خدابخشی: مجلس با کاهش مبلغ یارانه مخالف است

نماینده مجلس با اشاره به این که دولت اعتبار یارانه ها را در برنامه بودجه کاهش داده است اظهار داشت: مجلس با کاهش مبلغ یارانه پرداختی برای هر خانوار مخالف است و اعتقاد داریم یارانه پرداختی باید به گروه های هدف پرداخت شود.

محمد خدابخشی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، در خصوص برنامه بودجه سال 97 با اشاره به این که بعضی از احکام برنامه توسعه ششم در آن مورد توجه قرار نگرفته است گفت: از جمله بحث همسان سازی حقوق بازنشسته ها است که قرار بود در طی برنامه توسعه ششم فاصله حقوق بازنشستگان با حقوق شاغلان کم شود.
وی تصریح کرد: با عباراتی که برای این کار گذاشته شده در واقع این حکم مورد توجه جدی قرار نگرفته است.
خدابخشی تأکید کرد: از دولت و مجلس توقع داریم در دوران بررسی بودجه 97 به این احکام توجه کنند.
عضو کمیسیون برنامه بودجه با اشاره همسان سازی حقوق شاغلان و بالا آمدن سطح معیشت آن ها ابراز کرد: مساله بعد همسان سازی حقوق شاغلان است مخصوصا شاغلان فرهنگی که بیشترین گروه ذی نفع هستند، در احکامی که برای همسان سازی حقوق شاغلان است باید اعتبارات خوبی گذاشته شود.

وی در مورد کاهش نرخ بیکاری در برنامه توسعه ششم اظهار داشت: حکم دیگری که در برنامه توسعه ششم داشتیم کاهش نرخ بیکاری به میزان هشت دهم درصد در سال است که لازمه آن ایجاد یک میلیون شغل در سال است.
خدابخشی ادامه داد: اگر چه دولت توجه بیشتری به اجرای این حکم نسبت به سال 96 داشته است و تقریبا شصت و پنج هزار میلیارد تومان بودجه برای این کار به صورت وام و تسهیلات اختصاص داده است اما ما فکر می کنیم این حکم اثر بخشی لازم را برای ایجاد اشتغال ندارد و شکل هزینه این حکم باید تغییر کند.
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یعنی به صورت دیگری از این منابع استفاده شود. تجربه سال گذشته نشان داده وام و تسهیلات خیلی به ایجاد اشتغال کمک نمی کند.
وی در مورد مزیت های بودجه سال 97 نسبت به سال قبل گفت: 5/34 درصد از دستگاه های اجرایی نظام بودجه ریزی بر مبنای عملکرد را قرار است اجرا کنند و بخش قابل توجهی از بدهی های دولت تعیین تکلیف شده است که این ها پرداخت شود .
وی در پاسخ به این سوال که آیا بودجه کسری خواهد داشت اظهار داشت: با توجه به این که بخش قابل توجهی از بودجه وابسته به نفت است و قیمت نفت 55 دلار در هر بشکه تخمین زده شده است و بودجه بر این مبنا برنامه ریزی شده اگر چه پیش بینی ها نشان می دهد که در سال آینده قیمت ها همان 55 دلار باشد اما حاشیه اطمینانی باید دولت در نظر می گرفت به اندازه سه یا چهار دلار قیمت نفت را کمتر در هر بشکه محاسبه می کرد؛ حول حوش 50 تا 52 دلار واقع بینانه تر بود.
خدا بخشی ادامه داد: این نگرانی وجود داردکه ممکن است قیمت نفت تحت تاثیر سیاسی کاری هایی نوساناتی داشته باشد و بهتر بود حاشیه اطمینانی در نظر گرفته می شد اما اینگونه نشده است.
وی با اشاره به این که در بحث شفافیت بودجه بهتر شده است ابراز کرد: البته کاهش بودجه عمرانی هم جز معایب بودجه 97 است.
عضو کمیسیون بودجه و برنامه کشور با شااره به این که دولت سقف یارانه ها را 23 هزار میلیارد در نظر گرفته است گفت: با توجه به این که در حال حاضر 75 میلیون نفر هستند که از این یارانه استفاده می کنند این کاهش باعث می شودحدود 35 میلیون نفرکمتر و یا بیشتر یارانه شان قطعشود.
خدابخشی ادامه داد: کم کردن یارانه باعث می شود تعداد افراد تحت پوشش قرار می گیرند کم تر شود، دولت در برنامه ای که داده به 6 دهک از جامعه یارانه پرداخت شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اما با توجه به این که اطلاعات کامل اقتصادی خانوارها در دست دولت نیست اجرای این برنامه با مشکلاتی روبرو خواهد بود در تشخیص گروه های هدف کار دشوار است.
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت در بودجه 97 کاهش اعتبار یارانه هارا داده است اما مجلس با کاهش مبلغ یارانه پرداختی برای هر خانوار مخالف است و اعتقاد داریم یارانه پرداختی باید به گروه های هدف پرداخت شود.

303

کد خبر: 888570

وب گردی

وب گردی