توضیحات شرکت خودروسازی کارمانیا درباره یک گزارش

بعد از انتشار گزارشی در خصوص برخی فعالیت های شرکت خودروسازی کارمانیا توسط ایسکانیوز، این شرکت با انتشار جوابیه ای به آن پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بعد از انتشار گزارش شاهکار کارمانیا؛ پیش‌فروش خودرویی که هنوز تولید نشده است از خبرگزاری ایسکانیوز، شرکت خودروسازی کارمانیا با ارسال جوابیه ای به این خبرگزاری، نسبت به این گزارش واکنش نشان داد که متن کامل این توضیحات به شرح زیر است:

سردبیر محترم سایت ایسکانیوز

باسلام؛

مقاله به گونه ای نوشته شده است که نشان دهنده عدم شناخت نویسنده نسبت به بازار، محصولات موجود و قوانین مربوط به صنعت خودرو است و یا غرض ورزی و دشمنی عامدانه ای با برند BYD و شرکت خودروسازی کارمانیا را به ذهن متبادر می کند. مواردی که به وضوح نشان دهنده این ادعا می باشند در ادامه می آید:

  • نویسنده از ضعف مدیریتی و بازاریابی شرکت خودروسازی کارمانیا یاد کرده است ولی دلایل و شواهدی برای این مدعا ارائه نمی شود.
  • از عدم موفقیت، ضعف امکانات و قیمت بالا در مدل BYD S6 یاد می شود. یک مقایسه ساده بین ویژگی های فنی و امکانات این خودرو با رقبای هم رده، امکانات برابر و حتی بیشتر و برتری های فنی این خودرو را به وضوح نشان می دهد. دو شاسی بلند دیگر با قیمت های حدود 100 میلیون تومان رقیب BYD S6 محسوب می شوند که هر دو از نظر اندازه و کلاس خودرو یک سگمنت کوچکتر و پایین تر از این خودرو هستند و از نظر فضای داخلی و فضای بار فاصله زیادی با S6 دارند. یکی از این رقبا با موتور 2000 سی سی با قدرت تولیدی کمتر و گیربکس CVT به هیچ عنوان توانایی رقابت فنی با S6 را نداشته و از لحاظ امکانات نیز با چهار ایربگ (در مقابل 6 ایربگ) و نداشتن دوربین جانبی و برخی دیگر از امکانات، نیز حرف خاصی در برابر S6 ندارد. رقیب دیگر نیز از لحاظ امکانات (بدون داشتن کروز کنترل) با S6 برابری می کند ولی با برخورداری از موتور توربوشارژ مصرف سوخت و استهلاک بیشتری دارد.
  • در مورد طراحی مدل F3 نویسنده تنها نظر شخصی غیرکارشناسی خود را ارائه نموده است و بازخورد کسب شده از مشتریان به خصوص در نمایشگاه های خودرو و همچنین بررسی های تخصصی رسانه های خودرویی خلاف این موضوع را نشان می دهد. در مقاله منتشر شده به مقایسه F3 با سایر رقبای چینی اشاره شده است. لازم به ذکر است طبق آمارهای فروش خودرو در کشور چین خودروی F3 در چند ماه گذشته همواره بین 5 سدان پرفروش چینی قرار داشته است. مطمئنا موفقیت در بازار آزاد خودروی چین تاییدی بر به روز بودن، رقابتی بودن و کیفیت این محصول دارد. همچنین در ایران قیمت گذاری این خودرو به گونه ای انجام شده است که از بسیاری رقبای مشابه و با امکانات کمتر ارزان تر است.
