حلقه تنگ تنفس

امروز در سه استان تهران، خوزستان و اصفهان شاهد آلودگی هوا بوده ایم که پیش‌بینی می‌شود شاخص آلودگی هوا برای تمامی شهروندان این شهرها ناسالم است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، طی یک هفته گذشته شاخص آلودگی هوا در برخی از استان ها افزایش پیدا کرده است که این آلودگی تا به امروز به علت سکون هوا با آلودگی هوا روبرو شده و حجم آلاینده های آن هر روز رو به افزایش است.

امروز شنبه 2 آذر ماه در سه استان تهران، خوزستان و اصفهان شاهد آلودگی هوا بوده ایم که پیش‌بینی می‌شود شاخص آلودگی هوا برای تمامی شهروندان ناسالم است.

اصفهان

مرکز پایش کیفی هوای اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان وضعیت کیفی هوای شهر اصفهان را برای دومین روز متوالی ناسالم اعلام کرد.

براساس گزارش ایستگاه‌های مراقبت دائم بر حسب شاخص کیفی هوا (AQI)، شهر خمینی شهر با شاخص 120 در شرایط ناسالم قرار دارد.

خوزستان

همچنین هوای اهواز و آبادان در وضعیت ناسالم برای تمامی گروه های سنی قرار گرفت براساس این گزارش که از مرکز کنترل و پایش محیط زیست آورده شده است شاخص ذرات کمتر از 2 و نیم میکرون در اهواز و آبادان به ترتیب 155 و 163 پی اس آی است که نشان دهنده ناسالم برای تمامی گروه های سنی است.

این میزان در شهر اندیمشک به 145 پی اس آی رسید که نشان دهنده ی وضعیت ناسالم برای گروه های حساس است.

همچنین شاخص ذرات کمتر از 10 میکرون در شهر شوش امروز به 102 پی اس آی رسید که نشان دهنده ی وضعیت ناسالم برای گروه های حساس می باشد.

شاخص ذرات کمتر از دو و نیم میکرون در هوا اگر کمتر از 100 پی. اس. آی باشد سالم، بین 101 تا 150 ناسالم برای گروههای حساس، 151 تا 200 ناسالم برای همه گروههای سنی و 201 پی اس آی به بالا نشان دهنده وضعیت بحرانی هواست.

تهران

حسین شهبازی مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در رابطه با وضعیت سالم یا ناسالم بودن هوای استان گفت طی امروز هوای تهران در محدوده شرایط سالم و ناسالم برای گروه‌های حساس است و انتظار می‌رود فردا (۳ دی ماه) کیفیت هوای تهران در آستانه شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گیرد.

وی تصریح کرد: میانگین شاخص ۲۴ ساعته کیفیت هوای تهران منتهی به ساعت ۸ صبح امروز ۱۰۰ است و هوا در شرایط سالم قرار دارد همچنین شاخص کیفیت هوای تهران در حال حاضر ۴۸ و هوای تهران در شرایط پاک است.

شاخص کیفی هوا (AQI) یا شاخص آلودگی هوا (PSI) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر منوکسید کربن، دی اکسیدگوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازون و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از 10 میکرومتر و ذرات کوچکتر از 2.5 میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف هستند، تبدیل به یک عدد بدون واحد کرده و وضعیت آلودگی هوا را سطوح مختلف نمایش می‌دهد.

بر‌اساس شاخص آلودگی هوا، این شاخص از صفر تا 50 هوای پاک، 51 تا 100 هوای سالم، 101 تا 150 ناسالم برای گروه‌های حساس، 151 تا 200 ناسالم برای عموم، 201 تا 300 بسیار ناسالم، 301 تا 500 خطرناک را نشان می‌دهد.

901

کد خبر: 888308

وب گردی

وب گردی