تمام بخش‌های سندتحول بنیادین هم‌زمان در حال اجرا نیست

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: به موازات تدوین زیر نظام برنامه درسی ملی، سایر زیرنظام‌های سند تحول بنیادین که شامل پنج بخش است، اجرا خواهد شد، بنابراین سند تحول در حال اجراست اما همه بخش‌های سند هم زمان در حال اجرا نیست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، دکتر رضا مددی مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مقام معظم رهبری از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تعریف کرده اند اما در عین حال اجرای موفق آن را منوط به پژوهش ها و اجرای دقیق دانسته؛ تصریح کرد: این سند یکی از قوی ترین و قدرتمندترین کارهای تحقیقی انجام شده است؛ ۷ سال در یک کار گروهی ۵۰۰ نفره این سند طراحی شده است.

وی اضافه کرد: این سند مسیر تحول و اصلاح نظام آموزشی را پیش بینی کرده است یعنی بر اساس این سند، آموزش و پرورش باید تا افق ۱۴۰۴ با اصلاحاتی که در نظام آموزشی انجام می دهد، زمینه تحول در نظام آموزشی را بتواند فراهم کند. سند تحول همچنین دارای اسناد مکملی است که یکی از آنها مبانی نظری سند تحول است که چارچوب فکری تحول در آموزش و پرورش را تعریف می کند. سند دیگر برنامه درسی ملی است که مسیر تولید محتوای کتب آموزشی و برنامه درسی در سطح کشور را ترسیم می کند.

وی با اشاره به اینکه این سند باید در سه برنامه پنج ساله پنجم، ششم و هفتم اجرا شود، عنوان کرد: این سند تاکنون در برنامه پنجم اجرا شده است که قدم های موثری توسط وزارت آموزش و پرورش در حوزه سیاست گذاری و اجرا برداشته شده است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش به اجرای سند تحول اشاره و اظهار کرد: در فصل هشتم مسیر اجرایی شدن تحول کاملا ترسیم شده است و مشخص کرده شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش هر کدام چه اقداماتی باید برای اجرای سند انجام دهند.

وی افزود: اجرای سند یکسری زمینه سازی های اولیه را لازم داشت که در فصل هشتم به آنها اشاره شده است و شامل تدوین برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت می شود. هم زمان با تصویب سند تحول بنیادین برنامه درسی ملی که یکی از زیر نظام های سند است، در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب و برای اجرا به آموزش و پرورش ابلاغ شده است.

مددی عنوان کرد: به موازات تدوین زیر نظام برنامه درسی ملی، سایر زیر نظام های سند تحول بنیادین که شامل پنج بخش است، اجرا خواهد شد. اجرای کامل سند تحول، مستلزم تدوین برنامه‌های این زیرنظام ها است و در واقع تحول در آموزش و پرورش باید در قالب شش حوزه اتفاق می افتاد. بنابراین سند تحول در حال اجرا است اما همه بخش های سند هم زمان در حال اجرا نیست.

706

کد خبر: 888025

وب گردی

وب گردی