نحوه فعالیت سگ‌های زنده یاب در زلزله کرمانشاه و حادثه پلاسکو/قیمت جهانی هر سگ زنده یاب چقدر است؟

رئیس اداره سگ‌های زنده یاب هلال احمر نحوه فعالیت سگ‌های زنده یاب در دو عملیات دشوار حادثه پلاسکو و زلزله اخیر کرمانشاه را تشریح کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان، زلزله می‌آید، سقف فرو می‌ریزد، وقوع بهمن گزارش می‌شود یا هر حادثه‌ای دیگری این سگ‌های زنده یاب هستند که در خط مقدم حاضر می‌شوند. تجسس می‌کنند تا جا نهایی را نجات دهند و چه شیرین است لحظه‌ای که جانی نجات می‌یابد.

در حال حاضر در ایران ۷۳ قلاده سگ زنده یاب فعالیت می‌کنند و این سگ‌ها در عملیات‌های مختلف حاضر می‌شوند. در زلزله اخیر کرمانشاه سگ‌های زنده یاب موفق به شناسایی ۶ تن از زیر آوار شدند و علاوه بر آن، مکان ۱۵ جسد را نیز شناسایی کردند.

در رابطه با عملیات‌های سگ‌های زنده یاب در ایران و نحوه فعالیت آن‌ها گفت و گویی را با اسماعیل اسکندری رئیس اداره سگ‌های زنده یاب هلال احمر داشته‌ایم.

وی با اشاره به شبیه سازی‌های صورت گرفته برای سگ‌های زنده یاب در محل نگهدای آن‌ها گفت: در مکانی که سگ‌های زنده یاب نگهداری می‌شوند، شرایطی فراهم شده تا آن‌ها بتوانند وضعیت حضور در حوادث مختلف را تجربه کنند در همین رابطه با لودری که در اختیار داریم آوار‌هایی از نوع بتون، خشت، گل و چوب فراهم می‌کنیم تا سگ‌ها بتوانند تمرین‌های لازم را انجام دهند.

وی افزود: سگ‌های زنده یاب برنامه‌های هفتگی مشخصی دارند و هر روز در یک ساعت خاص و در شرایط گرما، سرما و برف روند تمرینی خود را پیش می‌گیرند.

اسکندری با اشاره به تمرینات خاص آوار برای سگ‌های زنده یاب اظهار کرد: در روز‌های سه شنبه در سراسر کشور سگ‌های زنده یاب عملیات آوار را تمرین می‌کنند تا آمادگی کامل برای تجسس در زیر آوار و شرایط بحرانی را داشته باشند.

کار جستجو برای سگ‌های زنده یاب نوعی بازی است

وی با بیان اینکه کار جستجو برای سگ‌های زنده یاب نوعی بازی به حساب می‌آید، تصریح کرد: سگ‌های زنده یاب که در عملیات‌های جستجو حضور پیدا می‌کنند شرایطی همانند یک بازی را تجربه کرده و باید بعد از هر عملیات به سگ‌ها جایزه‌هایی جهت تشویق داده شود.

رئیس اداره سگ‌های زنده یاب هلال احمر در خصوص روند آموزش سگ‌های زنده یاب خاطر نشان کرد: آموزش ابتدایی یک سگ زنده یاب ۲ سال زمان می‌برد و در این زمان سگ‌ها ارتباط عاطفی قوی با مربیان خود برقرار می‌کنند. اگر مربی یک سگ تغییر کند، آن سگ دیگر به کار نمی‌آید و توانایی‌های خود را به نمایش نمی‌گذارد.

اسکندری ادامه داد: سگ‌های زنده یاب از سه ماهگی وارد مجموعه ما شده و آن زمان این سگ‌ها به عنوان سگ‌های خام محسوب می‌شوند. از زمان تحویل تا ۶ ماهگی یک سگ دوران فرمانپذیری آن طی شده و مرحله بعد، آموزش‌های لازم برای حرکات نمایشی از جمله حضور سگ‌ها در میدان موانع به حساب می‌آید.

بهره گیری از سگ‌های زنده یاب تا سن ۱۲ سالگی

وی با اشاره به زمانی که سگ‌های زنده یاب می‌توانند در عملیات‌ها حضور پیدا کنند، اذعان کرد: یک سگ اگر در سن ۱.۵ سالگی تا بازه زمانی دو سال خوب کار کرده باشد و آموزش‌های لازم را دریافت کند، می‌تواند وارد عملیات‌های جستجو شده و پس از آن دوران تجسس به همراه سایر سگ‌ها را پشت سر بگذراندرئیس اداره سگ‌های زنده یاب هلال احمر در رابطه با عمر هر سگ به طور طبیعی گفت: سگ‌ها عمدتا تا ۲۰ سالگی عمر می‌کنند، اما سگ‌هایی که از حیات وحش خارج می‌شوند و وارد عملیات‌ها می‌شوند تا حدودی عمرشان کاهش می‌یابد.

