حضور بیش از 10 هزار تروریست داعشی در افغانستان

یک مقام وزارت خارجه روسیه گفت برآورد می‌شود شمار تروریست‌های داعشی در افغانستان به بیش از ده هزار نفر رسیده باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از راشا تودی، یک مقام وزارت خارجه روسیه گفت بیش از 10 هزار عنصر داعش در افغانستان حضور دارند و مسکو معتقد است آمریکا نسبت به این خطر، کم توجهی می‌کند.

ضمیر کابولف، رئیس بخش خاورمیانه در وزارت خارجه روسیه، گفت گروه تروریستی داعش از سرزمین‌هایی که در سوریه و عراق اشغال کرده بود، بیرون رانده شده است. وی افزود بسیاری از تروریست‌های داعشی که از سوریه و عراق گریختند، به افغانستان سفر کرده‌اند. این مقام روس خاطر نشان کرد گروه تروریستی داعش در افغانستان دستکم 10 هزار تروریست دارد.

کابولف در گفتگو با خبرگزاری ریانووستی گفت: «روسیه از جمله نخستین کشورهایی بود که درباره گسترش حضور داعش در افغانستان هشدار داده بود.»

وی افزود: «به تازگی داعش حضور خود در این کشور را افزایش داده است. تخمین می‌زنیم آن‌ها بیش از 10 هزار نیرو در افغانستان دارند و شمار آن‌ها نیز در حال افزایش است. این رقم شامل تروریست‌هایی است که تجربه شرکت در جنگ دارند و از سوریه و عراق به افغانستان سفر می‌کنند.»

کابولف افزود تروریست‌های داعشی در شمال افغانستان و در مناطق مرزی این کشور با تاجیکستان و ترکمنستان (نقاط حساس برای روسیه) بیشترین حضور را دارند.

کابولف متذکر شد: «هدف داعش به یقین، افزایش نفوذ در خارج از افغانستان است. آن‌ها از افغانستان به عنوان محل استقرار مرکزی استفاده می‌کنند. این تهدید امنیتی بزرگی برای آسیای مرکزی و بخش‌های جنوبی روسیه خواهد بود.»

این دیپلمات روس گفت روسیه و آمریکا درباره سطح حضور نظامی تروریست‌های داعش در افغانستان و آسیای مرکزی اختلاف نظر دارند. وی گفت واشنگتن تمرکز خود را بر مبارزه علیه طالبان و منزوی کردن دیگر کشورهای منطقه معطوف کرده است. او توضیح داد آمریکا این کشورها را به بهانه ناتوانی از اعمال فشار بر گروه‌های تروریستی مقصر می‌داند و در عین حال، از شکست‌های خود چشم پوشی می‌کند.

کابولف با اشاره به تشدید تنش‌های تازه میان آمریکا و پاکستان گفت: «اگر این حقیقت که طالبان کنترل نیمی از این کشور را در دست دارد، در نظر بگیریم، این پرسش پیش خواهد آمد: آیا آمریکا به سختیِ دیگران در حل این مشکل فعالیت کرده است؟ روسیه بر مبنای برابری با شرکای بین‌المللی خود همکاری می‌کند و منافع ملی تمام کشورهای منطقه را در نظر دارد.»

آمریکا، اسلام آباد را به شکست در مبارزه با طالبان متهم، و تهدید کرده است در صورتی که پاکستان مبارزه با تروریسم را در مناطق قبیله‌ای را افزایش ندهد، پیامدهایی گریبان‌گیر این کشور خواهد بود. این انتقاد شدید، موجب افزایش احساسات ضدآمریکایی در میان فرماندهان نظامی پاکستان شد.

کابولف گفت مسکو برای همکاری با واشنگتن به منظور بهبود امنیت در افغانستان آماده است و افزود متوقف کردن این همکاری، تصمیم آمریکا، و نه انتخاب روسیه، است. در ماه آوریل، مسکو از آمریکا دعوت کرد در مذاکرات صلح افغانستان که از جانب روسیه برگزار شده بود، شرکت کند. با این‌حال، آمریکا از شرکت در این گفتگوها خودداری کرد.

کد خبر: 888361

وب گردی

وب گردی