حدادعادل: امنیت فارسی آموزان، نشانگر تصویر ایران واقعی است

رئیس بنیاد سعدی در مراسم تقدیر از عوامل هشتاد و چهارمین دوره دانش افزایی زبان فارسی، رضایت و امنیت فارسی آموزان در این دوره رانشانگر تصویر ایران واقعی دانست.

به گزارش ایسکانیوز از بنیاد سعدی، غلامعلی حداد عادل، رئیس بنیاد سعدی با بیان آنکه دوره­‌های دانش افزایی زبان فارسی پیش از بنیاد سعدی، توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌­شد، اظهار کرد: با تاسیس بنیاد سعدی این دوره­های دانش افزایی شکل تازه ایی به خود گرفت و خوشبختانه هر سال با بکارگیری تجربه سال­‌های قبل، در برگزاری آن پیشرفت داشته ایم. به طوری که اکنون از کتاب­‌های درسی تالیف خود بنیاد سعدی استفاده می­شود، تمامی همکاران در اجرا و نظارت بر دوره نقش دارند و مدرسان دوره نیز اکثرا، کارشناسان بنیاد سعدی هستند.

وی درخصوص بازدید­های فرهنگی فارسی آموزان در دوره دانش افزایی گفت: در دوره ­های دانش افزایی به همان اندازه که آموزش در کلاس برای ما مهم است، بازدیدهای فوق برنامه فرهنگی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا موجب آشنایی فارسی آموزان با چهره واقعی فرهنگ، تاریخ ایران، اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران می­شود.

وی با بیان آنکه رضایت فارسی آموزان در هر دو برنامه آموزشی و فرهنگی امسال، مرهون زحمات کارشناسان بنیاد سعدی است، افزود: در کشوری که بیش از مناطق دیگر، از لحاظ تحریم اقتصادی و سیاسی تحت فشار است؛ دعوت و پذیرایی بیش از ۱۲۰ نفر از زبان آموزان سراسر جهان به مدت یک ماه، همراه با اجرای بازدیدهای فرهنگی و سفر به دو شهر ایران در امنیت و رضایت کامل آنان، از اهمیت خاصی برخوردار بوده و دارای این پیام است که ایران واقعی تا چه اندازه با تصویری که رسانه ­های مخالف ایران نشان می‌­دهند، تفاوت دارد.

حداد عادل همچنین گفت: برگزاری این دوره بر نگرش مردم داخل کشور نیز تاثیر مثبت دارد زیرا مردم وقتی مشاهده می­ کنند که زبان کشورشان تا چه اندازه مورد علاقه مردم کشورهای دیگر است به ارزش فرهنگ و زبان خود بیش از پیش پی برده و احساس غرور می‌­کنند.

وی همچنین ضمن اشاره به توجه رسانه ­ها به این دوره از دانش افزایی، گفت: ذخیره خبری برگزاری این دوره تا به امروز نیز مشاهده می­ شود به طوری که رادیو فرهنگ برنامه «فارسی با طعم شکر» خود را که محصول مصاحبه با این فارسی آموزان است، هنوز پخش می­ کند.

حداد عادل افزود: از اتفاق ­های خوب دیگری که در این دوره رخ داد حفظ و ادامه ارتباط با فارسی آموزان از سوی روابط عمومی بنیاد سعدی در گروه تلگرامی است. امیدوارم که این اقدام ­ها تداوم یابد زیرا ادامه و گسترش ارتباط با این زبان آموزان برای پیشرفت زبانی آنان و اتصال­شان با کشور ایران بسیار لازم است.

رئیس بنیاد سعدی در ادامه ضمن تقدیر از رییس خانه سینما که در این مراسم حضور داشت و همکاری خانه سینما در هشتاد و چهارمین دوره دانش افزایی گفت: در این دوره به جنبه هنری بهای بیشتری داده شد و فارسی آموزان با بازدید از خانه سینما، تماشای چند فیلم سینمایی و مستند ایرانی در این مکان و دیدار با ایرج طهماسب، حمیدجبلی و رضا میرکریمی، از هنرمندان مطرح کشور، با سینمای ایران نیز آشنا شدند.