اسکندری در خصوص سن مفید سگ‌های زنده یاب اظهار کرد: ما تا سن ۱۲ سالگی از سگ‌های زنده یاب بهره می‌بریم، زیرا پس از این سن سگ‌ها تا حدود زیادی افت پیدا کرده و پس از آن بازنشستگی‌شان اعلام می‌شود.

وی تاکید کرد: به این خاطر که بعد از سن ۱۲ سالگی سگ‌ها تا حدودی توانایی اولیه شان را از دست می‌دهند ما آن‌ها را از چرخه عملیات‌ها خارج کرده، زیرا اهمیت تشخیص درست سگ‌ها برای ما بسیار زیاد است.

سگ‌های زنده یاب قادر به شناسایی اجساد نیز هستند

رئیس اداره سگ‌های زنده یاب هلال احمر با اشاره به اهمیت، یافتن افراد گرفتار به صورت زنده تصریح کرد: بحث زنده بودن افراد برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است به همین خاطر جستجو‌های ما با محوریت شناسایی افراد زنده آغاز می‌شود.

اسکندری افزود: فعالیت سگ‌های زنده یاب در عملیات‌ها به این معنا نیست که آن‌ها قادر به شناسایی اجساد نیستند. یک سگ زنده یاب می‌تواند علاوه بر شناسایی و یافتن یک فرد زنده، اقدام به شناسایی یک جسد و حتی اجسامی از قبیل: یخچال و ... کند.

رفتار یک سگ هنگام شناسایی فرد سالم زیر آوار

وی با بیان اینکه آناتومی سگ‌ها و عکس العمل‌هایی که نشان می‌دهند در هر عملیات معنای خاصی دارد، خاطر نشان کرد: در میان عامه مردم این موضوع مطرح است که اگر یک سگ دم خود را تکان می‌دهد در حال خوشحالی بوده و می‌خواهد با یک فرد دوست شود، اما در میان سگ‌های زنده یاب، تکان دادن دم ۱۱ معنی داشته و شناسایی این معنی‌ها بر عهده مربیان سگ‌ها است.

رئیس اداره سگ‌های زنده یاب هلال احمر در خصوص رفتار یک سگ زمانی که موفق به شناسایی یک فرد زنده می‌کند، اذعان کرد: زمانی که یک سگ، فرد زنده‌ای را شناسایی می‌کند با خوشحالی این موضوع را به اطلاع مربی خود رسانده، بازی کرده و دم تکان می‌دهد.

اسکندری در رابطه با رفتار یک سگ زمانی که موفق به شناسایی یک جسد می‌کند، گفت: به طور معمول زمانی که یک سگ جسم مرده‌ای را شناسایی می‌کند مرتب پارس کرده، می‌ترسد و از این طریق به مربی خود می‌فهماند که جسم مرده‌ای در زیر آوار وجود دارد.

شرطی سازی سگ ها، مهمترین عامل آموزش سگ‌های زنده یاب

وی "شرطی سازی" را مهمترین عامل در آموزش سگ‌های زنده یاب دانست و اظهار کرد: تمام بحث آموزش‌های سگ‌های زنده یاب به نوعی شرطی سازی است. بر اساس استانداردها، موارد مشخصی برای اعلام مسائل به مربیان وجود دارد که این‌ها نرم جهانی بوده، اما در سایر موارد، ارتباط میان یک سگ و یک مربی بسیار با اهمیت است.

رئیس اداره سگ‌های زنده یاب هلال احمر افزود: زمانی مشاهده می‌شود که یک سگ خجالتی‌تر بوده و یا بیش از سایرین می‌ترسد. در این شرایط مربی است که از حرکات سگ خود متوجه پیام‌های حیوان شده و آن‌ها را دریافت می‌کند.

اسکندری با تأکید بر لزوم اعتماد سازی میان سگ‌های زنده یاب و مربیان آن‌ها خاطر نشان کرد: به این خاطر که سگ‌ها از حیات و حش خارج می‌شوند، باید کار اعتماد سازی در آن‌ها انجام شده تا سگ‌ها نترسیده و بتوانند فعالیتی که باید را انجام دهند.

تشریح نحوه فرمان پذیری سگ‌های زنده یاب

وی با اشاره به نحوه فرمان پذیری سگ‌های زنده یاب گفت: یک سگ زنده یاب تنها از مربی خودش فرمان می‌گیرد و حتی اگر مربی دیگری همان فرمان‌ها را به سگ ارائه دهد، حیوان دستور این مربی جدید را اجرایی نمی‌کند.

