کمپرسور گازی چیست؟

کمپرسورها برای فشرده کردن گازها استفاده می‌شود؛ در حقیقت کمپرسورها وسایلی هستند که با صرف انرژی مکانیکی، سیال را با سرعت به درون خود مکیده و سپس آنرا فشرده می‌سازند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ کُمپرِسور یا متراکم کننده برای فشرده کردن سیالات تراکم پذیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برخی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات، کمپرسورها وسایلی هستند که توسط آنها هوا فشرده شده و سپس به سمت قسمت احتراق فرستاده می‌شود.

همچنین از کمپرسورها برای فشرده کردن گازها استفاده می‌شود. در حقیقت کمپرسورها وسایلی هستند که با صرف انرژی مکانیکی، سیال را با سرعت به درون خود مکیده و سپس آنرا فشرده می‌سازند. در اثر این عملیات، دمای گازی که فشرده می‌شود نیز افزایش می‌یابد.

معمولا گاز پر فشار خروجی از کمپرسورها را از یک سیستم خنک‌کننده عبور می‌دهند تا دمای گاز دوباره به حد معمولی بازگردد. انواع گوناگونی از کمپرسور وجود دارد که برای مصارف صنعتی و عمومی طراحی شده‌اند.

کمپرسورهای مارپیچی روغن کاری نشونده،کمپرسورهای دینامیکی، کمپرسور محوری کمپرسور گریز از مرکز و کمپرسورهای جابجایی مثبت، مکانیسم پمپ فرفره‌ای، کمپرسور دندانه دار را می توان از انواع کپرسور نام برد.

کمپرسورها بعد از پمپ‌ها، دومین تجهیزات مصرف‌کننده انرژی در صنایع مختلف است (با مصرف ۱۶ درصد برق موتورهای صنعتی توسط کمپرسورهای هوا و ۷ درصد آن توسط کمپرسورهای سیستم‌های تبرید) و نیز دومین جایگاه در پتانسیل کاهش مصرف انرژی را نیز به خود اختصاص می‌دهند.

فشرده‌سازی و پخش کردن گاز، آماده سازی شرایط برای واکنش‌های شیمیایی، تولید گازهای بی‌اثر برای سیستم‌های ایمنی و کنترل، حفظ سطوح فشار دلخواه از طریق اضافه کردن یا خارج کردن گاز یا بخار از یک سیستم و نحوة کار کمپرسور گاز از عمده وظایف کپرسور گازی است.

کمپرسورهای اسکرو گاز از جمله کمپرسورهای جابجایی مثبت هستند که متشکل از دو روتور است که با چرخش روتورها ، گاز به داخل فضای مابین روتورها کشیده شده و با حرکش مارپیچی روتورها، گاز فشرده می شود. به دلیل حرکت پیوسته و آرام روتورها که عاری از هرگونه ضربه و پالس است، این کمپرسورها مصرف انرژی کمتر، تولید صدای کمتر و همچنین استهلاک کمتری نسبت به کمپرسورهای پیستونی دارند. همچنین حرکت پیوسته و آرام روتورها سبب می شود که نیازی به فنداسیون قوی نسبت به کمپرسورهای پیستونی نباشد. موارد مصرف کمپرسورهای اسکرو در شرایطی است که کمپرسور دائم کار است و ایجاد وقفه در عملکرد کمپرسور تبعات زیادی را به دنبال دارد.

402

کد خبر: 888136

وب گردی

وب گردی