اصلاح قیمت مترادف افزایش قیمت؛ دولت به کدام سو می‌رود؟

به عقیده برخی از کارشناسان، معمولا وقتی دولت‌ها با کسری بودجه مواجه می شوند، نگاهشان بر جیب مردم خیره می شود و دست به افزایش قیمت‌ها می زنند. این سناریو شاید بعد از رد شدن لایحه بودجه 97 از زیر دست بهارستانی ها به وقوع بپیوندداما این درحالیست که شرایط اقتصادی جامعه ،کشش این همه افزایش قیمت در بخش‌های مختلف را ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ این روزها مدام حرف و حدیث های زیادی در مورد افزایش قیمت حامل‌های انرژی ردوبدل می‌شود و این امر تاثیر زیادی در زندگی روزمره مردم داشته است؛ به گونه‌ای که می توان گفت با این صحبت‌ها، هر روز شوک روانی در بین آحاد جامعه دست به دست می شود.

به عقیده برخی از کارشناسان، معمولا وقتی دولت‌ها با کسری بودجه مواجه می شوند، نگاهشان بر جیب مردم خیره می شود و دست به افزایش قیمت‌ها می زنند. این افزایش قیمت نه تنها در بخش حامل‌های انرژی اتفاق می‌افتد بلکه در بخش عوارض خروج از کشور، حمل ونقل، بازار ارز، مالیات و ... در حال تزریق به جامعه خواهد بود.

اما زمانی که این موضوع را از مسئولان پیگیری می‌کنیم، تاکید دارندکه افزایش قیمت اتفاق نمی‌افتد و با تکیه‌کلام "قیمت‌ها واقعی یا اصلاح می‌شود" صوت مساله را آرایش می کنند!

به گفته کارشناسان با نگاهی به پروسه تولید برق در کشور در می یابیم که فاصله قیمت میان آنچه تولید می‌شود با آنچه به عنوان هزینه برق از مردم دریافت می‌شود، بسیار زیاد است.

تا جاییکه وزیر نیرو چند روز پیش در جمع خبرنگاران گفت: آب و برق گران نخواهد شد اما قیمت‌ها اصلاح می‌شود؛ به نوعی که وزارت نیرو بتواند آب و برق را به شکل پایدار تامین و در اختیار مشترکان قرار دهد. این در شرایطی است که وزیر نیرو صراحتا اعلام کرده که وزارت نیرو به دنبال افزایش تعرفه ها نیست بلکه تنها هدف این است که تعرفه ها اصلاح شوند.

همچنین آرش کردی مدیر عامل شرکت توانیر ، با اشاره به لزوم نهادینه سازی الگوی مصرف درست در رفتار مصرفی مشترکان، بر ضرورت اصلاح قیمت برق تاکید کرد.او با بیان این که اکنون قیمت برق واقعی نیست و فاصله قیمت تمام شده و قیمت دریافتی از مصرف کنندگان زیاد است، خاطرنشان کرد: بهبود اقتصاد صنعت برق به اصلاح قیمت برق بستگی دارد.

همچنین رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت کشور تاکید کرد: باید قیمت‌ بنزین اصلاح و واقعی شود.

این در حالی است که معیشت مردم به ویژه قشر ضعیف در سال‌های اخیر، نحیف شده و واقعی کردن نرخ برق شاید در این بین، کار معقولی نباشد.

حال این سوال پیش‌ می‌آید آیا دولت با این حربه قصد افزایش تمام عیار قیمت‌ها را ندارد؟ چرا همیشه با ابزار قیمت، شوک اقتصادی بر فضای غالب جامعه ایجاد می‌کند؟ خلاصه باید منتظر ماند و دید منظور مسئولان کشور از واقعی سازی قیمت‌ها چیست.

402

کد خبر: 888268

وب گردی

وب گردی