میراث فرهنگی اصفهان طعمه بی‌توجهی‌ها شدند

مسجد سید، پل خواجو و بازار اعتدال سه بنایی هستند که پنجشنبه و جمعه این هفته خبر گرفتار شدنشان در حریق‌ها از طریق اداره کل میراث فرهنگی اصفهان، اعلام و توضیحاتی در این باره ارائه شد.

به گزارش ایسکانیوز، عصر پنجشنبه 30 دی ماه، یکی از سراهای بازار تاریخی اصفهان که در مجموعه بازار حکیم واقع شده و به نام بازار اعتدال شناخته می‌شود، دچار حریق شد.

به گفته مدیرکل میراث اصفهان، آتشی که از یکی از دهانه‌های سرا آغاز شده بود، به بخش‌های دیگر سرایت کرده؛ اما در نهایت خاموش شد. از طرفی در هــمین روز اعلام شد که طی ده روز اخیر زیر پل خواجو آتــش سوزی‌هایی شده و چوب‌های معبر پل سوخته‌انــد.

روابط عمومی این اداره، اعلام کرده: «برخی کارتن خواب ها با استقرار در دهانه زیرین عبور پل که هم اکنون به‌دلیل خشکسالی، آبی در آن جریان ندارد، اقدام به روشن نمودن آتش کرده بودند که آتش به بخشی از یکی از معابر چوبی پل که در یک دهه اخیر برای تسهیل در امر رفت و آمد مردم و گردشگران در طبقه زیرین پل خواجو نصب شده، سرایت نموده و باعث بروز آتش سوزی مختصری در دهنه عبور آب شده است.

بنابر تصمیم‌ها، چوب‌های سوخته شده با همکاری سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری تعویض می شود.سـومین اثــر کــه با بازخوردهای شدیدتری از سوی میـراث‌دوستـان کـشور رو بـه رو شد، خبر آتش سوزی درِ گران‌بهای مسجد سید اصفهان بود.

معاون میراث فرهنگی اصفهان در ایــن بــاره گــفـت: «با توجه به برنامه ریزی های به عمـــل آمـــده جهــــت پایــــش‌های منظم آثـــار تـــاریـــخی، کارشنـــاســان اداره کل میــراث فرهنگی استان اصفهان به این نتیجه رسیدند که بخش هایی از مسجد تاریخی سید اصفهان نیاز به مرمت های اساسی دارد؛ لذا با توجه به اینکه این مسجد تاریخی به ثبت ملی رسیده است عملیات مرمت کاشی های آن (با عنایت به اینکه این مسجد دارای کاشی کاری نفیسی متعلق به دوران قاجار می باشد) از حدود یک ماه گذشته به ویژه در بخش سر در جنوب غربی مسجد آغاز شد.

با این وصف مرمتگران با تجهیز کارگاه و نصب داربست در این بخش از مسجد، فعالیت های مرمتی خود را آغاز نمودند.»ناصر طاهری تاکید کرد: «در جنوب غربی مسجد دقیقا در محل کارگاه مرمتی مسجد واقع شده و چهار شب پیش گروهی که به احتمال زیاد کارتن خواب هستند با استقرار در سر در ورودی جنوب غربی مسجد اقدام به آتش روشن کردن نموده اند که بخشی از آتش آنها به در سرایت نموده.

اداره کل میراث با مشورت اداره کل اوقاف و امور خیریه و هیئت های امنای مسجد، تصمیم دارد پس از اتمام عملیات مرمت کاشی های سر در جنوب غربی، نسبت به انتقال این در چوبی به کارگاه مرمت چوب اقدام نماید.»

منبع: اصفهان زیبا

901

کد خبر: 887926

وب گردی

وب گردی