ادامه ساخت و سازهای غیر مجاز و غیر استاندارد درکلانشهرها

مدرس دانشگاه آزاد و کارشناس و مدیریت شهری گفت : بیشترین ساخت و ساز های غیر مجاز و غیراستاندارد در حومه ابر شهرهای در حال توسعه ، مانند تهران اتفاق می افتد.

دکتر محمدرضا قربانی ،مدرس دانشگاه آزاد در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، گفت :ما در شهرهای بزرگ به ویژه شهر تهران رشد درون زا و برون زا داریم. زادو ولد و رشد جمعیت در داخل شهرها را می توان رشد درون زا تعریف کرد ، معمولا این اتفاق در داخل محله ها و براساس سندهای توسعه شهری ،که توسط شورای شهر و شهرداری به تصویب رسیده ، انجام می گیرد.

ساخت و ساز های غیر مجاز و غیر استاندارد در شهرها

وی گفت :رشد دیگری که در شهرها به ویژه کلانشهرها رخ می دهد ،رشد برون زا نام دارد که رشد جمعیت با مهاجرت افراد از شهرهای دیگر یا اطراف شهر به شهر اصلی باعث رشد محدوده شهری می شود. پیوستن روستا و شهر های اقماری به شهرهای بزرگ ، باعث افزایش محدوه شهری و بزرگ تر شدن شهر اصلی می شود.

این مدرس دانشگاه گفت : بیشترین ساخت و ساز های غیر مجاز و غیراستاندارد در حومه ابر شهرهای در حال توسعه ، مانند شهر تهران اتفاق می افتد.شهرهای اسلامشهر ، ملارد ، کرج ، پردیس ، رودهن و... از جمله شهرهای اقماری تهران محسوب می شوند که هنوز ساخت و سازهای غیر مجاز و غیر استاندارد انجام می گیرد که کنترل و نظارت بر این ساخت و سازها کار سخت و بسیار دشواری است .
وی افزود : محله هایی که در داخل شهرها از لحاظ امکانات از قبیل، زمین های رها شده یا تغییر کاربری وجود دارد ، ساخت و سازهای غیرمجاز و بدون استاندارد انجام می گیرد که این ساخت و سازها در سال های اخیر به شدت افزایش یافته و به یکی از معضلات شهرداری تبدیل شده است.

دکتر قربانی ادامه داد : در شرایطی که هیچ نظارتی از سوی شهرداری اعمال نمی شود ، سکونتگاه ها مسکونی بدون در نظر گرفتن هیچ اصولی ساخته می شوند.شهرداری ها ،پلیس شهر را مامور به رسیدگی ساخت و سازها کرده اند اما در مقابل جمعیت متحد و مستعد ناتوان بوده و توان جلوگیری و برخورد با این ساخت و سازها را ندارد.

وی اضافه کرد: باتوجه به شرایط زلزله خیز بودن کشور ،افرادی که در این سکونتگاه ها غیر مجاز و غیر استاندارد زندگی می کنند از لحاظ امنیت جانی در معرض خطر هستند. هرچند سکونتگاه ها غیر مجاز در همه کشورهای توسعه یافته ساخته شده ،که با راهکارهای اصولی و استاندارد این معضل را رفع کرده اند.

این کارشناس شهری درپایان افزود : وقتی قسمتی از شهر در حال هجوم و تهاجم قرار می گیرد و ارگان های نظارتی توان مقابله با آنان را ندارند ،شهرداری باید در مناطق حاشیه ای شهر مهاجران را بدون پرداخت پول ثبت نام کنند و مالکیت زمین به صورت اعیان قرار بگیرد و برگه ای به این افراد داده شود که ساخت و ساز در داخل شهر تحت نظارت شهرداری است .این راهکار "مالکیت غیر رسمی" نام دارد ، البته شهرداری ها اجازه اجرای این قانون را در حال حاضر ندارند و باید ساز و کار مالکیت غیر رسمی برای شهرداری ها آماده شود تا شهرداری بر ساخت و ساز داخل شهر نظارت داشته وسکونتگاه به صورت اصولی ساخته شوند.

ایجاد برج های بلند مرتبه و بد قواره در داخل شهر

ساخت و ساز برج ها به 2 گروه تقسیم می شوند گروه اول در طرح جامع تفضیلی شهر تهران تحت نظارت مشاوران و کارشناسان از لحاظ مهندسی ،فنی و اصولی لحاظ و برآورد شده است.

دکتر قربانی ادامه داد: در این طرح افراد می توانند درخواست بلند مرتبه سازی بدهند ، در سال های قبل هم طرح جامع تفضیلی در شهر تهران برای پیاده سازی و اجرا شروع شده و افرادی که توانسته اند از سال 90 تا 96 برای ساخت و ساز ساختمان به ویژه برج های بلند مرتبه مجوز بگیرند، تحت این قانون و طرح قرار گرفته اند.

وی افزود: افراد برای گرفتن مجوز ساخت تعدادی از ساختمان ها به شهرداری مراجعه نمی کنند و این ساختمان ها براساس طرح جامع تفضیلی ،کوتاه مرتبه خوانده می شوند.

این مدرس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه افراد می توانند برای ساخت و ساز به شهرداری تقاضا بدهند گفت: این تقاضا در کمیسیون ها تخصصی مسکن و شهر سازی که با حضور نمایندگان شهرداری ، مسکن و شهرسازی و هیئت وزیران مورد بررسی قرار می گیرد و کمیسیون نظر نهایی خود را بعد از نوشتن گزارش توسط کارشناس ارائه می دهد.

گفتنی است عمده این ساخت و سازها در محله هایی که گذرگاه های تنگ و باریک دارند ساخته می شوند.


خبرنگار :حسین طالبی
706

کد خبر: 888242

وب گردی

وب گردی