وی در پایان تاکید کرد: توجه به جنبه ­های هنری در آموزش زبان فارسی برای ما اهمیت دارد و به همین خاطر از سال آینده در نظر داریم تا با بررسی­‌های کارشناسی، بسته موسیقی و فیلم‌های سینمایی ایرانی مناسب فارسی آموزان را تهیه کنیم.

رئیس بنیاد سعدی همچنین از همراهی خوب رییس و معاونان دانشگاه علامه طباطبایی تقدیر و تاکید کرد بدون یاری بدنه دانشگاهی، برگزاری چنین دوره­هایی با این سطح آموزشی امکان پذیر نخواهد بود.

در بخش دیگری از این مراسم نیز، رضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی با بیان آنکه برگزاری دوره دانش افزایی، عصاره وظایف بنیاد سعدی محسوب می­شود، گفت: دوره دانش افزایی بلند مدت زبان فارسی نمونه ای از دیپلماسی عمومی است چراکه فارسی آموزان ضمن یادگیری فارسی در محیط ایران، با فرهنگ ایران نیز آشنا شده و دانسته­‌های خود را به مردم کشورشان منتقل می­ کنند.

صحرایی در ادامه افزود: به دلیل اهمیت برگزاری این دوره، هر سال علاوه بر کارشناسان بنیاد سعدی، سفیران، رایزنان فرهنگی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی مرتبط برای برگزاری آن تلاش می‌کنند.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی در خصوص ویژگی­های منحصر بفرد هشتادو چهارمین دوره دانش افزایی توضیح داد: امسال برای نخستین بار پیش از ورود فارسی آموزان از آنها آزمون برخط(آنلاین)، گرفته شد تا سطح زبانی آنان مشخص شود و فارسی آموزانی با سطح زبانی بالاتر به این دوره ورود پیدا کنند و بنابراین در این دوره تنها یک کلاس مقدماتی داشتیم. همچنین تعداد بالای کشورهای شرکت کننده در این دوره نیز از دیگر ویژگی­های مهم آن است و این نخستین بار بود که از بیش از ۴۰ کشور جهان، فارسی آموزانی به ایران آمده و در دوره حضور داشتند.

معاون آموزشی و پژوهشی بنیاد سعدی در ادامه افزود: در این دوره برای اولین بار دوره تربیت مدرس زبان فارسی برای فارسی آموزان «سطح ماهر» برگزار شد و کیفیت بالای این دوره آموزشی نیز موجب شد تا وزارت علوم در زمینه اهدای بورسیه به برخی فارسی آموزان قول مساعد دهد و اکنون فارسی آموزان لبنان و سوریه از این بورسیه وزارت علوم استفاده کرده و طی روزهای آتی برای سپری کردن دوره دانش افزایی خود به بنیاد سعدی می‌­آیند.

همچنین دراین مراسم، سمیرا یافتیان، رییس اداره روابط عمومی بنیاد سعدی نیز گزارشی از فعالیت‌های رسانه ایی و حضور فارسی آموزان در برنامه‌های مختلف شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی ارائه کرد و گفت: با گذشت نزدیک به ۵ سال از فعالیت بنیاد سعدی، خوشبختانه امروز رسانه‌های ایران بر اهمیت و ضرورت آموزش و گسترش زبان فارسی پی برده اند و نه تنها در دوره دانش افزایی بلند مدت، بلکه در طول سال نیز پیگیر اخباری همچون وضعیت آموزش زبان فارسی در خارج از کشور و کتاب‌های تالیفی در بنیاد سعدی هستند.

وی خاطر نشان کرد که استقبال خبرنگاران و رسانه‌ها از اخبار بنیاد سعدی، حاصل فعالیت شبانه روزی و مثمر ثمر معاونان، مدیران و کارشناسان و همچنین نمایندگان بنیاد در خارج از کشور است که با تعامل موثر خود با فارسی آموزان و انتشار گزارش فعالیت­‌های آنان، توجه رسانه ­ها را به موضوع گسترش زبان فارسی جلب کرده اند.

گفتنی است، در انتهای این مراسم، با حضور حداد عادل رئیس بنیاد سعدی و معاونان وی از منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینمای ایران و چند تن از عوامل تقدیر شد.

502

کد خبر: 888299

وب گردی

وب گردی