وجود 160 سوله در تهران برای اسکان اضطراری هنگام زلزله

وزیر کشور گفت: برای ایجاد آمادگی در تهران هنگام وقوع زلزله که چند سال قبل مطرح شد حدود 150 تا 160 سوله در نقاط مختلف تهران با دارا بودن امکانات اولیه که امکان اسکان اضطراری فراهم شود ساخته شد .

به گزارش ایسکانیوز، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما گفت: استان کرمان یکی از استان هایی است که تعداد زلزله در آنجا در طول این ایام بیشتر شده و آخرین زلزله با قدرت 5.2 ریشتر آمد که منجر به تخریب بیش از 300 واحد از 30 تا 100 درصد شد که در این شرایط آب و هوای زمستانی برای مردم مشکلات زیادی ایجاد شد؛ هنگام وقوع این حادثه ستاد مدیریت بحران در ساعات اول تشکیل شد درحالی که شب قبل زمین لرزه در تهران افتاده بود آمادگی کامل وجود داشت و کمک های امدادی از طریق هلال احمر، بسیج، سپاه و ارتش و تمام نهادهایی که عضو ستاد مدیریت بحران هستند ارائه شد.
در زلزله کوهبنان کرمان تلفات زیادی نداشتیم و تنها تعدادی از هموطنان عزیزمان مجروح شدند

وزیر کشور افزود: در مراحل اولیه دولت تصمیم گرفت امکانات و منابع را برای بازسازی و ساختوساز پرداخت کند که در روز جاری آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه به این منطقه رفته و ارزیابی از خسارت های وارده به منظور ارائه کمک های مالی داشتند.

رحمانی فضلی با یادآوری اینکه؛ ما کشوری با شرایط جغرافیایی خاصی هستیم که در شرایط ویژه ای قرار گرفتیم به هر حال گسل هایی وجود دارند و فعال هستند که باعث شده مشکلاتی از قبیل این زلزله های اخیر ایجاد شود، خاطر نشان کرد: باید نسبت به برنامه ریزی جامع و کامل اقدام کرده تا تلفات و خسارات را کاهش دهیم زیرا جغرافیای کشور ما دارای اینچنین شرایطی است.
زلزله 5.2 ریشتری در تهران و کرج تقریباً هیچ تخریبی به همراه نداشت

وزیر کشور با اشاره به زلزله اخیر در تهران گفت: زلزله 5.2 ریشتری تهران و کرج را لرزاند که تقریبا هیچگونه تخریبی نداشتیم لذا مساکنی که در این شهرها ساخته شده بودند حداقل استانداردها را در مقاومت با این میزان زمین لرزه داشتند اما همین میزان ریشتر در کوهبنانکرمان به وقوع پیوست که مواجه با تخریب ها و صدماتی شدیم بدلیل اینکه مساکن آن منطقه دارای ساخت نامناسب و قدیمی بودند.

رحمانی فضلی تاکید کرد: هرچند که بنیاد مسکن نسبت به مقاوم سازی و بهسازی روستاها اقدام می کند و اینکار را هم از سال های گذشته آغاز کرده اما وجود تعداد حدود 60 هزار روستا و تعداد زیادی مسکن نیازمند حرکات بسیار قوی و سریع تر است که هم دولت و مجلس باید به فکر این موضوعات باشند.

وزیر کشور با مرور شرایط در زلزله آبان ماه کرمانشاه گفت: در زمانی که این زلزله به وقوع پیوست اولین خبر را تلویزیون اعلام کرد و گفت که مرکز این زلزله عراق است پس از آن تماس گرفتم و پیگیری کردیم و متوجه شدیم مرکز این زمین لرزه در داخل کشور است .

وی افزود: در آن شرایط ابتدایی وقوع زلزله در کرمانشاه آب، برق، گاز و مخابرات قطع شده بود و جاده ها هم بدلیل کوهستانی بودن بسته شده بود، در این هنگام ستاد مدیریت بحران را در وزارت کشور با حضور تمام بخش ها تشکیل دادیم.

رحمانی فضلی ادامه داد: اولین نگرانی ما انفجار ناشی از گاز و دومین نگرانی چگونگی مدیریت پمپ بنزین ها بود همچنین برق گرفتگی سومین نگرانی ما بود از سوی دیگر وضعیت سدها مورد بررسی قرار گرفت تا مشکلی به وجود نیاید که با دستوراتی که همان شب دادیم تمامی این موارد کنترل شد و دامنه تهدید را شناسایی و مدیریت کردیم.

وی افزود: به تمام نیروهای حاضر در منطقه از جمله سپاه، بسیج، ارتش و هلال احمر دستور دادیم برای کاهش تلفات به مناطق اعزام شوند از سوی دیگر وزارت راه مکلف به باز کردن مسیرها شد.

وزیر کشور با اشاره به اینکه در زلزله کرمانشاه 1900 روستا و 7 شهر دچار آسیب شده بود گفت: در این هنگام به تمامی نهادها اعلام آماده باش دادیم تا صبح روز حادثه در محل حاضر شوند.

وی اضافه کرد: تعداد 2700 نفر در زلزله کرمانشاه در آن وسعت از زیر آوار نجات پیدا کردند همچنین تا ساعت 7 بعد از ظهر روز نخست تعداد 5700 نفر از مصدومان به مراکز درمانی سایر شهرها منتقل شدند و 36 بالگرد هم در حال ارائه خدمت بودند، همچنین تعداد 90 هزار چادر توزیع شد.