  • در مورد پیشرانه BYD F3 کد موتور اشتباه ذکر شده است و اطلاعات نادرست ارائه شده است. پیشرانه فعلی BYD F3 با توجه به حجم موتور قدرتی بیشتر از رقبا تولید می کند و با استناد به گواهینامه ها و آزمایش های انجام شده مصرف سوخت بسیار پایین 5.9 لیتر در 100 کیلومتر دارد و با استانداردهای آلایندگی یورو 5 سازگاری دارد که ادعای قدیمی و از رده خارج بودن این موتور را کاملا بی اعتبار می کند. همچنین در تمامی دنیا و به خصوص در ایران همچنان جعبه دنده دستی 5 سرعته در بسیاری از مدل ها استفاده می شود و این مورد در خودروهای اقتصادی و با حجم موتور پایین بسیار معمول است. کارمانیا پیش از این نیز اعلام کرده است نسخه اتوماتیک این خودرو نیز در دستور کار قرار دارد و در آینده به بازار خودرو کشور عرضه خواهد شد.
  • در جایی از مقاله اشاره به مهم ترین آپشن های خودروی F3 شده است که لازم است نویسنده محترم به فهرست امکانات این خودرو مراجعه ای دوباره داشته باشند تا مواردی چون ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، سانروف دو حالته، دوربین دید عقب و دوربین دید جانبی، سیستم صوتی با سیستم عامل اندروید و نمایشگر لمسی 8 اینچی و ... را نیز مشاهده نمایند که شاید سهوا در این مقاله به آنها اشاره نشده است. لازم به ذکر است برخی از مواردی که در بالا ذکر شد نه تنها در خودروهای هم رده بلکه در خودروهای بسیار گرانتر در بازار ایران نیز وجود ندارند. همچنین به نظر می رسد نام بعضی از امکانات خودرو برای نویسنده جدید بوده و آشنایی قبلی با آن نداشته اند. به طور مثال چراغ خوشامدگویی را با همین انشا می توان در فهرست امکانات بسیاری از خودروهای برندهای مطرح بازار نیز پیدا کرد.
  • نویسنده محترم با مفهوم قانونی "پیش فروش" و "مشارکت در تولید" آشنا نیستند. اگر به آیین نامه حقوق مصرف کنندگان خودرو مراجعه شود تعریف و ویژگی های این دو نوع از فروش کاملا مشخص شده است. در هر دوی این موارد مشتری مبلغی را برای خودروی تولید نشده می پردازد و تمامی تولیدکنندگان خودرو در ایران از این نوع فروش بهره می برند یا در دوره ای ازآن بهره برده اند. چنین اقدامی حتی در صنعت خودرو خارج از کشور ما نیز استفاده می شود که از نمونه های بسیار معروف آن شرکت تسلا است. پس نه تنها این بخش از مقاله بلکه عنوان آن نیز تنها نشان از ناآگاهی و یا بی اخلاقی و غرض ورزی دارد.
  • علاوه بر ناآگاهی نویسنده در مورد قوانین، در مورد زمان تحویل و قیمت خودرو نیز اطلاعات اشتباه ارائه شده است. در اولین پیش فروش قیمت 49 میلیون و 580 هزار تومان برای این خودرو اعلام شد. تحویل اولین سری های آن نیز برای دی، بهمن و اسفند ماه اعلام شده بود که در موعد مقرر تحویل مشتریان عزیز خواهد شد. انتظار می رود نویسنده از ذکر کردن حدسیات و موارد بی اساس خودداری کند. خاطرنشان می سازد تحویل محصول دیگر خودروسازی کارمانیا یعنی شاسی بلند S6 در موعدهای مقرر و به روز در حال انجام است.
  • در پایان لازم به ذکر است برای سنجش کیفیت محصولات، خدمات فروش و خدمات پس از فروش شرکت های خودروسازی در ایران مراجع رسمی وجود دارند که معتبرترین آنها سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران است. در آخرین رده بندی ارائه شده از طرف این سازمان که از طریق نظرسنجی مشتریان به دست آمده است شرکت خودروسازی کارمانیا تنها پس از یک سال موفق به کسب رتبه چهارم در خدمات فروش و رتبه دوم در خدمات پس از فروش شده است.

تا سیه روی شود هر که در او غش باشد!








400

کد خبر: 888336

وب گردی

وب گردی