روابط تجاری ایران و پاکستان رضایت بخش نیست

سرکنسول پاکستان در مشهد گفت: روابط تجاری ایران و پاکستان رضایت بخش نیست.

به گزارش ایسکانیوز، عرفان محمود بخاری ظهر دوشنبه در کنفرانس خبری به مناسبت سالگرد بنیانگذار پاکستان که در کنسولگری این کشور برگزار شد با اشاره به اینکه آمریکا، پاکستان را تروریست می نامند اظهار کرد: پاکستان همیشه در رویایی با تروریست، خط مقدم بوده است و این جنگ به جنگ آمریکا با کشورهای دیگر خلاصه نمی شود. ما همواره تلاش کرده ایم بر قواعد و ارزش هایمان که پایبند آن هستیم، پایدار بمانیم.

وی در خصوص حمایت از کشمیر افزود: کشمیر مانند فلسطین است و منطقه کوچک خلاصه نمی شود. پاکستان همیشه از کشمیر دفاع کرده است. کشمیر و فلسطین از قدیمی ترین پرونده های حل نشده سازمان ملل هستند و پاکستان از هر لحاظ پشتیبان کشمیر است اما نمی گوید کشمیر از آن ما است. همچنین ایران از این کشور حمایت های خوبی کرده و از این بابت از رهبر انقلاب اسلامی کمال تشکر را دارم.

سرکنسول پاکستان در رابطه با رویکرد تعامل این کشور با ایران ابراز کرد: زمانی که از ایران سخن می گوییم منظورمان کشوری دوست و برادر است. در سطح ملی این دو کشور هیچ مشکلی با یکدیگر ندارند. ناامنی در حد دولتی و کشوری نیست، اما در حد جرائم کوچک مانند قاچاق مشکلاتی داریم. همچنین در حال برنامه ریزی در مشهد و خراسان هستیم و روابط را گسترش می دهیم.

وی با تاکید به اینکه کشورهای مسلمان باید اتحاد خود را تقویت کنند گفت: بر این اعتقاد دارم که امت مسلمان اخوت و اتحاد خود را فراموش نکنند. ۱۷ سال است که آمریکا در پی جنگ در افغانستان است و ناموفق هم بوده است. در این راستا آمریکا و پاکستان دو دیدگاه متفاوت دارند. پاکستان می گوید این جنگ سیاسی است و از راه سیاسی حل می شود اما آمریکا عقیده دارد یک جنگ نظامی است.

بخاری در رابطه با زائران پاکستانی در مشهد تصریح کرد: هرساله بیش از ۳۰۰ هزار زائر به مشهد مشرف می شوند. حدود ۷ تا ۸ هزار پاکستانی مقیم در مشهد داریم.

وی ادامه داد: روابط تجاری مان با ایران رضایت بخش نیست. برای مثال در تابستان شاهد فروش انبه پاکستانی هستیم که این محصول از کانال های قاچاق وارد شده و هر دو کشور متحمل ضرر می شوند. اما مشکل اساسی درگاه بانکی است که تفاهم نامه ای بین بانک مرکزی ایران و پاکستان ایجاد شده است و هنوز اجرایی نشده زیرا بانک های ایرانی توسط بانک مرکزی از این موضوع مطلع نشده اند.

901

کد خبر: 889242

وب گردی

وب گردی