پیگیری حقوق هنرمندان را از وظایف خود می‌دانیم

سرپرست معاونت حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری گفت: ما به این سمت می رویم که هنرمندان‌مان با آرامش خاطر به کار تخصصی خودشان ادامه دهند و حقوق خودشان را به صورت تثبیت شده داشته باشند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس، میرهادی قره سید رومیانی در رابطه با اقدامات معاونت حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری گفت: همکاران در معاونت مالکیت فکری و معنوی اقدامات بسیار خوبی را در راستای اسناد بالا دستی نظام انجام داده اند. حفظ حقوق افراد(مصنفان،مولفان و هنرمندان) که می‌تواند در حوزه فرهنگ، اقتصاد و صنعت تاثیرگذار باشد باید از یک امنیت پایدار برخوردار باشد و مالکیت فکری و معنوی می‌تواند این پایداری امنیتی را برای این عزیزان ایجاد کند.
وی ادامه داد: ما با تعامل دستگاه‌ها و قوا خصوصا قوه قضائیه و تدابیری که دولت اتخاذ کرده به دنبال این هستیم که با ایجاد این حقوق و تثبیت آنها بتوانیم خروجی لازم را در راستای تولید، اشتغال و اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دادگستری اظهار کرد: اگر مولفان،مصنفان،هنرمندان و صاحبان ایده نتوانند ایده‌های خودشان را به صورت تثبیت شده در عالم حقوق و اعتبار حقوقی داشته باشند، به تبع نمی‌توانند انها را در جامعه و بازار کار ارائه دهند. وظیفه دولت و قوه قضائیه این است که این حقوق را در قالب کنوانسیون‌های بین المللی و قوانین داخلی تثبیت کند.
قره سید رومیانی گفت: ما ارتباط کامل و جامعی با سازمان بین المللی مالکیت معنوی داریم که این ارتباط در حقیقت کمک کرده است که بتوانیم دانش آموختگان این حوزه را با ایجاد یک مرکز آموزش ملی زیر نظر سازمان بین المللی تاسیس کنیم و افرادی را آموزش دهیم تا تحصیل کنند و بتوانیم توسعه بسزایی در این حوزه در کشورمان داشته باشیم.
وی که در برنامه تلویزیونی روی خط صحبت می‌کرد، در پاسخ به پرسش مجری برنامه در رابطه با پیگیری حقوقی آثاری که در خارج از مرزها کپی برداری شده ،گفت: کنوانسیون‌های بین المللی به خصوص سازمان وایپو، مرکزی را برای رصد این امور دارد. افرادی که حقوق انها ثبت شده باشد از طریق این مرکز امورشان در سطح بین الملل قابل پیگیری است. در دستگاه قضایی کشورمان نیز با توجه به اقدامات موثری که اخیرا در حوزه مالکیت فکری انجام شده این بستر جهت پیگیری حقوق افراد فراهم است.
سرپرست معاونت حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری گفت: دنیا در حال حرکت به سمتی است که همه افراد ذیل کنوانسیون های بین المللی حقوقشان را در خارج از مرزها بتوانند پیگیری کنند.
قره سید رومیانی ضمن تشکر ویژه از اقدامات موثر قوه قضائیه گفت: موضوع اخیری که ترانه سرایی شکایت کرده بود، قوه قضائیه به صورت مبسوط و با پیگیری های علمی، فنی و تخصصی به این موضوع ورود کرد و نتایج آن را در حوزه های قضایی و حقوقی دیدیم و مشخص شد در نظام قضایی کشور مقررات داخلی و بین‌المللی توانسته است جایگاه خودش را پیدا کند.
وی افزود: ما به این سمت می رویم که هنرمندان‌مان با آرامش خاطر به کار تخصصی خودشان ادامه دهند و حقوق خودشان را تثبیت شده داشته باشند.
قره سید رومیانی در پاسخ به پرسش مجری در رابطه با افرادی که آثارشان مورد سو استفاده قرار گرفته شده ، گفت: در دو حوزه کیفری و حقوقی افراد می‌توانند پیگیر موضوعات‌شان باشند. محاکم دادگستری ما با استفاده از کارشناسان نخبه و خبره این موضوعات را بررسی می‌کند که ایا دخل و تصرفی در حقوق افراد انجام شده و آیا سو استفاده‌ای انجام گرفته یا خیر و اگر سو استفاده‌ای بوده، چه خسارتی را به صاحب اثر وارد کرده است. سپس با ارجاع به محکمه قضایی به پرونده رسیدگی می شود و حکم لازم صادر می شود.

705

کد خبر: 888628

وب گردی

وب گردی