رییس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت با بیان اینکه عدالت و احترام، حقوق پایه و اصلی منشور حقوق شهروندی محسوب می شوند، گفت: اولین حق در منشور حقوق شهروندی، حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی است. 

به گزارش ایسکانیوز، دکتر محمدحسین سالاریان زاده در نشست خبری که امروز برگزار شد، درخصوص حقوق شهروندی مردم در نظام سلامت گفت: براساس قانون اساسی، حقوق شهروندی از تعهداتی است که قوای سه گانه باید در برابر مردم اجرا کنند و پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه حقوق شهروندی یک سند ملی و بین المللی است، افزود: منشور حقوق شهروندی در آذرماه سال گذشته توسط ریاست جمهوری به دستگاه‌ ها ابلاغ شد و به این ترتیب دستگاه‌ ها باید برنامه‌ ها و اقدامات عملی خود را آغاز می‌ کردند.

دکتر سالاریان زاده با بیان اینکه مطلب که بند بند منشور حقوق شهروندی باید تبدیل به یک سری شاخص ها شود، خاطرنشان کرد: منشور حقوق شهروندی شامل ۲۲ حق بر اساس مواد قانون اساسی است که اولین حق، حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی است که مربوط به حوزه عملیاتی وزارت بهداشت است، یعنی حساسیت این موضوع در حیطه وزارت بهداشت، بیش از سایر حوزه ها است.

رییس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت گفت: بیش از ۶ مواد اساسی از قانون اساسی کشور مرتبط با وزارت بهداشت است.

وی بیان کرد: در سال ٩٦ و بر اساس منشور حقوق شهروندی، دستگاه ‌ها باید برنامه کاری خود را در این زمینه مشخص کنند و در تمام نقاط کشور، آن را فرهنگ ‌سازی و اطلاع ‌رسانی کنند تا حق مردم را بشناسند و پیرو آن مردم نیز با حق خود آشنا شوند.

دکتر سالاریان زاده اظهارداشت: در نشست پنجم میان دستگاه ‌ها که ۱۱ دی‌ ماه به میزبانی وزارت بهداشت برگزار خواهد شد، وزارت بهداشت از چند اقدام اصلی رونمایی می‌ کند.

وی ادامه داد: ۱۱ مصداق و ۹۰ تکلیف قانونی برعهده وزارت بهداشت قرار گرفته است که بر اساس این تکالیف،۲۷۰ عبارت کلیدی استخراج شد و برنامه ‌هایی برای وزارتخانه تدوین شد تا در سال ۹۷ کلیه واحدهای اجرایی، اقدامات عملیاتی خود را شروع کنند و ما آنها را رصد کنیم.

رییس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت گفت: بیش از ۶۳ دانشگاه و ۵ سازمان وابسته داریم، که حدود ۶۰۰ بیمارستان و ۴۳۰ شبکه بهداشتی درمانی زیرمجموعه این واحدها است و بنابراین رصد کردن این موارد نیاز به روش ‌های جدیدی دارد.

وی گفت: وزارت بهداشت سامانه ‌ای را برای جاریزی اطلاعات از طریق ارزیاب شونده و پایش و راستی ‌آزمایی کردن توسط ارزیاب‌ ها طراحی کرده است که محاسبات آماری را انجام می‌ دهد.

دکتر سالاریان زاده تصریح کرد: سامانه ای تحت عنوان حقوق شهروندی در نظام سلامت توسط وزارت بهداشت طراحی شده است است که به شهروندان این امکان را می دهد تا از طریق آن به مدارک مرتبط با سلامت دسترسی پیدا کنند و از حقوق خود مطلع شوند و همچنین پیشنهادات و شکایات خود را ثبت کنند، این سامانه هفته آینده رونمایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه کلیپ هایی با مضمون حقوق شهروندی در دست طراحی است که رو نمایی خواهد شد، گفت: سلامت چهار بعد دارد، جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی که بعد جسمانی به وزارت بهداشت مربوط است و وزارت بهداشت در مورد آن کاملا پاسخگو است اما ابعاد دیگر سلامت بین دستگاه ها مشترک است و تمامی قوای حاکمیتی را درگیر می کند و هرکدام مسئولیت هایی در این زمینه دارند.

رییس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت گفت: در منشور حقوق شهروندی دو حق عدالت و احترام، حقوق پایه و اصلی در تمام ابعاد محسوب می شوند.

701

کد خبر: 889189

وب گردی

وب گردی