رئیس اداره سگ‌های زنده یاب هلال احمر ادامه داد: سگ از طریق فرکانس صدایی که از مربی خود دریافت می‌کند فرمان گرفته و به همین خاطر است که گفته می‌شود یک سگ زنده یاب حتی از مربیان دیگر نیز فرمان نمی‌گیرد.

اسکندری با اشاره به حضور سگ‌های زنده یاب در حادثه پلاسکو اظهار کرد: سگ‌های زنده یاب بر اساس استاندار‌های خاصی وارد عملیات‌ها می‌شوند و ما برای هر عملیاتی تعریف مشخصی داریم. در حادثه پلاسکو دستگاه‌ها درجه حرارت را بالای ۴۰۰ درجه سانتیگراد اعلام می‌کردند و بدون شک سگ‌ها در این دما، کارآیی لازم را ندارند.

وی تاکید کرد: نه تنها سگ‌های زنده یاب هلال احمر بلکه سگ‌های پلیس نیز نتوانستند در حادثه پلاسکو اقدام به شناسایی پیکر شهدای آ‌تش نشان کنند، زیرا در آن دما یک سگ هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد.

پاسخ به حاشیه‌های مجهز نبودن سگ‌های زنده یاب به کفش، در عملیات پلاسکو

رئیس اداره سگ‌های زنده یاب هلال احمر در خصوص حاشیه‌های مطرح شده پیرامون این موضوع که چرا سگ‌های هلال احمر در حادثه پلاسکو مجهز به کفش نبودند، بیان کرد: خیلی‌ها می‌گویند که چرا سگ‌های هلال احمر که در عملیات تجسس در حادثه آوار پلاسکو حضور پیدا کرده‌اند کفش نداشتند. باید به این موضوع توجه شود که یک کفش زمانی برای یک سگ مورد استفاده قرار می‌گیرد که پای سگ زخمی شده باشد و مربی بخواهد پانسمان را از طریق کفش نگاه دارد.

اسکندری افزود: سگ برای آنکه بتواند به روی آوار‌ها حرکت کند، باید از پنجه استفاده کرده و بدون شک بهره گرفتن از کفش، پتانسیل سگ زنده یاب را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به تعداد سگ‌هایی که در حادثه پلاسکو حضور پیدا کردند، گفت: علاوه بر سگ‌های زنده یاب استان تهران، ۱۲ قلاده سگ پشتیبان نیز در حادثه پلاسکو مورد استفاده قرار گرفت علاوه بر آن، سگ‌های پلیس نیز در علمیات جستجو حضور داشتند.

سگ‌های عادی قادر به حضور در عملیات‌های تجسس نیستند

رئیس اداره سگ‌های زنده یاب هلال احمر خواستار همکاری هر چه بیشتر شهروندان با تیم‌های تجسس در عملیات‌های مختلف شد و اظهار کرد: آنچه که در حوادث مختلف، کار ما را با خلل همراه می‌کند حضور افراد با سگ‌های عادی برای تجسس است. در بسیاری از مواقع دیده شده که مردم از روی دلسوزی سگ خود را که آموزش‌های اولیه را دریافت کرده اند، وارد عملیات‌های تجسس می‌کنند و همین موضوع سبب می‌شود در کار تیم‌های امدادی وقفه ایجاد شود.

اسکندری از ترسیم برخی علائم به روی آوار‌ها در زمان حوادث خبر داد و خاطر نشان کرد: در مواقعی که تیم‌های امدادی برای تجسس در محل حادثه حضور پیدا می‌کنند با علائمی خاص که به روی آوار‌ها ترسیم می‌کنند تیم بعدی که قرار است در محل حادثه حاضر شود را از شرایط محیط مطلع می‌کنند.

وی افزود: علائم نقش بسته، علامت‌هایی جهانی است و اگر نیرو‌هایی از صلیب سرخ هر کشوری این علائم را ببیند متوجه وضعیت محل می‌شوند.

۳۰ هزار دلار، قیمت جهانی هر سگ زنده یاب

رئیس اداره سگ‌های زنده یاب هلال احمر در پاسخ به این پرسش که قیمت تعیین شده برای هر سگ زنده یاب چه میزان است؟ تصریح کرد: قیمتی که برای یک سگ زنده یاب در بازار‌های بین المللی بین سازمان‌ها خرید و فروش می‌شود، برای یک سگ زنده یاب ۳۰ هزار دلار است و باید به این موضوع توجه شود که یک سگ زنده یاب بدون مربی خود هیچ توانایی برای ارائه ندارد.

