دچار هرج و مرج قانونی در مدیریت بحران هستیم/معلوم نیست چه کسی مسئول و متولی چه موضوعی است

رییس هیات مدیره انجمن امداد ایرانیان در خصوص زلزله شب گذشته تهران گفت: وظیفه هر دستگاه و سازمان باید در قانون به درستی تعریف شده باشد که در زمان حادثه کسی نگوید مسئول فلان موضوع نیستم، ما الان دچار هرج و مرج قانونی در قانون مدیریت بحران هستیم .

حسام‌الدین نراقی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز در مورد زلزله شب گذشته تهران اظهار کرد: ما به اندازه کافی کار پژوهشی و مطالعاتی روی گسل ها و وضعیت خطر پذیری لرزه ای در تهران و کشور انجام ندادیم یعنی در طول سال های گذشته باید شبکه شتاب نگاری و شبکه لرزه نگاری کشور توسعه پیدا می کرد که به دلایل متعدد که اولین علتش هم کمبود منابع مالی بوده این اتفاق نیافتاده است.

وی افزود: هیچ متخصص و مجموعه ای به قدر کافی لرزه ها و گسل ها و ریسکی که از زلزله تهران و یا شهرهای دیگر را تهدید می کند را نمی شناسد که این مشکل مدیریتی است.

رییس هیات مدیره انجمن امداد ایرانیان تاکید کرد: این مشکل مدیریتی راهکار دارد، سال 1384 مقام معظم رهبری یک ابلاغیه ای را تحت عنوان سیاست های کلی نظام ابلاغ در مورد پیشگیری و کاهش خطر حوادث ابلاغ کردند متاسفانه از سال 84 تا امروز دوازده سال گذشته و 9بند دستوری که ایشان دادند را اگر بررسی کنیم متاسفانه نمی توانیم اقدام چشمگیری را پیدا کنیم و بگوییم اقدامات درستی در این زمینه انجام شده است چون برنامه ریزی و هدفگذاری در کشور برایش نداریم؛ اینها ایراداتی است که می توانیم بگوییم ما را دارد تهدید می کند.

وی در خصوص زلزله شب گذشته تهران عنوان کرد: سازمان های متولی که مسئولیت مدیریت شرایط اضطراری را داشتند به خوبی کارشان را انجام ندادند، متاسفانه سازمان صدا و سیما بیشتر نگرانی را در جامعه تزریق می کرد و حتی هنوز هم با زیر نویس هایی که دارد انجام می دهد یا با مصاحبه های نامشخصی که انجام می دهند متاسفانه به این نگرانی دامن می زنند.

نراقی با بیان اینکه متاسفانه اشکالات مدیریتی داریم و الان باید برای امشب و فردا فکر کنیم، افزود: در جامعه باید از دستگاه های مسئول مطالبه گری صورت بگیرد برای اینکه کار درست خودشان را در زمان درستش انجام دهند و بعد بازخورد آن را به جامعه داد، متاسفانه جامعه به دلیل اینکه منبع اطلاعاتش شب گذشته مشخص نبود رفتارهای هیجانی انجام داد، رفتارهایی که شاید درست نبود ولی هرج و مرج و از هم گسیختگی اقتضای شرایط بحرانی است.

رییس هیات مدیره انجمن امداد ایرانیان اظهار داشت: اگر این هرج و مرج و از هم گسیختگی به زودی و به سرعت احیاء و مدیریت شود می توانیم بگوییم در مدیریت شرایط اضطراری موفق بودیم، داستان زلزله دیشب داستانی بود که همچنان ادامه دارد و افرادی هستند که دارند از تهران خارج می شوند به خاطر همین شایعات و منابع نامعتبری که در مورد زلزله شش ریشتری و هفت ریشتری دارد بین مردم پخش می شود؛ در شب گذشته شما نگاه کنید چقدر کانال تلگرامی بی هویت درست شده برای پخش اخبار جعلی که باید اینها مدیریت شود.

وی ادامه داد: اینها تهدیداتی است که وجود دارد ما باید با این تهدیدات و این زلزله ها و خطر کنار بیاییم تا بتوانیم آن را پشت سر بگذاریم، مثل کشور ژاپن که هر روز و هر ساعت در آن کشور دارد زلزله می آید ولی جامعه ژاپن مثل ما از هم نمی پاشد.

