100 میلیون تومان جریمه‌  و 3 سال زندان در انتظار قاچاقچیان یوز

مدیر کل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست جزییات قاچاق ماده یوزپلنگ ایرانی را تشریح کرد و گفت: کسانی که نسبت به خرید و فروش گونه های ارزشمند و نادر مثل یوزپلنگ اقدام کنند،بر اساس مصوبه شورای عالی محیط زیست در سال ۱۳۹۴، باید ۱۰۰ میلیون تومان جریمه ضرر و زیان بپردازند. همچنین قضات نیز می توانند این متخلفان را حداکثر به سه سال حبس محکوم کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا علی تیموری اظهار کرد: حدود چهار ماه گذشته یکی از علاقه مندان محیط زیست به اداره کل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان محیط زیست مراجعه و موضوع خرید و فروش یوزپلنگ ایرانی را در تهران گزارش کرد. دفتر ما هم با هماهنگی معاونت محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست، موضوع را به طور کتبی به حراست سازمان گزارش کرد و اطلاعات لازم را به همراه شماره تلفن این افراد در اختیار مراکز امنیتی و حراست سازمان محیط زیست قرار داد تا ماجرا از این طریق پیگیری شود.

وی افزود: خوشبختانه بعد از چهار ماه شخصی که خریدار یوزپلنگ بود به همراه یکی از دوستداران محیط زیست به سازمان حفاظت محیط زیست مراجعه و اعلام کرد که می خواهد یوزپلنگ را به محیط زیست تحویل بدهد. این فرد قطعا بر اثر فشار نیروهای امنیتی و انتظامی و یگان حفاظت محیط زیست استان تهران برای تحویل یوز مراجعه کرد. او به احتمال قوی از پیگیری های جدی بخش های انتظامی مطلع شده و حتم داشته که به زودی مشکلاتی برای او پیش می آید، به همین علت داوطلبانه برای تحویل یوزپلنگ به سازمان محیط زیست اقدام کرده است.

مدیر کل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: دیروز این یوز ماده به پارک پردیسان تحویل داده شد و در حال حاضر در قرنطینه است. با عوامل پشت پرده این ماجرا نیز از سوی نیروی انتظامی برخورد لازم صورت خواهد گرفت.

به گفته تیموری، بر اساس ماده ۸ قانون بهسازی و ماده ۷ قانون شکار و صید؛ خرید، فروش، نگهداری، واردات و صادرات گونه های حیات وحش باید با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست باشد و بدون مجوز این سازمان خلاف قانون است و با این متخلفان برخورد خواهد شد.

وی تاکید کرد: کسانی که نسبت به خرید و فروش گونه های ارزشمند و نادر مثل یوزپلنگ اقدام کنند؛ بر اساس مصوبه شورای عالی محیط زیست در سال ۱۳۹۴، باید حدود ۱۰۰ میلیون تومان جریمه ضرر و زیان بپردازند. همچنین قضات نیز می توانند این متخلفان را حداکثر به سه سال حبس محکوم کنند.

این مقام مسوول در سازمان محیط زیست در ادامه اظهار کرد: کسانی که بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به نگهداری گونه های حیات وحش اقدام کنند باید بدانند که قوانین محیط زیستی به شکل سختگیرانه ای در حال اجراست و با این متخلفان هم سازمان محیط زیست بدون پشم پوشی برخورد خواهد کرد.
نقی میرزاکریمی- فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران- عصر دیروز (۴ دی ماه) از دستگیری متخلفان قاچاق باند بزرگ قاچاق حیات وحش خبر داد و گفت: آخرین افراد این باند امروز هنگام جابجایی یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در تهران دستگیر و به مرجع قضایی تحویل داده شدند.
706

کد خبر: 889395

وب گردی

وب گردی