توانایی تولید فناوری های پیشرفته در جهاد دانشگاهی

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: سعی داریم در جهاد دانشگاهی اثبات کنیم کشور توانایی تولید فناوری‌های پیشرفته را دارد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ حمیدرضا طیبی امروز در سومین کنفرانس ملی "شهر سایبری"، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران برای داشتن اقتدار اقتصادی و دفاعی باید هم از فناوری‌های پیشرفته استفاده کند و هم قدرت خلق فناوری را داشته باشد. در خصوص تولید فناوری خودمان قدرت تولید تمام فناوری‌ها را داریم و می‌توانیم حداقل فناوری‌هایی که دیگران تولیده کرده‌اند را ما نیز تولید کنیم. همچنین بدون کپی کردن نیز توانایی خلق بسیاری از فناوری‌ها را داریم.

وی ادامه داد: باید به موقع به تولید فناوری اقدام کنیم، زیرا در حین کار بزرگ نمی‌توان فناوری تولید کرد. بنابراین باید نیازها را مشخص و به موقع برای تولید فناوری اقدام کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: برای تولید فناوری‌های پیشرفته نیاز به قطعات پیشرفته و مواد پیشرفته داریم. بنابراین نیاز است که با دنیا ارتباط معقولی داشته باشیم تا بتوانیم در این حوزه از حضور آنان استفاده کنیم. همچنین اگر می‌خواهیم کاری انجام دهیم، باید شرایط آن را نیز فراهم کنیم. وقتی می‌خواهیم صاحب دانش شویم، باید شرایط آن هم ایجاد شود که البته در بعضی مواقع نیازمند دریافت فناوری از کشورهای دیگر هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هدف از این همکاری‌ها باید انتقال فناوری باشد، گفت: در حال حاضر در ایران بازار مناسبی داریم که می‌توانیم آن را مدیریت کنیم. در حقیقت باید از فرصت بازار به نحو مطلوب استفاده کنیم تا صاحب فناوری شویم.

طیبی خاطر نشان کرد: اولین نیاز کسب فناوری، اراده در کشور است. مقام معظم رهبری،‌ مسئولین کشور از جناح‌های مختلف همه بر این موضوع تاکید دارند که باید صاحب فناوری شویم، اما مشکلی که در جناح‌های سیاسی کشور وجود دارد، طرز فکر ‌آنهاست که معتقدند باید از طریق طرز فکر صاحب دانش شویم و اگر این طرز فکرها به یک نقطه مشترک نرسند، دچار مشکل خواهیم شد؛ زیرا برای توسعه فناوری نیاز به نقطه مشترک داریم تا بتوانیم برنامه‌ریزی طولانی مدتی انجام دهیم.

رئیس جهاد دانشگاهی در پایان صحبت‌هایش با بیان اینکه سعی داریم در جهاد دانشگاهی اثبات کنیم که کشور توانایی تولید فناوری‌های پیشرفته را دارد، گفت: وظیفه ما کار ترویجی است و ناچاریم خودمان و کلان‌شهرها به سمت "شهر هوشمند" حرکت کنیم.

منبع: ایسنا

202

کد خبر: 889595

وب گردی

وب گردی