نراقی تصریح کرد: مردم، مسئولین، دستگاه های نظارتی، رسانه و تک تک ما در این زمینه نقش داریم، اگر هر کسی نقش خود را به درستی ایفا کند می توانیم امیدوار باشیم که اگر حادثه ای که احتمال بروزش هر لحظه است اتفاق بیافتد ما آن لحظه دچار نابودی و از هم گسیختگی نشویم.شاید آن لحظه دچار اختلالی بشویم و آن اختلال را می توانیم مدیریت کنیم.

وی افزود: مردم بروید مهارت کمک های اولیه و مهارت بقا در شرایط اضطراری را یاد بگیرید و تجهیزات لازم خودتان را تهیه کنید و امیدوار باشید که اگر حادثه ای می آید شما در مرکز حادثه نباشید و مردم باید امیدوار باشند که مسئولین کار خودشان را بکنند .

رییس هیات مدیره انجمن امداد ایرانیان عنوان کرد: متولی مدیریت بحران در شرایط اضطراری در تهران طبق قانون شهرداری تهران و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هست که سال 80 تاسیس شد، این سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران متولی اصلی بحران در شهر تهران است. در کنار این اداره کل مدیریت بحران در استانداری را داریم که مستقیما دستورش را از سازمان مدیریت بحران کشور می گیرد .

وی ادامه داد: سازمان مدیریت بحران کشور سال 87 قانون تشکیل موقتش صادر شد تا سال 92 قرار بود قوانین و آیین نامه های سازمان مدیریت بحران را ببندند و ارائه کنند متاسفانه این کار نشد از سال 92 تاکنون سازمانی که با درخواست رییس جمهور تمدید مجوزش حضورش می شود

نراقی تصریح کرد: سازمان مدیریت بحران کشور سازمانی است که قانون ندارد لایحه ای در مورد این سازمان سال گذشته به مجلس شورای اسلامی بردند که این لایحه پر از اشکال است یعنی شرح وظیفه، حدود قانونی،نتظارات، منابع مالی و وظیفه هر دستگاه و سازمان باید در این قانون به درستی تعریف شده باشد که در زمان حادثه کسی نگوید مسئول فلان موضوع نیستم، ما الان دچار هرج و مرج قانونی در قانون مدیریت بحران هستیم و سیستم برای وظیفه واگذار شده آماده نیست .

وی بیان کرد: موسسه ژئوفیزیک یک موسسه پژوهشی زیر نظر دانشگاه تهران است که بودجه اش را از وزارت علوم می گیرد که فرایندهای لرزه ای کشور را رصد کند اگر وزارت علوم منابع مالی را نرساند ژئوفیزیک می تواند از وظیفه اصلی اش بماند.

رییس هیات مدیره انجمن امداد ایرانیان گفت: منابع مالی برای توسعه شبکه لرزه نگاری و شتاب نگاری در کشور باید در اختیار سازمان مربوطه اش قرار بگیرد سازمان مربوطه کار خودش را انجام بدهد سازمان مدیریت بحران کشور نقشی که انتظار بوده است و الان می تواند انجام دهد هماهنگ کنندگی است و نه مدیریت و فرماندهی عملیات.چون در قانون هم برایش این جایگاه دیده نشده است.

وی با اشاره به برخی اشکالات سازمان مدیریت بحران در کشور ادامه داد: متاسفانه ساختار قانونی اش هم توان این کار را ندارد،در شهر تهران شهرداری متولی است.سال های سال مدیریت بحران شهرداری تهران خیلی کار انجام داده است اما مدیریت بحران استانداری منبع مالی و قدرت اجرایی نداشته و ضعیف است معلوم نیست چه کسی در چه موضوعی باید پاسخگو باشد، چه کسی مسئول و متولی چه موضوع است.

نراقی در پایان خاطر نشان کرد: حدود 17 میلیون سکنه تهران و البرز در معرض این زلزله بودند آیا منابع مالی و نیروی متخصص به اندازه یک پنجم جمعیت کل کشور در این منطقه اختصاص داده شده است، مشکل این چیزهاست،متولی مشخص نیست و این وسط کسی که خسارت می بیند مردمند و اگر خدای ناکرده اتفاقی بیافتد آبروی کشور در سطح بین الملل می رود.

کد خبر: 887675

وب گردی

وب گردی