نگاهی به آمار جدید واردات خودرو/ بنز‌، ام‌جی و دی‌اس در قعر جدول

فانوس به‌ دستان واردات خودرو مشخص شدند، به طوری که انتشار لیست 8 ماهه واردات، دست بسیاری از مدعیان را رو کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ فانوس به‌ دستان واردات خودرو مشخص شدند. انتشار لیست 8 ماهه واردات، دست بسیاری از مدعیان را رو کرد. مرسدس‌ بنز که به دلیل موجی از مشکلات هویتی و حقوقی نتوانست چیزی بیش از 35 دستگاه را وارد کند.

از سوی دیگر گفته می‌شود چالش‌های مدیریتی و داخلی شرکت مدیا موتورز علت اصلی واردات تنها 125 دستگاهی محصولات این برند چینی بوده است. اما در این بین حضور دی‌اس فرانسه که شرکت عرضه‌کننده ایرانی‌اش همیشه یک پای ادعا بوده، جالب توجه است. آرین موتوری‌ها که پیش‌تر با برند میتسوبیشی مشکلات متعددی را در بازار تجربه کرده بودند حالا چند وقتی است که گویا مایل نیستند عقوبت مدیریت اشتباه را با برند جدیدالورود DS فرانسه شاهد باشند.

بعد از تمام قیل و قال‌ها، جار و جنجال‌ها، شر و شورها و سر و صداها سرانجام معلوم شد که کل واردات این برند طی 8 ماه فقط 134 دستگاه بوده است. این آمار حتی از ولوو بحران‌زده، گک گمنام و به طرز دردناکی از پورشه نیز کمتر است.

134 دستگاه آن هم برای شرکتی که تمام انتقادات معدود رسانه‌هایی که نتوانسته بود به آن‌ها نفوذ کند را با ادبیات تند و آتشین پاسخ می‌داد، یک حجت غیر قابل انکار است. اینکه تولیدات لوکس این برند نوپای فرانسوی بین ایرانی‌ها خریدار چندانی ندارد، دیگر اظهر من الشمس است. البته فروش جهانی آن نیز چندان تعریفی ندارد. این خودرو تا پایان سال 2016 حدود 90 هزار دستگاه فروش داشته است.

دلایل عدم اقبال DS ایران چندان پیچیده نیست. نخست آنکه هنوز شرکت داخلی نزد مشتری ایرانی به اعتبار کافی نرسیده است. این شرکت در سطح پایتخت تنها 5 مرکز خدمات پس از فروش میتسوبیشی دارد. این تعداد برای برند DS تنها دو مرکز سرویس است. مشتری نیز وقتی این توسعه ضعیف سیستم خدماتی را می‌بینید، از خرید خود دلسرد می‌شود.

دلیل دیگر قیمت‌گذاری فضایی و شرایط فروش عجیب DSها است. حیرت‌انگیز است در بخشنامه فروش «نقدی» این برند «قیمت علی‌الحساب»، «سود مشارکت» و «تحویل مدت‌دار» اعلام شده است. این دیگر چه تفاوتی با فروش مشارکتی و یا اقساطی دارد؟ از سوی دیگر قیمت تولیدات دی‌اس با توجه به چهره، اعتبار برند، آپشن و کارایی فنی آن‌ها هم‌خوانی ندارد. ارزان‌ترین عضو خانواده دی‌اس در ایران 157 میلیون و 500 هزار تومان البته علی‌الحساب قیمت دارد. این رقم برای DS6 که در حقیقت گران‌ترین عضو است به 262 میلیون و 800 هزار تومان می‌رسد.

سومین دلیل ماهیت و روحیه خودروهای دی‌اس. اساسا وقتی DS به‌عنوان یک برند مستقل از بدنه پژو-سیتروئن جدا شد، کمتر کسی فکرش را می‌کرد که بتواند در قالب یک خودروی لوکس و پرمیوم ابراز وجود کند. اما بزرگ‌ترین مشکل دی اس در ایران آن است که تصور عامه از خودروی لوکس در اذهان مردم ایران چیز دیگری است. نه محصولی که فقط رنگ و لعاب دارد و پر زرق و برق است. البته تولیدات دی‌اس هیچی نباشند مانند لوکس‌ها گران‌ هستند.

در پایان این را بدانید بد نیست که بین محصولات این شرکت، مدل DS4 هم در فرانسه تولید می‌شود و هم در مالزی. مدل DS5LS و DS6 تنها در چین تولید می‌شوند. در نهایت DS7 که خیلی روی آن مایه می‌گذارند علاوه بر خط تولید فرانسه در چین هم مونتاژ می‌شود.

402

کد خبر: 889179

وب گردی

وب گردی