ازدواج بیش از ٧‌هزار مرد بالای ٦٠سال/ آمار ٤ واقعه حیاتی ٩ماه گذشته امسال

سخنگوی ثبت‌احوال کشور آخرین آمار چهار واقعه حیاتی در ٩ماه گذشته امسال را تشریح کرد و از ازدواج بیش از ۷‌هزار مرد بالای ۶۰‌سال در این ۹ماه   گفت.

به گزارش ایسکانیوز سیف‌الله ابوترابی در نشست خبری که صبح دیروز به مناسبت روز ملی ثبت‌احوال برگزار شد، توضیحاتی درباره نحوه عملکرد این سازمان بیان کرد: «بیش از ٩٩,٦‌درصد ولادت‌ها در مهلت تعیین‌شده، ١٥روزه به ثبت می‌رسند و بیش از ٩٩.٣‌درصد وفات‌ها را نیز در مهلت ١٠روزه به ثبت می‌رسانیم. همچنین درخصوص ازدواج و طلاق براساس ارتباط الکترونیکی که با سازمان ثبت اسناد به صورت برخط داریم، زمانی که ثبتی صورت می‌گیرد، از طریق سامانه الکترونیکی به صورت آنلاین برای سازمان ثبت‌احوال ارسال می‌شود.»

او با بیان این‌که ثبت مهاجرت یکی از دغدغه‌های اصلی نظام برنامه‌ریزی کشور بوده و تکلیفی است که امروزه به عهده سازمان ثبت‌احوال گذاشته شده است، گفت: «با بهره‌گیری از ثبت کدپستی افراد و نقطه سکونت فرد همه دستگاه‌ها مکلف هستند راستی‌آزمایی انجام دهند. در حقیقت بایستی با کارت‌های ملی هوشمند یا استفاده از سامانه کدپستی راستی‌آزمایی صورت گیرد و صرفا به اظهارات فرد بسنده نشود که درنهایت این تلاش‌ها منجر به تولید آمار برای نظام برنامه‌ریزی شد.»