اسکندری، متولی سگ‌های زنده یاب در ایران را سازمان هلال احمر معرفی کرد و گفت: متولی سگ‌های جستجو و نجات در ایران جمعیت هلال احمر است و مردم باید به قوانین این جمعیت احترام بگذارند.

وی تاکید کرد: در هر حادثه باید طبق استاندارد‌ها عمل شود و این استاندارد‌ها از سوی جمعیت هلال احمر تعریف می‌شود.

آموزش تجسس به سگ‌های زنده یاب خانگی

رئیس اداره سگ‌های زنده یاب هلال احمر از اقدامات صورت گرفته به منظور ارائه آموزش به سگ‌های خانگی خبر داد و اذعان کرد: اکنون پروپوزالی در حال تهیه شدن است تا بر اساس آن، افرادی که دارای سگ‌های خانگی هستند بتوانند برای آموزش به سگ‌های خود اقدام کنند.

اسکندری در خصوص استاندارد‌های تعریف شده جهانی برای تعداد سگ‌های زنده یاب در هر کشور اظهار کرد: بر اساس تعریف‌های جهانی، به ازای هر ۵۰ خانواده باید یک سگ زنده یاب موجود باشد، اما باید به این موضوع توجه شود که در سراسر دنیا، افراد داوطلب دارای سگ‌های زنده یاب بوده و این طور نیست که این سگ‌ها همانند ایران در اختیار یک نهاد باشند.

وی در رابطه با اقدامات صورت گرفته در دنیا به منظور آموزش سگ‌های زنده یاب تصریح کرد: در دنیا، افراد سگ‌های خانگی خود را آموزش داده و زمانی که حادثه‌ای رخ می‌دهد آن‌ها آمادگی شان برای شرکت در عملیات‌ها را به صلیب سرخ اعلام می‌کنند.

رئیس اداره سگ‌های زنده یاب هلال احمر در پاسخ به این پرسش که آیا در مقایسه با نرم جهانی تعداد سگ‌های زنده یاب ایران بسیار کمتر نیست؟، گفت: ما اکنون در ایران ۷۳ قلاده سگ زنده یاب داریم و اگر بخواهیم بر اساس نرم جهانی سگ زنده یاب داشته باشیم باید بودجه بسیار قابل توجهی در اختیارمان باشد. اکنون به هیچ وجه چنین شرایطی برای ما ممکن نیست.

خودکفا شدن ایران در بحث آموزش سگ‌های زنده یاب

اسکندری با بیان اینکه مربیان ایرانی اکنون در آموزش تجسس در آوار به سگ‌های زنده یاب خودکفا شده‌اند، خاطر نشان کرد: تا سال گذشته دو سرمربی برای آموزش سگ‌های زنده یاب در کشور وجود داشت که اکنون تعداد آن‌ها به ۱۱ تن رسیده و می‌توان اعلام کرد که در بحث آوار به خودکفایی رسیده ایم.

وی تاکید کرد: از صفر تا صد آموزش سگ‌های زنده یاب در ایران اکنون از سوی مربیان داخلی انجام شده و نیاز به دریافت آموزش‌های مربیان بین المللی نداریم.

رئیس اداره سگ‌های زنده یاب هلال احمر با بیان اینکه فعالیت سگ‌ها در گرمای زیاد تا حدودی کاهش پیدا می‌کند گفت: سگ‌ها نمی‌توانند عمل تعریق داشته باشند به همین خاطر گرما از بدن آن‌ها خارج نمی‌شود. یک سگ تا حدود زیادی عملکرد خود را در حرارت بالا از دست می‌دهد و نمی‌تواند آن طور که باید مثمر ثمر باشد.

اسکندری ادامه داد: رطوبت بالای ۹۰ درصد نیز کارآیی سگ را کاهش داده و در این شرایط سگ‌های زنده یاب عملکردشان تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

مشارکت سگ‌های زنده یاب ایران در عملیات‌های خارجی

وی از حضور تیم‌های امدادی ایران در حوادث مختلف خارجی خبر داد و بیان کرد: نیرو‌های ایرانی در حادثه زلزله پاکستان و اندونزی نیز حضور پیدا کردند و حتی در زلزله پاکستان سگ زنده یاب ایرانی موفق به شناسایی یک فرد زنده از زیر آوار شد.

رئیس اداره سگ‌های زنده یاب هلال احمر در خصوص نحوه فعالیت تیم‌های آنست (آموزش و نگهداری سگ‌های تجسس) هلال احمر در زلزله کرمانشاه خاطر نشان کرد: از ساعتی که زلزله کرمانشاه به ما اعلام شد، مقدمات به منظور اعزام نیرو‌ها در دستور کار قرار گرفت و بلافاصله تیم‌های ما به محل حادثه اعزام شدند.

