توربولاتور چیست؟

توربولاتور پره‌های مارپیچی هستند که درون لوله‌های دیگ‌ها و بویلرهای Firt Tube قرار داده می‌شوند. همچنین از توربولاتور در مبدل های حرارتی ، دودکش دیگ بخار، باله های هواپیما و… استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ توربولاتور پره‌های مارپیچی هستند که درون لوله‌های دیگ‌ها و بویلرهای Firt Tube قرار داده می‌شوند و بغیر از اینکه به جریان حالت دورانی می‌دهند موجب می‌شوند که جریان دود در داخل لوله‌ها از حالت Laminar(جریان آرام) به حالت Turbolant (جریان مغشوش) تبدیل شود.

میزان انتقال حرارت در جریان Turbolant بسیار بالاتر از جریان Laminar است و وجود این پره‌ها باعث افزایش میزان انتقال حرارت در دیگ شده و به تبع آن موجب افزایش راندمان احتراق و کاهش دمای محصولات احتراق (دود) می‌گردد به ازای 15 درجه کاهش دمای دود حدود 1% راندمان دیگ افزایش می‌یابد. وجود توربولاتور در داخل لوله‌های دیگ تاثیر انکار ناپذیری در افزایش راندمان دیگ ، کاهش تلفات انرژی حرارتی و کاهش مصرف انرژی دارد.

توربولاتور در دو نوع ساده و کروگیت عرضه می گردد که استفاده از آن بستگی به ظرفیت بویلر، نوع سوخت مصرفی و مشعل نصب شده بر روی دیگ دارد.

نصب توربولاتور بسیار ساده بوده و نیازی به جوشکاری یا لوله کشی ندارد کافی است درب جلویی دیگ باز شده و توربولاتورها درون لوله‌های دود قرار گیرند این عملیات حداکثر دو ساعت زمان می برد.

با توجه به سختی بالای آب سیستم هایی که با آب کار می کنند در جداره های خود رسوب می‌گیرند. به ویژه سیستم هایی که آب را گرم می‌کنند بیشتر آسیب می بینند. در موتورخانه به سبب بزرگ بودن سیستم اشکالات مربوط به رسوبات دیرتر پیدا می شود. اما در آبگرمکن و پکیج به سبب کوچک بودن اجزا و لوله ها اشکالات زودتر آشکار می شود. به همین سبب برای کارکرد بهتر پکیج و… بهتر است از سختی گیر های مناسب در ورودی آن استفاده کرد.

انواع مختلفی از سختی گیرها وجود دارد. سختی گیرهای پلی فسفات ، مغناطیسی ، الکترو مغناطیسی و… که میتوان در ورودی پکیج از آنها استفاده کرد. همچنین در پکیج ها از توربولاتور جهت جلوگیری از رسوب گرفتگی مبدل حرارتی استفاده می شود.

توربولاتور یک جریان آرام را به یک جریان آشفته تبدیل می کند. ضریب انتقال حرارت برای جریان های مایع و گاز در لوله ها در مبدل های حرارتی به سمت دیواره لوله تمایل دارد که هم مانند یک لایه عایق عمل می کند و هم باعث ایجاد رسوب در دیواره ها می گردد.

از توربولاتور در مبدل های حرارتی ، دودکش دیگ بخار، باله های هواپیما و… استفاده می شود.

402

کد خبر: 888289

وب گردی

وب گردی