عمر ٦٧‌درصد از زندگی‌ها کمتر از ١٠‌سال است


سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور در ادامه به ارایه آخرین آمار رویدادهای حیاتی پرداخت و گفت: «در ٩ماهه اول ‌سال ٩٦، یک‌میلیون و ١٣٨‌هزار و ٢٤٦ واقعه ولادت را در کشور به ثبت رساندیم که از این تعداد تولد ٥٨٦‌هزار و ٢٠٥ پسر و ٥٥٢‌هزار و ٤١ دختر به ثبت رسیده‌اند. یعنی نسبت جنسیت به ازای هر ١٠٠ دختر، ١٠٦ پسر است. همچنین میانگین سن مادران ٢٨‌سال و ١٠ماه و میانگین سن پدران ٣٣‌سال بوده است.»
توضیحات سخنگو درباره بیشترین نام‌های انتخابی ایرانیان هم یکی دیگر از موارد مطرح‌شده دراین جلسه بود: «فراوان‌ترین نام‌ها در ٩ماهه اول‌ سال برای پسران به ترتیب، امیرعلی، علی، محمد، ابوالفضل، امیرحسین، محمدطاها، امیرعباس، حسین و کیان بوده و برای دختران نیز به ترتیب، فاطمه، زهرا، حلما، زینب، یسنا، نازنین زهرا، آوا، ریحانه و رها بوده است.» ابوترابی ادامه داد: «در ٩ماهه اول ‌سال ٩٦، ٢٧٦‌هزار و ٣٩٢ واقعه فوت به ثبت رسیده که ٩٨,٣‌درصد آن در مهلت قانونی ثبت شده است. همچنین نرخ عمومی مرگ‌ومیر ٤.٧ در ‌هزار است و از طرفی علل مرگ‌ومیر در ٩ماهه اول ‌سال بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها و تومورها، بیماری‌های دستگاه تنفسی و حوادث غیرعمدی بوده است.» او در ادامه به آمارهای ازدواج و طلاق هم اشاره کرد و گفت: «در ٩ ماهه اول‌ سال‌جاری ٤٨١‌هزار و ٨٠٩ ازدواج نیز به ثبت رسیده است، همچنین در‌ سال ٩٥ به ازای هر‌ هزارنفر ٨.٨ واقعه ازدواج به ثبت رسیده است که این رقم در ‌سال ٩٠، ١١.٤ ازدواج به ازای هر ‌هزارنفر بود. همچنین در اکثر استان‌ها میانگین سن اولین ازدواج در حد فاصل سال‌های ٩٠ تا ٩٥ برای مردان به ٦ماه و برای زنان به ٤ماه افزایش یافته و میانگین سن نخستین ازدواج برای مردان ٢٧‌سال و ٣ماه و برای زنان ٢٣‌سال بوده است.» سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور با بیان این‌که در طول ٩ماهه اول ‌سال ١٠٧٦ ازدواج ثبت‌شده مربوط به زنان سالمند بالای ٦٠‌سال و ٧٨١٢ ازدواج مربوط به مردان بالای ٦٠‌سال است، گفت: «نرخ ثبت طلاق نیز از ‌سال ٩٠ تا ٩٥ از رقم ١.٩ به ٢.١ رسیده است. همچنین ١٣٣‌هزار و ٣٦٦ واقعه طلاق در پایگاه به ثبت رسیده است.»
سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور در ادامه افزود: «میانگین زندگی مشترک برای زوجین طلاق‌گرفته طی ٩ماهه اول امسال، ٩‌سال است که در ٦٧‌درصد طلاق‌های ثبت‌شده عمر ازدواج کمتر از ١٠‌سال بوده و در ٤٥‌درصد طلاق‌های ثبت‌شده نیز، دوام ازدواج کمتر از ٥‌سال بوده است. همچنین در ١١‌درصد طلاق‌های ثبت‌شده نیز میانگین‌ سال زندگی مشترک کمتر از یک‌سال بوده است. از طرفی میانگین سن مردان هنگام ثبت طلاق ٣٦‌سال و ٥ماه و زنان نیز ٣١‌سال و ٧ماه بوده است.» ابوترابی در ادامه به ارایه خدمات هویتی توسط این سازمان پرداخت و گفت: «در ٩ماهه ابتدای ‌سال ٩٦، ٢‌میلیون و ٤٥٠‌هزار شناسنامه تعویض شد که این تعویض عموما برای کسانی که به سن ١٥سالگی رسیده بودند، صورت گرفت. همچنین در این ٩ماهه اول ‌سال ٤٤٠‌هزار شناسنامه المثنی صادر شده است.» او در ادامه همچنین به کارت‌های ملی هوشمند اشاره کرد و افزود: «از ابتدای اجرای طرح کارت ملی هوشمند تاکنون بیش از ٣٢‌میلیون و ٨٠٠‌هزار نفر پیش‌ثبت‌نام کارت ملی انجام داده‌اند و طبق آخرین آمار برای بیش از ٣٠‌میلیون و ٦٦٤‌هزار و ٥٩٦ نفر در کشور کارت صادر کرده‌ایم و حدود ٢٨‌میلیون و ٧٢٥ نفر کارت‌هایشان را دریافت کرده‌اند.» سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور همچنین اضافه کرد: «حدود یک‌میلیون و ٦٠٠‌هزار نفر نیز باید برای دریافت کارت‌های صادرشده خود به دفاتر پست یا ثبت‌احوال مراجعه کنند. همچنین کلیه کارت‌هایی که تاریخ اعتبارشان ٢٩ اسفند ٩٦ و ماقبل است، از فروردین ‌سال ٩٧ فاقد اعتبار خواهد بود و برای کسانی که در سامانه، تکمیل ثبت‌نام کرده‌اند، با صدور کارتی امکان انجام فعالیت‌های مربوط به کارت ملی فراهم خواهد شد.»

شهروند

700

کد خبر: 889306

وب گردی

وب گردی