اسکندری افزود: از مجموع ۷۳ قلاده سگ زنده یاب هلال احمر، ۳۱ قلاده سگ در عملیات حادثه آوار زلزله حضور داشتند و سایر سگ‌ها نیز آمادگی شرکت در عملیات را داشتند.

وی با اشاره به تجسس کامل مناطق زلزله زده کرمانشاه با کمک سگ‌های زنده یاب هلال احمر خاطر نشان کرد: تمام مناطق که نیاز به جستجو در آنجا وجود داشت طی شش روز نخست زلزله رصد شد و سگ‌ها در محل، کار جستجو را انجام دادند.

رئیس اداره سگ‌های زنده یاب هلال احمر در رابطه با عملکرد سگ‌های زنده یاب در حادثه زلزله کرمانشاه تصریح کرد: سگ‌های زنده یاب در زمین لرزه ۷.۳ ریشتری کرمانشاه ۶ تن را به صورت زنده و ۱۵ جسد را از زیر آوار شناسایی کردند.

اسکندری در خصوص حاشیه‌های مطرح شده در زمان زمین لرزه کرمانشاه تصریح کرد: متاسفانه در زمان زلزله کرمانشاه در فضای مجازی شاهد طرح حواشی مختلفی پیرامون زنده خارج شدن شهروندان از زیر آوار بودیم، اما بسیاری از اخبار منتشر شده صحت نداشت.

وی ۷۲ ساعت نخست هر حادثه را زمان طلایی برای تجسس اعلام کرد و گفت: معمولا در هر حادثه ۷۲ ساعت نخست برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده، زیرا در این بازه زمانی شانس زنده خارج کردن افراد از زیر آوار بسیار زیاد است.

رئیس اداره سگ‌های زنده یاب هلال احمر با اشاره به تفات آوار‌ها بیان کرد: زمانی که آوار بتنی باشد تجسس‌های ما طولانی‌تر است، زیرا در این شرایط امکان زنده خارج شدن افراد بسیار زیاد است، اما در آوار‌های خشت و گلی به این خاطر که امکان نفوذ هوا وجود ندارد باید در کمترین زمان ممکن افراد گرفتار از زیر آوارخارج شوند.

زنده خارج شدن یک فرد از زیر آوار بعد از ۹ روز

اسکندری با ارائه مثالی از زنده خارج شدن فردی از زیر آوار زمین لرزه "بم" تصریح کرد: در زلزله بم بعد از ۹ روز موفق شدیم فردی را به طور سالم از زیر آوار خارج کنیم. بر اثر زلزله، در میان آوار کانال‌هایی ایجاد شده و همین موضوع سبب رسیدن اکسیژن به فرد گرفتار شده بود.

وی تاکید کرد: در پی هر حادثه، تقسیم بندی‌های لازم از سوی تیم‌های عملیاتی صورت می‌گیرد و در روز نخست حوادث شدت اقدامات برای یافتن افراد محبوس در زیر آوار بیشتر است.

رئیس اداره سگ‌های زنده یاب هلال احمر در رابطه با بازه زمانی که سگ‌ها می‌توانند در عملیات تجسس شرکت کنند، اظهار کرد: پس از گذشت هر ۲ ساعت از جستجو، یک سگ باید ۱۵ دقیقه استراحت داشته باشد و بعد از آن می‌توان کار جستجو را از سر گرفت.

اسکندری ادامه داد: سگ‌ها می‌توانند علاوه بر جستجو در روز، کار تجسس را در شب نیز انجام دهند و تاریکی هوا تاثیری بر روند کاری سگ‌های زنده یاب ندارد.

توانایی سگ‌ها برای تجسس در برف

وی با اشاره به توانایی سگ‌ها برای انجام عملیا‌ت‌ها در برف تصریح کرد: قدرت شامه یک سگ ۱۰ هزار برابر بیشتر از انسان است و یک سگ، توانایی آن را دارد که در برف نیز عملیات جستجو را انجام دهد.

رئیس اداره سگ‌های زنده یاب هلال احمر افزود: سگ‌ها قدرت تشخیص بو به صورت مولکولی را دارند و باید این توانایی آن‌ها مد نظر قرار گیرد.

اسکندری در خصوص باورعامه مبنی بر اینکه یک سگ توانایی تشخیص در آب را ندارد، گفت: چنین موضوعی صحت نداشته و اکنون سگ‌هایی وجود دارند که با دریافت آموزش‌های لازم می‌توانند حتی در دریا و مکان‌هایی که افراد غرق شده‌اند حضور پیدا کرده و عملیات تجسس را انجام دهند.

