ساخت «کولر ترمو الکتریک» در دانشگاه آزاد اسلامی همدان

توسط هسته فناور مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی همدان کولر ترمو الکتریک که با استفاده از خواص فلز ژرمانیوم می تواند دمای محیط را کاهش دهد طراحی و ساخته شد.

مدیر هسته فناور ترمو الکتریک دانشگاه آزاد اسلامی درباره ساخت این خنک کننده در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز گفت: امروزه فراهم آوردن آسایش انسان از منظرهای مختلف علی الخصوص شرایط محیطی بسیار حائز اهمیت بوده و تلاشهایی بسیاری برای نیل به استانداردهای بین المللی در خارج و داخل کشور صورت گرفته است. محمد مهدی عطار افزود: از مهمترین معضلات سیستمهای سرمایشی یکی پرهزینه بودن آن و دیگری پرمصرف بودن این سیستم ها (به عنوان مثال کولرهای گازی که براساس سیکل تبرید گرمایی محیط را جذب می کند) و از همه مهم تر الزام به حضور کمپرسور برای تراکم سیال مبرد بوده که به دلیل وجود قطعات دوار در این سیستم ها، عمر آن ها را محدود کرده است.

عضو هیات علمی گروه مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی همدان اظهار کرد: در ایران با توجه به شرایط خاص محیطی، نیاز به سیستم های سرمایشی در نود درصد موارد بین شش الی هشت ماه از سال، احساس شده و در فضاهایی کوچک چون، اتاقک‌ها و کانکس‌ها، خودروهای قدیمی و فضاهایی که دسترسی به هوای آزاد وجود ندارد می توان از فناوری نانو و المان‌های ترموالکتریک استفاده کرد.

وی تصریح کرد: در فناوری ارائه‌شده سیال مبرد که بسیار به محیط و لایه اوزون آسیب واردمی کند حذف‌شده و از المان‌های ترموالکتریک به همراه هیت سینک درخور آن برای شارش گرمایی موردنظر به جهت کاهش دمای هوای جذب‌شده استفاده‌شده است

عطار تأکید کرد: المان های ترموالکتریک درواقع نوعی نیمه‌هادی بوده و جریان برق ورودی را به‌صورت اختلاف دما بین 50 الی تا 70 درجهسانتی‌گراد تبدیل می‌کند. در ادامه هم برای بالا بردن راندمان دستگاه و کاهش مصرف جریان برق، از نانو سیال پایه کروم با ضریب رسانش بالااستفاده‌شده است.

وی بیان کرد: در این فن‌آوری نانو سیال در داخل لوله های مسی جریان دارد و با قرار گرفتن در میدان مغناطیسی متناوب توانایی کاهش دمای هیت سینک گرم را به همراه دو فن نصب‌شده خواهد داشت. عضوهیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: کولر معرفی‌شده برای فضایی کوچک علی‌الخصوص خودروهای سنگین و سبک فاقد کولر،کانکس‌ها، اتاقک‌های نگهبانی و غیره بسیار مقرون‌به‌صرفه بوده و برحسب مورد از توان 150 الی تا 2000 وات برخوردار است.

مدیر هسته فناور ترمو الکتریک دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: ازجملهمزایای این دستگاه مصرف پایین آن بوده که موجب شده در خودروهای سنگین با باطری با حداکثر ظرفیت 80 آمپرساعت به مدت یکشبانه‌روز بدون مشکل برای روشن شدن مجدد خودرو مورداستفاده قرار گیرد.

مدیر مرکز رشد واحد همدان گفت: این طرح که با حمایت مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی همدان ساخته‌شده در هجدهمین نمایشگاه فن بازار هفته پژوهش استان همدان رونمائی شد.

مهدی عسگری کیا گفت: این فناوری توسط هسته فناور ترمو الکتریک با مسئولیت محمدمهدی عطار عضو هیئت علمی گروه مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان هدایت و اجراشده است

کد خبر: 888219

وب گردی

وب گردی