تراکم کم پناه گرفته و مستقر شوید.

در حالت ((مثلث حیات)) بعداز فروریختن سقف به صورت یکپارچه، فضایی مثلثی شکل در کنار جسم تشکیل می شود که شکل گیری این فضا می تواند جان فرد را از خطرات احتمالی نجات دهد.

در این حالت باید خود را به گونه ای در فضای در اختیار خود جانمایی کنید که شبیه بچه ها و یا حیواناتی مانند سگ و گربه که همه آن ها اغلب به صورت طبیعی در وضعیت جنینی که در رحم قرار دارند خم می شوند و شما هم باید به همین شکل عمل کنید.

مثلث حیات غریزه طبیعی ایمنی واصل بقاء است و شما نیز می توانید با همین شیوه در فضای خالی کوچکی که در اختیار شما قرار دارد، زنده بمانید.

پس بهتر است در زمان بروز زلزله سریع خود را کنار اشیای برزرگ و یا اجسام محکمی که در مقابل ضربه کمتر فشرده می شوند و فضای خالی در مجاور خود باقی می گذارند ، قرار دهید

2-ساختمان های چوبی از ایمن ترین نوع ساختمان ها محسوب می شوند که می توانید در هنگام وقوع زلزله در داخل آن ها باشید، دلیل آن ساده است زیرا چوب قابل انعطاف بوده و با نیروی زلزله به راحتی حرکت می کند. اگر ساختمان چوبی فرو ریزد، فضای خالی بزرگی ایجاد می شود.

همچنین ساختمان های چوبی دارای وزن متمرکز شده و خردکنندگی کمتری هستند. ساختمان آجری، می توانند درحد قطعات آجر متلاشی شوند و آجرها منجر به بروز صدمات زیادی می شوند. البته صدمات ناشی از فروریختن آن ها از صدمات حاصل قطعات بتنی بزرگ کمتر است.

3-اگر در هنگام وقوع زلزله در شب در رختخواب خود هستید، کافی است از روی تخت به پائین بغلتید و در فضای ایمن و مناسبی که در اطراف تخت وجود دارد قرار بگیرید.

4-هتل ها می توانند زنده ماندن ساکنان خود را در هنگام وقوع زلزله، با نصب تابلوی راهنما در پشت درب اتاق ها به ساکنان اطلاع رسانی کنند، اگرشما هنگام وقوع زلزله در حال تماشای تلویزیون هستید و فرار از دریا پنجره برایتان به سادگی امکانپذیر نیست، در وضعیت جنینی در کنار کاناپه یا صندلی بزرگ خم شوید.

5-در هنگام وقوع زلزله به محوطه خالی بروید و از درختان، سیم های برق، اتومبیل ها و سایر اشیای پرخطر دوری کنید.

6- از در داخل ساختمان هایی که از گل و آجر ساخته شده اند هرچه سریعتر خارج شوید.

7- اگر بیرون از ساختمان هستید بهتر است که از ساختمان فاصله گرفته و به میانه خیابان بروید.

چند تذکر و نکته مهم را در زمان وقوع زلزله فراموش نکنید

***در روش مثلث حیات، به شما توصیه می شود که اگر در هنگام وقوع زلزله در خیابان و داخل خودرو هستید، توقف کرده و از خودرو خارج شده و در کنار آن نشسته و یا دراز بکشید؛ همه اتومبیل ها دارای فضای خالی به ارتفاع 39 سانتیمتر در اطراف خود ایمن هستند.

***در روش مثلث حیات توصیه می شود تا در کنار اشیای بزرگی که از فلز ساخته شده مانند اجاق گاز، یخچال و ماشین لباسشوئی قرار بگیرید.

***در روش مثلث حیات باید توجه داشته باشید که در هنگام وقوع زلزله بین دو شیء بزرگ مانند فضای بین دو خودرو و یا دو تخت یک نفره یا دو میزه پناه بگیرید.

۷۰۵

کد خبر: 887662

وب گردی

وب گردی