وی در رابطه با نحوه فعالیت سگ‌های زنده یاب در حادثه گرفتار شدن کوهنوردان در منطقه "کول جنو" اشترانکوه اظهار کرد: به محض اینکه حادثه گرفتار شدن کوهنوردان در بهمن اشترانکوه به ما اعلام شد مقدمات اعزام سگ‌های زنده یاب را فراهم کردیم، اما به این خاطر که خطرات ثانویه مطرح بود در روز‌های نخست، سگ‌ها عملیاتی نداشتند.
رئیس اداره سگ‌های زنده یاب هلال احمر ادامه داد: پس از اینکه مشخص شد خطرات ثانویه کاهش یافته، سگ‌های زنده یاب وارد عملیات شدند، اما در یافتن پیکر‌های کوهنوردان مفقود، نقشی نداشتند.

اسکندری تاکید کرد: به هیچ وجه در عملیات‌ها قصد عوام فریبی را نداریم و تنها تلاش ما این است که نیروهایمان در یک عملیات مفید واقع شوند.

مضرات غذا دادن شهروندان به سگ‌های زنده یاب

وی با اشاره به برخی اقدامات شهروندان در صحنه حوادث اظهار کرد: در برخی از حوادث دیده می‌شود که شهروندان برای سگ‌های زنده یاب دلسوزی کرده و به آن‌ها برخی مواد غذایی از جمله مرغ، سوسیس و یا کالباس می‌دهند.
رئیس اداره سگ‌های زنده یاب هلال احمر ادامه داد: در شرایط عادی مشکلی در دادن غذا از سوی شهروندان به سگ‌های زنده یاب وجود ندارد، اما در صحنه حادثه به خاطر کاهش توانایی یک سگ به هیچ وجه چنین اتفاقی نباید صورت گیرد.

اسکندری از ارسال غذای سگ از سوی شهروندان برای سگ‌های زنده یاب هلال احمر در حادثه زمین لرزه کرمانشاه خبر داد و بیان کرد: پس از حادثه زمین لرزه کرمانشاه، مشاهده شد که میزان قابل توجهی غذای مخصوص سگ از سوی شهروندان برای سگ‌های زنده یاب ارسال شد. اما باید به این موضوع توجه شود که ما در هر عملیات، علاوه بر غذای کافی، آب و سایر تجهیزات را به همراه داریم و از این بابت جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

وی در خصوص محل نگهداری و آموزش سگ‌های آنست (آموزش و نگهداری سگ‌های تجسس) گفت: سگ‌های زنده یاب در مراکز ما هر کدام یک باکس ویژه سه در چهار سر پوشیده و یک مکان تحت عنوان حیاط در اختیار دارند و هر سگ آموزش‌های لازم را از سوی مربیان خود دریافت می‌کند.

رئیس اداره سگ‌های زنده یاب هلال احمر افزود: علاوه بر مربیان ویژه هر سگ، در هر مجموعه‌ای تیم‌های کشیک نیز حضور دارند تا در صورت وقوع حادثه در ساعات شب، آمادگی اعزام سگ‌ها در محل حادثه وجود داشته باشد.
ارائه اسباب بازی به سگ‌ها بعد از هر عملیات

اسکندری با اشاره به نحوه تشویق هر سگ گفت: هر سگ زمانی که در یک عملیات حاضر می‌شود برای تشویق، بعد از آن عملیات یک اسباب بازی مخصوص دریافت می‌کند. سگ‌ها با فک خود اسباب بازی را می‌گیرند و با فشار دادن آن، به نوعی با اسباب بازی بازی می‌کنند.

وی با مقایسه عملکرد سگ‌های زنده یاب ایران با آلمان خاطر نشان کرد: یکی از اساتید ویژه سگ‌های زنده یاب کشور آلمان زمانی که در ایران حضور داشت توضیحاتی را در خصوص مقایسه عملکرد سگ‌های ایرانی با کشور آلمان داشت. وی اعلام کرد که در آلمان طی یکسال با در اختیار داشتن ۳۰ هزار سگ زنده یاب، نیرو‌های تجسس توانسته‌اند تنها یک تن را درحوادث به طور زنده نجات دهند، اما ما در ایران با در اختیار داشتن ۷۳ قلاده سگ، موفق به نجات ۶ تن شده‌ایم.

