رونمایی از نمونه آزمایشگاهی قایق خورشیدی در دانشگاه آزاد واحد بندرعباس

از نمونه آزمایشگاهی قایق خورشیدی ساخته ی پژوهشگران دانشگاه آزاد بندرعباس رونمایی شد و با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز، پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس موفق به ساخت قایق خورشیدی شدندکه می تواند بدون سوخت فسیلی و با استفاده از انرژی مستقیم و ذخیره انرژی خورشیدی ساعت ها به حرکت خود ادامه دهد.

رئیس مرکز رشد و واحد های فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس هدف از ساخت این قایق را حفاظت از محیط زیست و بهره گیری از انرژی سالم عنوان کرد و گفت: انرژی ستاره‌ی خورشید یکی از منابع عمده‌ی انرژی در منظومه شمسی می‌باشدکه طبق آخرین برآوردهای رسمی اعلام شده، عمر این انرژی بیش از 14 میلیارد سال است و در هر ثانیه ۴/۲ میلیون تن از جرم خورشید به انرژی تبدیل می‌شود.

تورج اسدی افزود: با توجه به وزن خورشید که حدود 333 هزار برابر وزن زمین است، این کُره‌ی نورانی را می‌توان به‌عنوان منبع عظیم انرژی تا ۵ میلیارد سال آینده به حساب آورد.

وی تصریح کرد: با افزایش جمعیت جهان در عصر حاضر، متعاقباً متقاضیان بهره‌گیری از منابع انرژی نیز افزایش یافته است. با توجه به این‌که بخش عمده‌ای از مردم جهان برای رفع نیازهایشان بر انرژی‌های تجدیدناپذیر همچون سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند که منابعی محدود دارند، لذا توجه به انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر توسط دانشمندان در صده‌ی اخیر مورد مطالعه قرار گرفته است.»

سرپرست تیم سازنده قایق خورشیدی نیز با بیان اینکه تولید قایق‌های تفریحی خورشیدی به عنوانِ نمونه‌ی کوچکی از صنایع دریایی می‌تواند مبنایی برای توسعه‌ی این‌گونه طرح‌ها در فضای دانشگاهی و صنعتی شود افزود:« قایق‌ها از یک سو به طور مستقیم در معرض نور خورشید هستند و از سوی دیگر، وجود سایه‌بان ثابت یا متحرک برای قایق‌های تفریحی جهت محافظت از سرنشینان امری ضروری است که این مهم در کنار موقعیت راهبردی شهر بندرعباس در حوزه‌ی گردشگری و تجاری می‌تواند نقطه‌ی عطفی در جهت کاربردی‌سازی مفاهیم علمی و دانشگاهی شود.»

محمد حسین حسن پور، این قایق را حاصل تحقیقات و مطالعه کارگروه 8 نفره متشکل از اعضای هیئت علمی و پژوهشگران مرکز رشد این واحد دانشگاهی دانست و گفت:« هدایت‌الله دلاکی، حسن رنجبری، محمد شایسته و لادن اسفندی‌نژاد و سمانه رضایی از اعضای اصلی این گروه بودند که توانستند با ساخت اولیه این قایق را به مرحله آزمایش بگذارند .

وی در ادامه افزود: مجوز طراحی وساخت این قایق در ابعاد واقعی اخذ شده و پس از آزمایش موفق آمیز این قایق ، ساخت قایق اصلی آغاز می شود .

وی گفت:«استفاده از منابع عظیم انرژی خورشیدی که می‌توان از آن برای تولید انرژی الکتریکی، استفاده‌ی دینامیکی، ایجاد گرما، خشک‌سازی تولیدات کشاورزی و تغییرات شیمیایی و غیره بهره برد، در چند دهه‌ی اخیر منجر به تولید محصولات و تجهیزات زیادی شده است.»

کد خبر: 889253

وب گردی

وب گردی