جانسون: برجام هنوز زنده است

وزیر امور خارجه انگلیس در گفت‌وگو با یک شبکه روسی تأکید کرده که برجام هنوز زنده است.

به گزارش ایسکانیوز ، «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس جمعه گذشته به منظور رایزنی با مقامات روسیه وارد این کشور شد؛ این اولین سفر وزرای خارجه انگلیس به مسکو طی 5 سال اخیر است.
جانسون در گفت‌وگویی با کانال یک روسیه که شنبه (دیروز) پخش شد، گفت: «ما (لندن و مسکو) در خصوص بشار اسد توافق نداریم، روسیه بر حسب موقعیتش ، نظر خود را در این باره دارد؛ به نظرم این به معنای حمایت غیرمشروط نیست اما روسیه او را در قدرت نگه داشته است...اما مسئله اصلی این نیست... مسئله اصلی این است که ما چطور می‌توانیم برای مردم سوریه پیشرفت به ارمغان بیاوریم...چطور می‌خواهیم فرایند صلح را پیش ببریم، در ژنو و در تطابق با قطعنامه شورای امنیت.»
وزیر خارجه انگلیس بار دیگر ادعای حمله شیمیایی در خان‌شیخون را تکرار کرد و مدعی شد تمام ادله‌های موجود در نزد لندن نشان می‌دهد دولت اسد در پشت پرده این حمله شیمیایی در حومه ادلب بوده است.
جانسون در ادامه گفت: «لندن آماده است در صورت درخواست آمریکا برای پاسخ به حمله شیمیایی، حملات هوایی علیه دولت بشار اسد انجام دهد.»

وزیر خارجه انگلیس در بخش دیگری از اظهاراتش به موضوع توافق هسته‌ای ایران پرداخت و تأکید کرد که این توافق هنوز زنده است اما به حمایت و کار نیاز دارد و اینکه کشورهای گروه 1+5 که به آن اهمیت می‌دهند، با یکدیگر همکاری کنند.

وی در ادامه مدعی شد: «کل خاورمیانه و منطقه خلیج (فارس) دوره بسیار سختی از تنش‌ها را تجربه می‌کند. در اینجا نقش ایران می‌تواند بسیار تحریک کننده و مخرب باشد. در این زمان ما نیازمند ایجاد توازن هستیم. و باید با شرکای خود همکاری داشته باشیم تا بتوانیم پیشرفتی را محقق سازیم و از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کنیم».

دیپلمات ارشد انگلیس ادامه داد: «برای من این مسئله کاملا واضح است هنگامی که به مشکلی که هم‌اکنون در کره‌شمالی با آن مواجه هستیم، می پردازیم...خیلی زود کره شمالی موشک بالستیک بین‌قاره‌ای مجهز به سلاح هسته‌ای خواهد داشت که قادر خواهد بود، مسکو یا حتی لندن را هدف قرار دهد... در سراسر جهان اهدافی وجود دارند که ممکن است کره شمالی موشک‌های خود را به سمت آنها پرتاب کند...ما نمی خواهیم شاهد این باشیم که ایران نیز چنین قابلیتی داشته باشد... نه مردم ایران و نه سیاستمداران ایران نیز خواهان چنین چیزی نیستند... آنها به صورت کاملا محسوس تصمیم گرفته‌اند که برای آینده‌ای کاملا متفاوت تلاش کنند اما چنین آینده‌ای باید شامل یک سری (بهره‌های) تجاری این توافق هسته‌ای با ایران باشد.»

جانسون در ادامه گفت: «بدون توجه به مشکلات و دشواری‌ها، ما با همکاری یکدیگر می‌توانیم به پیشرفت دست یابیم، چه در زمینه سیاست خارجی و چه در خصوص مسائل دوجانبه.»

وزیر خارجه انگلیس در بخش دیگری از اظهاراتش به موضوع بیت‌المقدس اشاره کرد و گفت: «موضع روسیه این است که فلسطین را هنوز به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نشناخته اما تأکید دارد که اورشلیم (بیت‌المقدس) پایتخت فلسطین است. موضع انگلیس نیز بسیار ساده است. ما انتقال سفارت خود به اورشلیم (بیت‌المقدس) را در حال حاضر اقدامی ناپخته می‌دانیم. ما ملاحظات خودمان را داریم و درباره آن بسیار صریح بوده‌ایم».

وی می‌افزاید: «در اینجا فرصتی وجود دارد. حالا زمان آن است است که آمریکایی ها پیش قدم شوند و پیشنهادات بیشتری ارائه کنند تا اینکه به اسرائیلی ها اطمینان دهند سفارتشان را منتقل کنند. به اعتقاد من حالا که آمریکا این اقدام را صورت داده ما همگی باید در جهت گامی در جهت پیشبرد فرایند صلح همکاری داشته باشیم.»

وزیر خارجه انگلیس همچنین گفت: «من به سرگئی لاوروف هم اعلام کرده‌ام، ما به دستیابی به راه‌حلی در این خصوص پایبند هستیم. ما خواستار تبادلات دیپلماتیک هستیم. این بخش مهمی از ارتباطات میان ماست.»

کد خبر: 889310

وب گردی

وب گردی