جایگاه ممتاز دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در پایگاه استنادی اسکوپوس/رتبه 21 در بین واحدهای دانشگاهی کشور

دکتر صاحبعلی منافی در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود گفت: 812 مقاله در پایگاه استنادی معتبر اسکوپوس (Scopus) توسط اساتید دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود نمایه شده است.

به گزارش ایسکانیوز معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود ضمن تبریک هفته پژوهش به تمامی پژوهشگران کشور به ویژه به اساتید واحد دانشگاهی شاهرود افزود: برای اولین بار در سال 1379، از 21 آذر ماه لغایت 27 آذر ماه هر سال به عنوان هفته پژوهش در کشور نامگذاری شد و اولین شعاری که در همان سال شکل گرفت این بود که بدون پژوهش تصمیم نگیریم. همچنین در این هفته به تمامی چالش‌های پژوهشی و پیشرفت‌های علمی و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی که در کشور انجام شده از طریق پایگاه‌های معتبر از جمله اسکوپوس پرداخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طبیعتا یکی از مراسمی که در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی انجام می‌شود تجلیل از پژوهشگران برتر است افزود: پایگاه‌های علمی زیادی برای اخذ اطلاعات و آمار پژوهشی وجود دارد. یکی از بزرگترین این پایگاه‌ها که همه دانشگاه‌ها و دولتمردان به آن رجوع می‌کنند و از آن استفاده می‌کنند پایگاه اطلاعاتی چکیده و استنادی جهان یعنی اسکوپوس است.

منافی اظهار کرد: تمامی اطلاعات و آمار دانشگاه‌ها، پژوهشگران، حتی استان‌ها و کشورها در سطح بین‌المللی را می‌توان در این پایگاه استنادی جستجو و آمارهای علمی و پژوهشی پژوهشگران و دانشگاه‌ها و کشورها را باهم مقایسه کرد. اسکوپوس از طرف ناشر هلندی الزویر ساپورت و اکثر حیطه‌های علوم که شامل علوم زیستی، فیزیک و شیمی و علوم اجتماعی می‌شود را در برمی‌گیرد. این پایگاه با همکاری 21 موسسه معتبر از سراسر جهان ارائه شده و روزانه آپدیت می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود بیان کرد: جالب است بدانید از طریق این پایگاه می‌توان اطلاعات عظیمی کسب کرد. اسکوپوس همچنین برای هر نویسنده، پروفایل ارائه می‌دهد که اطلاعات مهمی را دربردارد مانندaffiliation ، تعداد آثار چاپ شده و اطلاعات کتابشناسی آنها، مراجع و تعداد استنادهای که هر یک از مقالات دریافت کرده است همچنین شناسه اچ را برای نویسندگان ارائه می‌کند.

منافی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های این پایگاه ارائه رنکینگ علمی دانشگاه‌ها است. ایران در دنیا جزو 4 کشوری است که از لحاظ رشد علمی جایگاه ممتازی دارد. از لحاظ جایگاه علمی، ایران رتبه 16 در جهان و اول خاورمیانه را دارد که اخیرا از طریق اسکوپوس اعلام شده و ایران در دنیا واقعا از لحاظ تولید علمی جایگاه ویژه‌ای را دارد.

وی تاکید کرد: گزارش‌های دیگری از لحاظ ایجاد فضای کسب و کار و فناوری کشورها ارائه می‌شود. از لحاظ ایجاد فضای کسب و کار بدانید ایران جایگاه 118 دنیا را دارد که اصلا جایگاه مناسبی نیست. از لحاظ فناوری جایگاه 120 را دارد که نسبت به آن جایگاه علمی اصلا نمیتوانیم جایگاه خوبی را برای کشورمان متصور بشویم. به بیانی دیگر تولیدات علمی ما در خدمت فناوری نیست. اگر توانستیم اعداد و ارقام علمی و پژوهشی را به اعداد و ارقام فناوری نزدیک کنیم کشور می‌تواند در راستای آبادانی قدم بردارد که البته امید است در آینده بتوانیم در خصوص تجاری‌سازی و ایجاد کسب و کار در کشور پیشرفت های خوبی را داشته باشیم.

وی در مورد وضعیت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود هم گفت: اگر من به همان پایگاه اسکوپوس مراجعه کنم دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود رتبه 21 در بین بالغ بر 350 واحد دانشگاهی را دارد که جایگاه خوبی است.

منافی در مورد شاخص‌های کسب این رتبه اظهار کرد: یکی از شاخص های خوبی که اسکوپوس در اختیار ما قرار می‌دهد اچ ایندکس است. اچ ایندکس دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود 30 می‌باشد که از لحاظ رتبه نه در بین واحدهای دانشگاهی استان سمنان بلکه در بین دانشگاه‌های منطقه جایگاه بسیار خوبی است که جا دارد به این خاطر از اساتید و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی واحد که باعث این افتخار شده‌اند تشکر جانانه خودم را از تک تک عزیزان داشته باشم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از شاخص‌هایی که در دنیا برای دانشگاه‌های ممتاز قائل می‌شوند و جزو امتیازات ویژه دانشگاه‌ها تلقی می‌شود اینست که عملکرد اساتید دانشگاه و پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی در راستای حل مشکل جامعه باشد. پژوهش برای پژوهش دیگر در دنیا مردود است و جایی در دنیای علم ندارد. پژوهشی کاربردی است که مشکلی از مشکلات جامعه را حل کند. البته آن شاخصی که من به آن اشاره کردم عقد قراردادهای برون‌دانشگاهی است. اگر ما بیاییم قراردادهای داخلی را به عنوان نماد پیشرفت پژوهش بدانیم به نظر من مسیر را درست انتخاب نکرده‌ایم. ولی قراردادهای برون‌دانشگاهی از جمله مواردی است که در دنیا به آن اهمیت داده می‌شود و هر چقدر هم تعدادش بیشتر باشد به این معنی است که اساتید در راستای حل مشکل جامعه می‌توانند کار کنند و صرفا بخاطر مقاله و پژوهش برای پژوهش کار انجام نمی‌شود. لذا در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در ابتدای آذر ماه سال 1396 صدمین قرارداد برون‌دانشگاهی‌اش را منعقد کرد که جا دارد از اساتیدی که در این خصوص فعالیت می‌کنند تشکر کنم.

کد خبر: 888944

وب گردی

وب گردی