توسعه امنیت زائران و توجه به برنامه‌های فرهنگی محور همایش است 

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف از برگزاری پنجمین نشست هم‌اندیشی نخبگان و فرهیختگان فعال 17 اماکن مقدس جهان اسلام از پنجم تا نُهم دی ماه  به میزبانی سازمان اوقاف وامور خیریه کشورمان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف با اشاره به ضرورت هماهنگی و همکاری مشترک میان کشورهای زائر پذیر دارای اماکن متبرکه اظهار کرد: پنجمین نشست هم‌اندیشی نخبگان و فرهیختگان عرصه خدمت‌گذاری در اماکن مقدس جهان اسلام از پنجم تا نُهم دی ماه با حضور میهمانان اعتاب مقدس کشورهای عراق، سوریه و جمهوری اسلامی ایران و با میزبانی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود.
وی درباره آغاز همکاری‌های عتبات جهان اسلام گفت: پس ازاینکه در هشتم اردیبهشت ماه امسال بیانیه‌ 18 بندی در شهر کربلا و حرم مطهر حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) در قالب تفاهم‌نامه اعتاب مقدس جهان اسلام به امضاء رسید دامنه و سیر این همکاری ها افزایش یافت .
مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف افزود: برای عملیاتی کردن این تفاهم‌نامه، 17 تولیت اعم از آستان‌های مقدس امام علی (ع)،امام حسین (ع)، امامین جوادین (ع)، امام رضا (ع)، امامین عسکرین (ع)، حضرت ابوالفضل (ع)، حضرت زینب (س)، حضرت رقیه (س)، حضرت معصومه (س)، احمد بن موسی الکاظم (ع)، حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، مسجد مقدس کوفه و مزارهای وابسته آن، مسجد مقدس جمکران، مزارات مقدس شیعی در عراق، سازمان اوقاف و امور خیریه، دیوان وقف شیعی عراق، مدیریت عتبات مقدس و مزارات شریف شیعی در عراق و بعثه حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران این تفاهم‌نامه را امضاء کردند.
وی با اشاره به اینکه سه دستور برای نشست هم‌اندیشی نخبگان و فرهیختگان عرصه خدمت‌گذاری در اماکن مقدس جهان اسلام پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: دستور نخست بررسی مفاد بندهای 6، 7، 8، 10، 11 و 12 تفاهم‌نامه است.
مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف با بیان اینکه بند 6 راجع به ارائه محصولات فرهنگی و برنامه‌های معرفتی و بند 7 درباره پیش‌بینی مسیرهای مناسب برای رفت و آمد زائران و فضاهای رفاهی اماکن متبرکه است، گفت: بند 8 تفاهم‌نامه هم به راهکارهای لازم برای تامین امنیت زائران اشاره کرده است.
عسکری افزود: بند 10 تفاهم نامه هم درباره فراهم کردن خدمات قانونی و اداری برای تامین نیازهای احتمالی زائران، بند 11 درباره تلاش برای ارائه خدمات متنوع و حمایت لازم از زائران در طول سفر توسط ارگان‌های مربوطه و بند 12 در رابطه با افزایش هماهنگی با مقامات ذیربط در مراکز دیپلماسی و پایانه‌های مرزی بین‌المللی برای حفاظت وایجاد امنیت از زائران است.
مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف با بیان اینکه دستور دیگر این نشست پیش‌بینی چهار کارگروه برای اعتاب مقدس جهان اسلام و همکاری و تبادل نظر کارگروه‌های 4 گانه کمیته نمایندگان است، عنوان کرد: کارگروه قرآنی، کارگروه فناوری اطلاعات و فضای مجازی، کارگروه آموزش و پژوهش و کارگروه تولید محصولات فرهنگی جزو این چهار کارگروه هستند.
عسکری درباره اهداف این نشست بیان کرد: این نشست تعالی فرهنگ اسلامی منبعث از رفتار و اخلاق نبوی (ص) و سیره ائمه (ع) تلاش و کوشش مضاغف برای تکریم زائران حرم‌های مطهر و خدمت رسانی اصولی به زائران ومسافران را دنبال می کند .
وی با اشاره به اینکه در کنار این نشست بازدیدهایی پیش‌بینی شده است، گفت: روز پنجشنبه برنامه بازدید از حرم حضرت معصومه (س) در شهر مقدس قم، حضرت سلطانعلی بن محمد بن باقر (ع) مشهد اردهال و آقا علی عباس (ع) در برنامه است همچنین روز جمعه برنامه بازدید از مقبره علامه مجلسی و میدان امام (ره) اصفهان و پس از آن نشست پایانی در امامزاده جعفر بن رضا (ع) (شاه کرم) برگزار خواهد شد.

705

کد خبر: 888765

وب گردی

وب گردی