آلودگی هوا معجونی از بی کیفیتی بنزین و خودروهای داخلی/ چرا برای شفاف سازی  اقدامی انجام نمی شود؟

اکثر کارشناسان و صاحبنظران معتقدند که خودروهای داخلی، بنزین تولید داخل و سازمان ملی استاندارد مقصر اصلی آلودگی هوا در کلانشهرها هستند این در حالی است که این موضوع مدام از سوی مسئولان به زمین یکدیگر پاسکاری می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ این روزها آلودگی هوا به یک قصه پرغصه ی بیشتر روزهای سرد سال مبدل شده است، به طوری که هرجا قدم می‌گذاریم مدام بحث‌های مختلفی در خصوص آلودگی هوا بین مردم و مسئولان ردوبدل می‌شود تا جاییکه برخی از مسئولان آلودگی هوا را به بنزین تولیدی و مصرفی کشور ربط می‌دهند و برخی نیز به خودروهای داخلی و سازمان استاندارد. همه کارشناسان معتقدند متاسفانه در کشور ما تا به امروز گام های مثبتی از سوی مسئولان دولتی برداشته نشده است.

سیدمحمد بیاتیان مشاور کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز اظهار کرد: آلودگی هوا یکی از موضوعاتی است که بیشتر گریبانگیر شهرهای بزرگ صنعتی شده است. نمی توان این ادعا را داشت که صنعت به تنهایی در آلودگی هوا نقش مستقیم داشته است. واقعیت امر این است که همه کارشناسان معتقدند که بیش از 50تا60 درصد آلودگی وابسته به خودروهایی است که در شهرها تردد می کنند و بخش اعظمی نیز از خودروهای مورد استفاده تولید داخلی است که متاسفانه استانداردهای زیست محیطی را به معنای واقعی کلمه پاس نکرده‌اند.

او تصریح کرد: نباید خودروها و کیفیت آنها را مقصر دانست بلکه یک بخش دیگری هم به کیفیت بنزین تولیدی در کشور برمی گردد که باید یورو4 باشد عمدتا عنوان می کنند که یورو 4هست در حالیکه بیشتر بنزین یورو2 هست این در حالیست که دردنیا یورو 5 هم مصرف می کنند.

مشاور کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه مصرف سوخت خودروهای کشور بسیار بالاست گفت: اکثر خودروهای داخلی کشور در احتراق سوخت مشکل دارند، چرا که استانداردهای اصولی در آنها رعایت نشده است؛ بنابراین هنوز به نقطه ای نرسیدیم که بتوانیم در این زمینه حرکت مثبتی را شاهد باشیم.

بیاتیان تاکید کرد: واقعیت امر این است که حرفهایی که برخی از مسئولان نفتی می زنند تعارفی بیش نیست شاید خیلی رسانه ای نشده است. فکر می کنم در این زمینه هم پالایش و پخش و هم خودروسازان بخاطر اینکه ما وابسته به دولت هستند به طور یقین هیچوقت برای همدیگر چالش ایجاد نمی‌کنند .همچنین در این خصوص محیط زیست و سازمان ملی استاندارد اقدامات مناسبی برای مقابله با این معضل انجام نداده‌اند.

او با تاکید براینکه اکثر دستگاه‌هایی که در سازمان استاندارد پالایش را انجام می‌دهند در سطح استاندارد جهانی نیست، گفت: بنابراین زمانی که سازمان ملی استاندارد زیرمجموعه دولت نباشد و مجموعه ای باشد که تعارف را با بخش‌های مختلف کنار بگذارد به طور یقین بخشی از مشکلات از جمله کیفیت بنزین و خودرو برطرف می شود.

بیاتیان ادامه داد: هم‌اکنون اکثر خوردوسازان ما با شرکت‌های خارجی قراردادهایی را منعقد کرده‌اند و با آنها فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند. می توان گفت به نوعی تولیدات آنها در داخل مورد استفاده قرار می گیرد. اما نکته ابهامی که در این زمینه وجود دارد این است که اکثر قطعات را یا مونتاژ می کنند و یا باز تولید؛ ولی بحث اصلی ما استاندارد دستگاه هایی است که تعارفی با هیچکدام از مجموعه ها نداشته باشد.

