سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات اجرایی شد

سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات بعد از ۸ ماه کار مطالعاتی و تطبیقی و با پیگیری سازمان فناوری اطلاعات، در تیر ماه امسال به بهره برداری رسید.

به گزارش ایسکانیوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موضوع تصویب و اجرایی شدن قانون دسترسی آزاد به اطلاعات به عنوان نقطه عطفی در احقاق حقوق شهروندی از جمله مهمترین اقداماتی است که در دولت دکتر روحانی به سرانجام رسید و در پی آن نیز استقرار دبیرخانه آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تلاش برای راه اندازی سامانه و دیگر موارد پیرامونی نیز در یکسال گذشته دنبال شد.

این سامانه بعد از ابلاغ قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و تدوین آیین نامه های آن طراحی و راه اندازی شده است. قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال ۸۸ ابلاغ و در دولت یازدهم درسال ۹۳ آیین نامه اجرایی آن تدوین شد.

بعد از 8 ماه کار مطالعاتی در خردادماه سال جاری سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به صورت آزمایشی فعالیت می کرد و در ۱۷ تیرماه به صورت رسمی طی مراسمی رونمایی شد. در این مراسم وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مردم به عنوان مصرف‌کننده اصلی اطلاعات به شمار می‌آیند و تحدید اطلاعات مغایر با مبانی قانونی و حکمرانی است.

سازمان ها و نهادها از طریق این سامانه موظف شدند اطلاعات درخواستی مورد نیاز مردم را در این سامانه ارایه کنند.

براساس این گزارش، تاکنون بیش از ۱۰۰ دستگاه اجرایی با ثبت اطلاعات خود به عضویت این سامانه در آمده اند.

502

کد خبر: 888703

وب گردی

وب گردی