رئیس اداره سگ‌های زنده یاب هلال احمر با بیان اینکه آموزش سگ‌های زنده یاب در سراسر کشور صورت می‌گیرد، تصریح کرد: در زلزله اخیر کرمانشاه ۲ تن با کمک سگ‌های زنده یاب ایلام، ۲ تن دیگر با کمک سگ‌های زنده یاب همدان، یک تن در پی تجسس سگ‌های زنده یاب کرمانشاه و یک شهروند دیگر نیز از طریق فعالیت سگ‌های زنده یاب تهران شناسایی شدند و این طور نیست که تمام تمرکز آموزش به شهر تهران خلاصه شود.

سگ‌های زنده یاب تخصصی می‌شوند

اسکندری با بیان اینکه اکنون برنامه‌ای برای اضافه کردن سگ‌های زنده یاب درحوزه فعالیت آوار وجود ندارد، گفت: قصد اضافه کردن سگ‌ها در بحث آوار را نداریم، اما اگر بودجه لازم را در اختیار داشته باشیم می‌توانیم در حوزه فعالیت سگ‌های زنده یاب که می‌توانند در حوادث بهمن فعالیت کنند و یا سگ‌های ردیاب اقداماتی را انجام دهیم.

وی با اشاره به لزوم تخصصی کردن آموزش‌های ارائه شده به سگ‌های زنده یاب اظهار کرد: اکنون سگ‌های زنده یاب موجود در ایران در تمام حوادث حضور پیدا می‌کنند و ما به دنبال تخصصی کردن توانایی سگ‌ها هستیم.

رئیس اداره سگ‌های زنده یاب هلال احمر در خصوص نژاد سگ‌های زنده یاب موجود در ایران اظهار کرد: اکثر سگ‌های زنده یاب در ایران از نژاد "ژرمن شپرد" هستند و دلیل آن نیز این است که مردم بیشتر به این نوع از سگ اعتماد دارند.

تاثیر سریال‌های خارجی بر اعتماد مردم به سگ‌ها

اسکندری افزود: به دلیل پخش سریال‌هایی همانند "جو" و "رکس" در ایران مردم گمان می‌کنند که تنها سگ‌های دارای نژاد ژرمن شپرد می‌توانند در حوادث حضور پیدا کنند و ما زمانی که سگ‌های زنده یاب با سایر نژاد‌ها را در صحنه حادثه اعزام می‌کنیم، مردم به ما می‌گویند که برای ما سگ‌های خارجی بیاورید.

وی با تأکید بر اینکه سگ‌ها با سایر نژاد‌ها نیز می‌توانند به عنوان سگ زنده یاب آموزش‌های لازم را دریافت کنند، خاطر نشان کرد: سگ‌هایی هستند که بیماری‌های آن‌ها بسیار کمتر از نژاد ژرمن شپرد بوده و در تجسس‌ها نیز موفق‌تر هستند، اما ما برای اعتماد سازی تاکنون بیشتر از سگ‌های زنده یاب با نژاد ژرمن شپرد اقدام کرده‌ایم.

رئیس اداره سگ‌های زنده یاب هلال احمر با بیان اینکه سگ‌های گروه کار همه می‌توانند به عنوان سگ زنده یاب به کار گرفته شوند، اذعان کرد: تمام نژاد‌های سگ‌ها که در گروه سگ‌های کار قرار می‌گیرند می‌توانند قابلیت تربیت و تبدیل شدن به یک سگ زنده یاب را داشته باشند و ما می‌توانیم در عملیات‌ها از این نوع از سگ‌ها بهره ببریم.

اسکندری در خصوص برخی باور‌های شهروندان در رابطه با سگ‌های زنده یاب تصریح کرد: تمام سگ‌های زنده یاب در ایران متولد شده و آموزش‌های لازم را نیز در کشور و از سوی مربیان داخلی دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: باید آموزش‌های لازم به شهروندان ارائه شود تا آن‌ها بپذیرند که سگ‌هایی به غیر از نژاد ژرمن شپرد نیز می‌توانند زنده یاب باشند.

سگ‌های زنده یاب بعد از سرقت هیچ فایده‌ای ندارند

رئیس اداره سگ‌های زنده یاب هلال احمر با اشاره به اینکه اگر یک سگ زنده یاب سرقت شود هیچ فایده‌ای برای فرد سارق نخواهد داشت، خاطر نشان کرد: یک سگ زنده یاب تنها با فرمان مربی خود کار‌های لازم را انجام می‌دهد و اگر سگی به سرقت برده شود هیچ فایده‌ای برای فرد سارق نخواهد داشت.

اسکندری در رابطه با برخی حاشیه‌های مطرح شده پیرامون جا به جایی سگ‌های عادی با سگ‌های زنده یاب در حوادث اخیر گفت: چنین اتفاقی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست، زیرا مربی هر سگ نظارت کافی را در صحنه عملیات به روی سگ زنده یاب خود داشته و جابه جایی کاور سگ‌ها به هیچ وجه ممکن نیست.