رحمانی فضلی به شرایط تهران پرداخت و گفت: سه مرحله اسکان ضروری، موقت و دائم داریم که برای زلزله زدگان کرمانشاه اسکان اضطراری یعنی چادر تامین شده همچنین برای اسکان موقت نیز پیش بینی کرده ایم حدود 10 هزار واحد کانکس ایجاد شود که 8 هزار کانکس در روستاها و 2 هزار کانکس در شهرها باید ساخته شود که بنیاد مسکن متولی انجام اینکار شد و مسئولیت ساخت کانکس در روستاها و شهرها به قرارگاه خاتم و ارتش واگذار شد.

وزیر کشور ادامه داد: قول داده اند که ظرف 45 روز مسکن موقت را تحویل دهند که در جلساتی که برای پیگیری آخرین وضعیت داشتیم اعلام کردند زودتر هم تحویل می دهند به طوری که اکنون به طور متوسط روزی 400 واحد نصب می شود و حدود 20 روز از این فرصت 45 روز که از 5 آذرماه شروع شده باقیمانده است و برای تسریع در انجام این موضوع نیز معاون خود را در روز جاری به منطقه اعزام کردم.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه؛ همزمان، ظرف 2 روز پس از حادثه تسهیلات برای ساخت مسکن، کمک های بلاعوض و کمک های کشاورزی و توزیع 4 هزار تن علوفه در منطقه صورت گرفت و خزانه نیز این تسهیلات را اختصاص داد، خاطر نشان کرد: اکنون مشکل کلی در زمینه آب، برق و گاز در مناطق زلزله زده کرمانشاه نداریم اما برخی از مناطق و محله ها با برخی مشکلات مواجه هستند که این موارد هم به زودی حل می شود.

وزیر کشور افزود: حدوداً ظرف یکسال مسکن دائم مردم آسیب دیده از زلزله کرمانشاه انجام می شود و نمی گذاریم مردم در زمستان آینده در این شرایط بمانند.

رحمانی فضلی در خصوص زلزله در تهران گفت: هنگامی که این زلزله به وقوع پیوست به آقای نجار رئیس سازمان مدیریت بحران اعلام کردم که ستاد مدیریت بحران را در تهران تشکیل بدهید و در سایر استانها از جمله البرز، قزوین و ... که تحت تاثیر این حادثه بودند اعلام آماده باش کردند.

وزیر کشور ادامه داد: صداوسیما هم زود به صحنه آمد که کار خوبی بود اما در اداره صحنه نتوانست از پس کار بر بیاید، زیرا با افرادی به طور زنده مصاحبه می کرد که آن افراد تنها بر اساس نگاهی که از محل و شهر خود داشتند مصاحبه می کردند و از مسائل کلان اطلاع نداشتند.

رحمانی فضلی افزود: برخی از متخصصان زمین لرزه نگاری هم در برنامه آوردند به طوری که آنها اصلا با مسئله امنیت جامعه و مسائل اجتماعی و بحران سر و کار ندارند .

وزیر کشور گفت: همان شب وقوع حادثه با آقای آخوندی وزیر راه، عسگری رئیس سازمانصداوسیما و سردار اشتری فرمانده ناجا و سایر مسئولان تماس گرفتم تا کارها به خوبی مدیریت شود.

رحمانی فضلی افزود: اگر گفته شود که چرا اینگونه اطلاع رسانی شده باید تاکید کنم مسئول کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت بحران صداوسیما است؛ بحث زلزله و امنیت اجتماعی دو مقوله جداگانه است که باید در این زمینه کنترل های لازم را داشت .

رئیس شورای امنیت کشور گفت: بنده به عنوان وزیر کشور در زمان وقوع این حادثه به مسائل گوناگونی از جمله ایجاد ترافیک، مدیریت پمپ بنزین ها و تدابیر مناسب برای مراقبت از منازل خالی مردم و در امان نگه داشتن آنها از دست سارقین و ... فکر می کنم بنابراین چند مسئله را باید در کنار هم مدیریت کنیم در این زمینه دادن آرامش به مردم نقش قابل توجهی در ایجاد آرامش در کل جامعه دارد.

وزیر کشور تاکید کرد: صداوسیما در خصوص اقداماتی که لازم است در زمینه بحران انجام داده شود باید آموزش لازم را بدهد.

رحمانی فضلی گفت: برای ایجاد آمادگی در تهران هنگام وقوع زلزله که چند سال قبل مطرح شد حدود 150 تا 160 سوله در نقاط مختلف تهران با دارا بودن امکانات اولیه که امکان اسکان اضطراری فراهم شود ساخته شد .

وی افزود: از زمانی که بنده این مسئولیت را قبول کردم طبق طرحی 20 استان را مسئول شرایط خاص تهران کردیم که خدایی ناکرده اگر در تهران اتفاقی بیافتد باید 20 استان در شرایط خاص در مناطق مورد نظر خود که از قبل برنامه ریزی شده حاضر شوند و خدمات ارائه کنند.
وزیر کشور گفت: همچنین زمینی به مساحت 15 هکتار در نزدیکی حرم مطهر حضرت امام در اختیار گرفتیم که دارای موقعیت خوبی است یعنی به فرودگاه ها، قطار و بزرگراه ها نزدیک است همچنین 5 استان هم حضور دارند که در آن محل برای این 20 استان در حال ساخت انبارهای بزرگ هستیم که اگر اتفاقی افتاد ظرف کوتاه ترین زمان هر که در منطقه خودش بتواند اقدام به ارائه خدمات کند همچنین مانوری هم به زودی در این ارتباط انجام خواهیم داد.

رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: ما برای زلزله های 6 تا 6.5 ریشتر یک طرح و برنامه مشخصی داریم و برای زلزله های بالای 6 ریشتر برنامه فوق العاده پیش بینی شده است که البته این موضوع شامل شهرهای دارای تراکم زیاد از جمله مشهد، اصفهان و شیراز و ... می شود.

304

کد خبر: 888491

وب گردی

وب گردی