هرج و مرج طلبان در سال 88 نه هوادار اصلاح طلبان بودند و نه هوادار احمدی نزاد/مردم در مقابل توهینی که به امام حسین(ع) شد در 9 دی حضور پیدا کردند

احمدی حقوقدان و وکیل دادگستری گفت :تخریب اموال عمومی مصداق جرم است و افراد تحت هیچ شرایطی حق ایجاد تخریب و اسیب به اموال عمومی را نخواهند داشت حتی اگر فرد حق داشته باشد نمیتواند حقش را از طریق تخریب بگیرد.

نعمت احمدی حقوقدان و وکیل دادگستری در گفتگو با خبرنگار سرویس دانشگاه ایسکانیوز درباره حوادث پس از انتخابات 88گفت: انتخابات سال 88 در نوع خود حادثه خاص بود و در کشور برای اولین بارمناظره های تلویزیونی شکل گرفت و ادبیاتی بعنوان مناظرات تلویزیونی اتفاق افتاد و در دوره های قبل مناظره به این شکل نبود و بازخورد مدنی و فرهنگی اجتماعی خودش را داشت اما متاسفانه آقای احمدی نزاد اتهاماتی را وارد کرد که ثابت نشده بود و از نظر حقوقی هر اتهامی باید در دادگاه صالحه ثابت شود بعد حکم صادر کنیم تا قطعیت نیافته نمی توانیم اسامی افراد را بیاوریم.

وی افزود :در قوه قضاییه هم یک سری افراد را بازداشت کردند که باعث شد جامعه حالت اعتراضی به خودش بگیرد و آقای علی مطهری از نمایندگان مجلس نیز به صراحت همه جا میگوید اگر قرار باشد محاکمه ای باشد باید دو طرف محکوم شوند و طبیعی است یک جامعه پویا در آن نقادی و انتقاد هست و عملکرد دو جریان قوه قضاییه و احمدی نژاد باعث شد بخشی از جامعه گمان کنند که حق و حقوقی از آنها ضایع شده است.

احمدی گفت : در این میان یک عده ای بودند که مدافع سرسخت رای خود بودند و عده ای هم که روی موج سوار شدند آنها نه هواداران اصلاح طلبان بودند و نه هوادار آقای احمدی نزاد و نه هوادار جمهوری اسلامی بودند، آنها گروه هایی بودند که شعارهایی می دادند که با اصل نظام مخالف بود و باعث شدند حرکتی هرج و مرج طلبانه بوجود بیاید.

این حقوقدان و وکیل دادگستری تصریح کرد:این هرج و مرج و اردو کشی تا زمانی که مقام رهبری فرمودند از حالا بروید خانه هایتان را باید بایک نگاه پذیرفت اما بعد از آن باید گفت ادامه دهندگان این راه از هواداران اصلاح طلبان نبوده و همان موج سوارانی بودند که اصل نظام را هم قبول نداشتند.

وی خاطر نشان کرد :تخریب اموال عمومی مصداق جرم است و افراد تحت هیچ شرایطی حق ایجاد تخریب و آسیب به اموال عمومی را ندارند حتی اگر فرد حق داشته باشد نمی تواند حقش را از طریق تخریب بگیرد.

احمدی اظهار کرد: آنچه که در 9 دی بعد از اتفاقات و اغتشاشات 88 رخ داد و بعد از توهین به مقدسات در روز عاشورای حسینی بوقوع پیوست بیشتر ناشی از باور هایی بود که مردم نسبت به مقدساتشان داشتند و مردم در مقابل توهینی که به امام حسین شد در 9 دی حضور پیدا کردند که این حضور بازخوردی بود نسبت به هتاکان در روز عاشورا به حضرت سیدالشهدا .

این وکیل دادگستری در پایان گفت: راهکار قانونی از نظر من یک بازشماری آرا بود اگر در بعضی استانها بازشماری آرا میشد و از طرف دیگر اردو کشی های خیابانی اتفاق نمی افتاد شاید امروز این زخم کهنه برپیکره جامعه وارد نمیشد.

گفتنی است، هر کشور امن و با ثباتی، امنیت و ثبات خود را ابتدا مرهون قوانین متقن و محکم است و سپس داشتن مدیریت کارا و شایسته در برهه های حساس. از این رو، می توان بیان کرد که هر اتفاقی که مغایر با امنیت و نظم عمومی باشد را می توان جرم انگاری کرد آنچه که در حوادث پس از انتخابات 88 بر پیکره جامعه و نظام مقدس جمهوری اسلامی زخم وارد کرد عدم پایبندی به قانون بود.

طبق ماده ۲۸۶، ((هرکس به طور گسترده، مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، نشر اکاذیب، اخلال در نظام اقتصادی کشور، احراق و تخریب، پخش مواد سمی و میکروبی و خطرناک یا دایر کردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آنها گردد به گونهای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی، یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع گردد مفسد فی الارض محسوب و به اعدام محکوم می گردد.)) این ماده صراحتا ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور را مستحق مجازات اعدام می داند. مگر نه این است که افعال اغتشاشگران به حیثیت داخلی و خارجی کشور لطمه زد و امنیت داخلی کشور را حدود هشت ماه به خطر انداخت.

خبرنگار : ندافراهانی

کد خبر: 888699

وب گردی

وب گردی