رابطه مستقیم "خشونت علیه زنان" با مصرف مواد مخدر در مردان معتاد

یک جامعه‌شناس معتقد است که میان اعتیاد و خشونت علیه زنان رابطه معناداری وجود دارد و طی ده سال اخیر معتادان به خشونت‌هایی دست می‌زدند که پیش از این دیده نمی‌شد.

به گزارش ایسکانیوز ،دکتر علیرضا شریفی یزدی با اشاره به ارتباط معنادار خشونت علیه زنان و اعتیاد گفت: مطالعات زیادی در خصوص ارتباط مستقیم اعتیاد و خشونت انجام شده است، تحقیقات نشان می‌دهد برخی از مواد مخدر میزان خشونت فیزیکی را در فرد به شدت بالا می‌برند، بنابراین تاثیر نوع ماده مخدر مصرفی توسط فرد معتاد با خشونتی که وی به همسر و فرزند خود نشان می‌دهد، رابطه مستقیمی دارد.

این جامعه شناس اجتماعی افزود: گاهی نیز فرد معتاد در خانواده‌ای رشد کرده که در آن، خشونت مردان علیه زنان زیاد بوده است، مطالعات نشان می‌دهد که این افراد بیشتر اقدام به خشونت علیه زنان می‌کنند.


دکتر شریفی در ادامه یادآور شد: دسته دیگری از عوامل که موجب خشونت علیه زنان می‌شود، محرومیت‌هایی است که برای زن خواسته یا ناخواسته اعمال می‌شود، یکی از این محرومیت‌ها؛ محرومیت اقتصادی است یعنی فرد معتاد توان اینکه نیازهای اقتصادی خانواده را به خوبی برآورده کند، ندارد. طبیعتا این خانواده در یک محرومیت اقتصادی به سر می‌برد و این نوع از خشونت، غالباً در بین لایه‌های پایین جامعه بسیار مشاهده می شود.


استاد دانشگاه دانشکده پیراپزشکی به دیگر علل خشونت‌ علیه زنان اشاره کرد و گفت: نکته دیگر محرومیت عاطفی است ممکن است فرد قبل از اعتیاد در قبال خانواده مقدار زیادی عاطفه و احساسات به خرج می‌داده است اما بعد از مدتی به دلیل افزایش اعتیادش از انتقال عاطفه و احساسات به خانواده به ویژه همسرش ناتوان شود.


شریفی ادامه داد: در چنین شرایطی زن و فرزند به شدت دچار محرومیت عاطفی می‌شوند، این یکی از خشونت‌های غیر مستقیمی است که می‌تواند در آینده، بر زندگی خانوادگی شخص اثر‌گذار بگذارد و نقش منفی داشته باشد .


وی همچنین بیان داشت: نکته دیگر درباره افراد معتادی است که از نوع خاصی مواد مخدر بالاخص مواد روانگردان استفاده می‌کنند، این افراد به دلیل اینکه مغز هیجانی‌شان به شدت حرکت می‌کند و مغز عقلانی منطقی آنها تقریبا از کار می‌افتد به صورت مستقیم به اعمال خشونت آمیزعلیه زنان همچون ریختن آب جوش، سوزاندن با سیخ و سیگار داغ روی بدن قربانی دست می‌زنند بدون اینکه خودشان متوجه بشوند که چه کاری دارند انجام می‌دهند.


شریفی تصریح کرد: معمولا این افراد بعد از رفتار خشونت‌آمیز خود وقتی به حالت اولیه بازمی‌گردند اظهار بی‌اطلاعی و بی‌خبری رفتارشان می‌کنند، این سطح از خشونت متاسفانه با توجه به تغییر الگوی مصرف در طی ده سال اخیر در بین معتادین رایج شده و رو به افزایش است.


وی؛ خشونت جنسی را نوع دیگری از خشونت علیه زنان توسط مردان معتادان نام برد و گفت: معمولا افراد معتادی که شریک جنسی دارند وقتی از مواد روانگردان استفاده می‌کنند روابط جنسی خشونت‌آمیزی دارند حتی در برخی از مواقع این روابط منجر به ضرب و جرح و درگیری‌های شدیدی می‌شود.

705

کد خبر: 888452

وب گردی

وب گردی