او گفت: وقتی در دنیا سوخت پاک و صنعت پاک مطرح است باید به این سمت حرکت کنیم تا کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کنیم. ما در داخل کشور متاسفانه در این زمینه هیچ گونه حرکتی نکردیم ودهم اکنون امکاناتی که در سازمان استاندار مورد استفاده قرار می گیرد اکثر دستگاه‌ها قدیمی هستند و از چرخه استفاده برچیده شدند. این دستگاه‌ها و تکنولوژی ها بروز نیست و معتقدم باید نهادی فراتر از دولت دستگاه‌های اجرایی ناظر براین قضیه باشند و تعارفی با کسی نداشته باشند.

موید حسینی صدر مشاور وزیر نفت در امور پتروشیمی در این رابطه گفت: بیش از 70درصد آلودگی ناشی از منابع متحرک خوردوها اعم سواری یا خودروهای سنگین یا هواپیما و 30 درصد مربوط به صنایع، بخاری و مصارف خانگی که گازسوز هستند، برمی‌گردد. بنابراین در بحث آلودگی هوا دو عامل همزمان تاثیرگذار است.

او تصریح کرد: احتراق ناقص خودروها، عدم معاینه فنی خودرو در کنار کیفیت بنزین باعث می‌شود که شاهد افزایش آلودگی در کلانشهر باشیم.

مشاور سخنگوی دولت با اشاره به اینکه از حدود 75 میلیون لیتر بزنین تولیدی در کشور حدود 12 میلیون لیتر یورو 4 است و مابقی استاندارد یورو2و3 است، اظهار کرد: راه حل اساسی این است که کیفیت پالایشگاه را و کیفیت سوخت تولیدی را ارتقا داد.

مشاور وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به اینکه حمل و نقل عمومی ما به طور کامل شکل نگرفته است، گفت: اکثرخودرهای مورد تردد در داخل شهر کهنه و فرسوده هستند که هنوز نوسازی نشده است. این مجموعه عوامل است که باعث می شود شرایط هوا در شهرهای بزرگ مثل تهران، تبریز، ارومیه، اراک و سایر شهرهای بزرگ بحرانی شود.

موید حسینی با بیان اینکه برای برون رفت از این معضل نیاز به عزم ملی و انجام اقدامات اساسی است، گفت: در لایحه سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد شده است که 2میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در اختیار دولت قرار بگیرد تا این اعتبار برای مسائل زیست محیطی از جمله حمل و نقل عمومی، گسترش فضای سبز در حوزه محیط زیست هزینه شود. امروزه اکثر اندیشمندان و صاحبنظران کشور به این اطلاعات دست پیدا کردند و واقف هستند که محیط زیست یک بحث جدی است و بایستی به این موضوع بیشتر پرداخته شود.

مشاور سخنگوی دولت با بیان اینکه اگر در کشور حتی تمام خودروها استاندارد هم باشد باید کیفیت بنزین ارتقا پیدا کند، گفت: هم اکنون بنزین تولیدی یورو4 در کشور محدود است و باید مسئولان ذیربط اقدامات اساسی را برای ارتقای کیفیت بنزین در کشور انجام دهند.

اکثر کارشنان و صاحبنظران معتقدند که خودروی داخلی و بنزین تولیدی و سازمان ملی استاندارد مقصر اصلی آلودگی هوا در کلانشهرها هستند. این در حالی است که این موضوع مدام از سوی مسئولان به زمین همدیگر پاسکاری می‌شود و مدام همدیگر را محکوم می‌کنند.حال این سوال پیش می‌آید چرا ارگان‌های دولتی برای شفاف سازی با یکدیگر اقداماتی را انجام نمی دهند؟

گزارشگر : حبیبه رحیمیان

402

کد خبر: 889612

وب گردی

وب گردی