ارائه مشوق‌های کلیدی، شاه بیت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان/ رابطه صنعت و دانشگاه نیاز به یک بازنگری و بازتعریف دارد

دبیرکنفدراسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: بایستی مشوق‌هایی برای صنایع و محصولات تولیدی شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفت و برای آنها امتیازات خاصی قائل شد و از همه مهم‌تر هزینه های آرندی (R&D) را که شاه بیت این شرکت‌ها است، بتوانیم کاهش دهیم.

حمیدرضا صالحی دبیرکنفدراسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در پاسخ به این سوال که حضور شرکت های دانش بنیان را در پروژه های کلیدی صنعت نفت،گاز و انرژی به چه صورت ارزیابی می کنید؟ اظهار کرد: در پروژه های کلیدی صنعت نفت شاید امروز آن‌طور که باید و شاید زمان مناسبی برای ارزیابی کامل نباشد ولی چیزی که در جهت دهی وزارت نفت قرار گرفته، این است که معاونت پژوهشی وزارت نفت همکاری با شرکت‌های دانش بنیان را سرلوحه کار خود قرار داده است تا بتواند از ظرفیت های آنها برای پروژه های صنعت نفت و گاز استفاده کند.

او با تاکید براینکه باید ظرفیت‌های لازم برای بکارگیری شرکت‌های دانش بنیان فراهم شود، تصریح کرد: در صورت همکاری تمامی ارگان های مرتبط، می‌توان گفت آینده درخشانی در انتظار شرکت‌های دانش بنیان است.

صالحی افزود: هم‌اکنون میدان برای حضور شرکت‌های دانش بنیان باز شده است. اگر مشوق‌های مناسبی در اختیار این شرکت‌ها قرار گیرد، به طور یقین نقش بسزایی در توسعه اقتصاد کشور خواهند داشت.

دبیرکنفدراسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: تا به امروز نگاه وزارت نفت برای بکارگیری تجهیزات و تکنولوژی روز بیشتر به خارج بوده و کمتر به تولید داخلی بها داده می‌شد اما اخیرا این جهت دهی تغییر مسیر داده و امیدواریم که از دانش این شرکت‌ها استفاده شود. از همه مهمتر اگر به موضوع آرندی (R&D) توجه شود بهتر از گذشته می توان قدر این شرکت‌ها را دراثرگذاری پروژه های صنعت نفت و گاز مشاهده کرد. با این امر مهم زمینه برای ایجاد اشتغال و تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه فراهم می شود.

صالحی تصریح کرد: بایستی مشوق‌هایی برای صنایع و محصولات تولیدی شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفت و برای آنها امتیازات خاصی قائل شد. از همه مهم‌تر هزینه های آرندی (R&D) را که شاه بیت این شرکت‌ها است بتوانیم کاهش دهیم، هرچه هزینه تحقیق وتوسعه کاهش پیدا کند و دولت هم هزینه آرندی بنگاه های دانش بنیان را از مالیات کم کند، این موضوع سبب می‌شود شرکت‌های دانش بنیان با خیال راحت گام‌های بلندی را برای توسعه کشور بردارند.

او یادآور شد: رابطه صنعت و دانشگاه تا کنون یک رابطه تعریف شده و مبتنی بر استفاده از صنعت نبوده، یا بالعکس دانشگاه‌ها زیاد تمایلی نداشتند؛ بنابراین نیاز به یک بازنگری و باز تعریف دارد تا شرایط حضور دانشگاهیان در صنعت فراهم شود چرا که دانشجویان نقش مهمی در تحقیق و توسعه و نوآوری دارند.

402

کد خبر: 888061

وب گردی

وب گردی