وی در خصوص بازنشسته شدن یک سگ زنده یاب تصریح کرد: زمانی که سن یک سگ به ۱۲ سالگی می‌رسد سگ دیگر در عملیات‌ها شرکت نمی‌کند و پس از این سن، سگ در اختیار مربی خود قرار گرفته و مربی به عنوان یک سگ معمولی از سگ زنده یاب نگهداری می‌کند.

ارتباط مربیان با سگ‌های زنده یاب به زبان فارسی

رئیس اداره سگ‌های زنده یاب هلال احمر در رابطه با نحوه ارتباط مربیان ایرانی با سگ‌های زنده یاب خاطر نشان کرد: مقرر شده مربیان ایرانی با سگ‌های زنده یاب خود با زبان فارسی ارتباط برقرار کرده و فرمان‌های لازم را به آن‌ها آموزش دهند.

اسکندری ادامه داد: این کار به این خاطر است که در صحنه حوادث مردم گمان نکنند که یک مربی حرف خاصی را رد و بدل می‌کند و همچنین نیت ما این است که در عملیات‌های خارجی که حضور پیدا می‌کنیم، نیرو‌های سایر کشور‌ها بدانند سگ‌های ما در داخل کشور آموزش لازم را دریافت کرده‌اند.

وی در رابطه با چرایی عدم اعزام سگ‌های زنده یاب از سایر کشور‌ها به ایران در حادثه زمین لرزه کرمانشاه اذعان کرد: پس از حادثه زمین لرزه کرمانشاه، صلیب سرخ جهانی به ما اعلام کرد که آمادگی اعزام سگ‌های زنده یاب به ایران را دارد، اما ما آن زمان ۴۰ قلاده سگ در اختیار داشتیم که درعملیات حاضر نشده بودند و می‌توانستیم نیاز تجسس را به وسیله سگ‌های زنده یاب داخل کشور برطرف کنیم.

رئیس اداره سگ‌های زنده یاب هلال احمر افزود: در زمان زمین لرزه "بم" جمعیت هلال احمر ایران تنها ۶ قلاده سگ زنده یاب در اختیار داشت به همین خاطر برای کمک به شهروندان زلزله زده، سگ‌های زنده یاب سایر کشور‌ها نیز به ایران اعزام شدند.

اسکندری با تاکید بر هزینه بر بودن حضور سگ‌های زنده یاب خارجی در کشور برای شرکت در عملیات‌های مختلف اظهار کرد: بدون شک علاوه بر بحث هزینه بر بودن اعزام سگ‌های خارجی برای حضور در عملیات‌های تجسس ایران، بحث امنیت تیم‌ها نیز مطرح است به همین خاطر تمرکز ما به موضوع بهره مندی از سگ‌های داخلی معطوف شده است.

مانور مشترک سگ‌های زنده یاب ایران و آلمان برگزار می‌شود

وی از برپایی مانور مشترک سگ‌های زنده یاب آلمان با سگ‌های زنده یاب ایرانی خبرداد و بیان کرد: سال آینده مانور مشترکی با سگ‌های زنده یاب صلیب سرخ آلمان خواهیم داشت و قرار شده آوار‌هایی تعبیه تا این عملیات مشترک برگزار شود.

رئیس اداره سگ‌های زنده یاب هلال احمر در پاسخ به این پرسش که شهر تهران دارای چه تعداد سگ زنده یاب است؟، گفت: در شهر تهران اکنون ۸ قلاده سگ زنده یاب داریم که این سگ‌ها در نقاط مختلف شهر از قبیل: رباط کریم، پیشوا، پارک چیتگر و ... نگهداری می‌شوند تا زمان وقوع حوادث مختلف بتوانند وارد عملیات شوند.

اسکندری با اشاره به موجود بودن پد هلی کوپتر در محل نگهداری از سگ‌های زنده یاب واقع در "محمد شهر" کرج خاطر نشان کرد: در حال حاضر در محدوده نگهداری سگ‌های زنده یاب در منطقه محمد شهر کرج پد هلی کوپتر نصب شده تا در مواقع لازم، هلی کوپتر‌ها کار انتقال سگ‌های زنده یاب به محل حوادث را انجام دهند.

وی با انتقاد از محدودیت تردد سگ‌های زنده یاب گفت: برای انتقال سگ‌های زنده یاب به محل حوادث با محدودیت‌هایی مواجه هستیم به همین خاطر درخواست کرده‌ایم که در محل نگهداری سگ‌های زنده یاب، پد هلی کوپتر نصب شود.

701

کد خبر: 887707

وب گردی

وب گردی