تنها راه برون رفت کشور از چالش‌های اقتصادی، تمرکز شرکت‌های دانش‌بنیان بر تولید محصولات فناورانه است

محمود نیلی احمد آبادی در مراسم رونمایی از محصولات فناورانه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران که در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه برگزار شد، تنها راه برون رفت کشور از چالش‌های اقتصادی را تمرکز شرکت‌های دانش‌بنیان بر تولید محصولات فناورانه دانست.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، دکتر نیلی احمدآبادی در این آئین اظهار داشت: در سال۱۳۸۰ نمی‌توانستیم به کاربردی ساختن فناوری و دستاوردهای حاصل تلاش محققان فکر کنیم؛ اما اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که به فکر به‌روز کردن فناوری و به دنبال تصویرسازی نقشه راه برای اقتصاد آینده به واسطه فناوری داخلی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که بتوانیم مشکلات کشور را با فکر و فناوری رفع کنیم، گفت: اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم کشور با فقر و چالش‌های زیادی مواجه خواهد شد. در گذشته تجربیاتی در حوزه‌های سرمایه‌گذاری‌های خارجی، خرید فناوری خارجی، تمرکز بر تولیدداخلی و سیاست‌های جایگزینی صادرات با واردات را داشته‌ایم، ولی همچنان با فقر و بیکاری دست به گریبان هستیم و این در حالی است که اگر همه سرمایه‌ها در کنار هم قرار گیرد، شاهد اتفاقات بزرگی در حوزه اقتصاد خواهیم بود.

رئیس دانشگاه تهران افزود: بانک جهانی، سرمایه‌گذاری در حوزه شرکت‌های نفتی را منع کرده زیرا آلودگی‌های نفتی ایجاد می‌کنند؛ به همین دلیلبیشتر سرمایه‌گذاری‌ها باید به سمت صنایع پاک، سبز و انرژی‌های تجدید پذیر برود.

وی تصریح کرد: ایران در حوزه انرژی‌های خورشیدی به دلایل دانش و پتانسیلی که دارد می‌تواند سرآمد باشد و در میزان پیشرفت کشور تأثیرگذار؛اما در این زمینه کُند پیش می‌رود و در مقابل، کشورهای فاقد آفتاب، بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها را در این حوزه انجام داده‌اند.

نیلی احمد آبادی با بیان اینکه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه صنعت، تجارت و خدمات به بلوغ نرسیده است، خاطر نشان کرد:تعداد بازیگران این حوزه محدود هستند؛ بازیگران همان استادان و دانشجویان هستند.

رئیس دانشگاه تهران در خاتمه افزود: در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران طرح شکوفایی را اجرایی کردیم که به واسطه آن توانسته‌ایم ۲۰۰ پایان‌نامه را حمایت کنیم و این در حالی است که سالانه حدود ۹ هزار رساله دکتری تدوین می‌شود که این امر می‌تواند بخش بزرگی از اقتصاد کشور را تأمین کند.

202

کد خبر: 889501

وب گردی

وب گردی