فضاهای فرهنگی روح و روان انسان را تحت تأثیر قرار می دهد

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه فضاهای فرهنگی روح و روان انسان را تحت تأثیر قرار می دهد، گفت: این فضاها با گذشت زمان رفتار های افراد را شکل داده و شهرهای سیال و آرام بخشی را برای شهروندان رقم خواهد زد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، علیرضا جعفری با تاکید بر اینکه توسعه فضاهای فرهنگی با رویکرد بازگذشت هویت تاریخی، فرهنگی و هنری به تهران از جمله برنامه های شهرداری تهران است، گفت: تبدیل خانه شخصیت های تاثیرگذار فرهنگی، هنری، اجتماعی و سیاسی به خانه موزه، توسعه سینماها و مراکز تئاتر، باغ موزه ها و بسیاری دیگر از اماکن فرهنگی حاصل تلاش شهرداری تهران و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در سال های اخیر است.

وی ادامه داد: ساخت و ساز و توسعه زیرساختهای فرهنگی منجر به شکل گیری شهرهای سیال، پویا، با نشاط سرزنده ودارای عملکرد تعاملات اجتماعی می شود.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی با اشاره به اینکه توسعه زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی با استفاده از استانداردهای روز دنیا به عنوان یکی از مولفه های توسعه یافتگی کلانشهرها صورت گرفته است، افزود:فضاهای فرهنگی دارای سه کارکرد محله ای، منطقه ای و فرا منطقه ای است.

وی با بیان اینکه شهر تهران در این خصوص الگوی سایر کلانشهرها به شمار می آید، تصریح کرد:تهران به عنوان پایتخت ایران فضاهایی باکاربریهای فرهنگی مواجه است که نقطه عطفی در جذب توریست و گردشگر محسوب می شود.

به گفته جعفری در میان ارکان فرهنگی مختلف همچون خانواده، آموزش و پرورش و غیره که ذهن و فرهنگ انسان ها را تحت تاثیر قرار می دهند، فضاهای فرهنگی شهری نیز بسیار تاثیر گذار هستند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه تامین سرانه فضاهای فرهنگی محیط شهری از سوی مدیریت شهری اقدامات قابل قبولی صورت گرفته است، گفت: رفع نیازمندی محلات مناطق 22 گانه تهران در سرانه فضاهای فرهنگی و توزیع عادلانه امکانات رفاهی در شهر منجر به ایجاد تحولی چشم گیر در جنوب پایتخت شده است.

به گفته مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر داری تهران،نگاه ویژه مدیریت شهری به مناطق مختلف پایتخت به ویژه جنوب شهر موجب شد تا امروز وضعیت مناطق جنوبی به لحاظ برخی امکانات و فضاهای فرهنگی رشد خوبی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه فضاهای فرهنگی متناسب با دوره های زمانی مختلف نیازمند بازنگری هستند،ادامه داد:توسعه زیرساخت های فرهنگی کشور باید در کنار جذابیت از رویکردهای هویت بخشی به شهر و به عبارتی بازگشت به هویت سنتی با استفاده از تکنولوژی های علمی روز دنیا برخوردار باشد.

به گفته جعفری نمادها و نشانه های شهری از جمله بناهای مهم در طراحی معماری و طراحی شهری محسوب می شوند،چرا که بیانگر هویت، فرهنگ و تاریخ شهر است.

وی ادامه داد: برج میلاد، برج آزادی، تئاتر شهر و بسیاری از سالن های نمایش شهر تهران، محیط های هوشمند فرهنگی بر اساس معماری ایرانی اسلامی و با نگاه زیبا شناسانه ساخته شده است تا فضاهای فرهنگی؛ محیط های آرامش بخشی برای شهروندان محسوب شوند.

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه باید به مقوله زیبایی در ساخت و سازهای فضاهای فرهنگی توجه شود، گفت: فضای شهری تنها یک مفهوم کالبدی نیست، بلکه در کنش تعاملات شهروندی و فعالیت های شهروندان بسیار اثر گذار است.
706

کد خبر: 888464

وب گردی

وب گردی