بازار کاسبان زلزله رونق گرفت/ جویندگان گنج در جست وجوی زلزله

در پی زلزله اخیر تهران، ولوله‌ای در بازار مشاغل مرتبط با زلزله به راه افتاده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، روزهای عجیبی است برخی در اضطراب زلزله اخیر تهران و پس لرزه های آن به سر می برند و برخی برای زلزله زدگان غرب کشور کمک های نقدی و غیر نقدی جمع می کنند، در این میان برخی هم از آب گل آلود ماهی گرفته و اقدام به کاسبی می کنند.

کمتر از ۲۴ ساعت به بلندترین شب سال باقی مانده بود و کمتر کسی فکر می‌کرد که مردم تهران شب یلدا را با اضطراب ناشی از زلزله سر کنند، همه چیز با یک لرزش زمین آغاز شد و این شد سر آغاز وضعیت قرمز در تهران. وضعیتی که در شبکه های اجتماعی از همان لحظات اولیه آغاز شد. آنقدر که برخی به لرزش زمین شک کردند و به گوشی های خود سرک کشیدند تا مطمئن شوند که در تهران زلزله آمده است.

بر اساس این گزارش از همان لحظات اولیه خیابان های تهران قفل شد و ترافیک افزایش یافت. صف پمپ بنزین و گاز طویل شد و نیمه شب هیاهویی در پایتخت ایران به پا شد.

اکنون چند روز گذشته، رنگ وضعیت قرمز پریده و به زردی گراییده است، به طور نسبی آرامشی در تهران برقرار شده اما این تنها یک روی سکه زلزله است.

این گزارش می افزاید پس از زلزله اخیر گویی بازار برخی مشاغل رونق گرفت و این مشاغل مرتبط با زلزله که گویی با رانش زمین سر از خاک برداشتند، این روزها بازارشان حسابی داغ شده است.

فروش خانه به شرط مقاومت در برابر زلزله

شاید تا هفته گذشته نوساز بودن و نور عالی و پارکینگ و انباری و آسانسور از شرایط ویژه برای قیمت بالای خانه به حساب می‌رفت اما پس از زلزله اخیر یکی از امکاناتی که در ویژگی اول یک منزل مسکونی برای فروش به حساب می‌رود، ضد زلزله بودن آن ملک است.

بر اساس این گزارش این ویژگی به حدی در اولویت قرار گرفته که حتی در قیمت نیز تاثیر گذار بوده، به نوعی سلیقه ی خریدار را تحت تاثیر خود قرار داده است و اکثر افرادی که به دنبال خرید یا اجاره ملک مسکونی هستند مقاومت آن در برابر زلزله برایشان در اولویت قرار گرفته است و به نوعی می توان گفت در چند روز گذشته بازار ملک های قدیمی برای رهن و اجاره کساد شد تا حدی که برخی برای بازار گرمی ملک خود برای اجاره از کم تکان خوردن ملک در زلزله اخیر به عنوان یک امتیاز یاد می کنند.

مقاوم سازی دربرابر زلزله

یکی دیگر از مشاغلی که در چند روز اخیر بازارش داغ شد مقاوم سازی منزل مسکونی در برابر زلزله بود، امری که مشاوران و طراحان ساختمان آن را پس از زلزله اخیر امری ضروری در تبلیغات خود ذکر و عنوان می کنند که در کمترین زمان ملک را مطابق با استاندارد های روز در برابر زلزله تا ۸ ریشتر مقاوم کنند.

امری که شاید در ابتدا منطقی و عاقلانه به نظر برسد اما در واقع نیازمند یک بازه زمانی چندماهه و حتی یک ساله است. اما در مقابل سود خوبی را نصیب صاحبان این مشاغل خواهد کرد. غافل از این که در این بازه زمانی چند زلزله در تهران شهرهای اطراف آن رخ خواهد داد.

