تولید برخی از خودروهای غیر استاندارد متوقف شد/ 25 مدل خودرو مردود شد

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد: با شروع اجرای استاندارد‌های جدید تأیید نوع خودرو، تولید تعدادی از خودرو‌هایی که نتوانستند الزامات استاندارد‌های اجباری مربوطه را رعایت کنند خاتمه یافت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ با اجرای فاز اول استاندارد‌های جدید اجباری خودرو از اول دی ماه ۱۳۹۶، تولید و واردات برخی از خودرو‌های غیر استاندارد از جمله خودرو‌های MVM ۳۱۵ سدان، MVM ۵۵۰، تیگو ۵، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ دوگانه سوز، سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه سوز، آریو ۱۵۰۰ سی سی، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا و کارا ۱۷۰۰ (بنزینی و دوگانه سوز)، آسا B. ۵۰F، لیفان ۶۲۰، لیفان X۵۰، لیفان X۶۰، جک J۵، هیوندای i۱۰ و برخی از خودرو‌های سنگین جاده‌ای از دستور کار خودروسازان خارج شد.

پیمان پیرایش، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران با اعلام این خبر گفت: با شروع اجرای استاندارد‌های جدید تأیید نوع خودرو، تولید تعدادی از خودرو‌هایی که نتوانستند الزامات استاندارد‌های اجباری مربوطه را رعایت کنند خاتمه یافت و از این پس شاهد تولید این خودرو‌ها نخواهیم بود.

پیرایش با تاکید بر اینکه برنامه اجرای استاندارد‌های جداگانه اجباری ایمنی عملکردی خودرو مطابق با آخرین تغییرات اتحادیه اروپا روزآمد و ابلاغ شده است گفت: سازمان ملی استاندارد ایران در انجام رسالت خود مبنی بر تدوین و به روز رسانی مستمر استانداردها، همواره تلاش دارد در تدوین استاندارد‌های حوزه خودرو از استاندارد‌ها و مقررات فنی مورد استفاده در کشور‌های پیشرو و صاحب فناوری در صنعت خودرو و نیز استاندارد‌های معتبر بین المللی و منطقه‌ای استفاده کند.

او با بیان اینکه استاندارد‌های تأیید نوع خودرو از اول دیماه ۱۳۹۶، برای تمامی تولیدات و واردات خودرو لازم الاجراست افزود: اجرای این استاندارد‌ها برای تولیدکنندگانی که پیش از این از سازمان ملی استاندارد ایران گواهینامه تأیید نوع دریافت کرده اند، مطابق برنامه زمانبندی تعیین شده، در دست اقدام است و با توجه به این زمانبندی الزامات استاندارد‌های مورد نظر در چارچوب کنترل‌های تطابق تولید (COP)، توسط سازمان ملی استاندارد ایران آغاز شده است.

پیرایش ادامه داد: گواهینامه تایید نوع خودرو آن دسته از خودروسازانی که در تولید محصول خود الزامات استاندارد‌های جدید را رعایت نکنند، تمدید نخواهد شد. در حال حاضر تولید ۲۵ مدل خودروی سواری و سنگین، با توجه به عدم امکان انطباق آن‌ها با استاندارد‌های اجباری، متوقف شده است که خودرو‌های سواری MVM ۳۱۵ سدان، MVM ۵۵۰، تیگو ۵، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ دوگانه سوز، سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه سوز، آریو ۱۵۰۰ سی سی، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا و کارا ۱۷۰۰ (بنزینی و دوگانه سوز)، آسا B. ۵۰F، لیفان ۶۲۰، لیفان X۵۰، لیفان X۶۰، جک J۵، هیوندای i۱۰ و برخی از خودرو‌های سنگین جاده‌ای از این جمله اند.

او در پایان خاطرنشان کرد: سازمان ملی استاندارد ایران خواستار ارائه برنامه دقیق خودروسازان درباره اقدامات لازم برای ارتقای مدل‌های خودرویی و انطباق آن‌ها با الزامات استاندارد‌های جدید است و اجرای این برنامه‌ها را به منظور بررسی دقیق تطابق مدل‌های تولیدی یا وارداتی با استاندارد‌های تأیید نوع به صورت جدی پیگیری خواهد کرد.

منبع: خودروکار

401

کد خبر: 888961

وب گردی

وب گردی