اتاقک و کلبه مخصوص روزها و شب های زلزله

با داغ شدن بازار زلزله یکی از کالاهایی که در شبکه های مجازی به فروش می‌رسد اتاقک ضد زلزله با قابلیت پیچ و مهره و تحمل بیش از ۴۰ تن آوار با امکانات ویژه است که در صورت درخواست ابتدا ماکت آن به شما نشان داده می شود و پس از خرید آن را به شما تحویل می دهند.
این که وعده هایی که در آگهی ها داده می شود تا چه حد صحت دارد اگر چه قابل تامل است اما موضوع مهم تر این است که اگر این ابزار در موقع زلزله کارایی لازم را نداشتند آیا پس از زلزله امکان پیگیری وجود دارد یا خیر .

بر اساس این گزارش اتاق خواب ضد زلزله نیز یکی دیگر از اقلامی است که در شبکه های مجازی دست به دست می شود و به فروش می رسد و وعده خواب راحت در صورت وقوع زلزله به خریدار داده شده است. البته اگر چه این اتاق خواب برای خواب راحت و جلوگیری از آسیب در برابر زلزله به فروش میرسد اما اگر این کالا هم طبق وعده های فروشنده در موقع زلزله کارایی لازم را نداشته باشد می توان گفت خریدارخواب ابدی راحتی را در آن تجربه خواهد کرد.

البته نباید در این بین از بازار گرمی اتاقک ها و آلاچیق ها و کلبه های چوبی غافل شد.

وقتی زلزله گنج می‌شود

بر اساس این گزارش در سال ها پیش که افراد رویای گنج را در سر می پروراندند بازار دستگاه های گنج یاب بسیار داغ شده بود و فروش این دستگاه ها رونق زیادی داشت اما این روزها وضعیت به همان صورت است و تنها تغییری که کرده این است که زلزله حکم گنج را پیدا کرده و بازار دستگاه های هشدار زلزله داغ شده است.

این دستگاه ها بسته به قابلیت هایشان قیمتشان متفاوت است و از ۱۰۰ هزار تومان به بالا به فروش میرسد.
اگر چه گفته می شود به محض لرزش ساختمان این دستگاه ها شروع به هشدار می کنند اما می‌توان گفت پس از لرزش دیگر نیازی به هشدار دهنده نیست.

روی خوش شرکت های بیمه ای به زلزله

اگر چه زلزله اخیر کمی مردم و مسئولان را مضطرب کرده است اما این طور که به نظر می‌رسد شرکت های بیمه های آتش به مال خود زده اند و قصد دارند خسارت تمام مردم در زلزله را بر عهده بگیرند.

بر اساس این گزارش کار به جایی رسیده که این شرکت ها در رقابت تنگاتنگ با یکدیگر پرداخته و با تخفیفات ویژه ای اقدام به فروش بیمه زلزله و عمرمی کنند.
اگر چه پیشتهادهای فریبنده ای از طرف شرکت های بیمه ای به خریداران بیمه در جهت جلب اطمینان آنها ارائه می شود اما در واقع این طور که به نظر می‌رسد شرکت های بیمه ای بیش از همه به این موضوع ایمان دارند که پس از زلزله در تهران شاید کسی باقی نماند که به دنبال دریافت خسارت از شرکت های بیمه ای باشد و این مصداق ماهی گرفتن از آب گل آلود توسط شرکت های بیمه ای است.

حکایت پس لرزه ها در اقتصاد ایران

بر اساس این گزارش در حالی که مسئولان پشت میزهایشان نشسته و در حال مدیریت بحران ناشی از زلزله هستند و نظاره‌گر رنگ به رنگ شدن وضعیت تهران هستند در اقتصاد ایران هر روز و به هر بهانه ای پس لرزه های بسیاری رخ می‌دهد که عواقب آن تنها دامنگیر مردم می‌شود و هیچ گاه برای این لرزه های اقتصادی ستاد مدیریت بحران تشکیل نمی شود.

401

کد خبر: 888949

وب گردی

وب گردی