راز رسانه باز نشر شد/ گفتارهای نادر طالب زاده در مورد رسانه

چاپ دوم کتاب «راز رسانه»؛ گفتارها و گفتگوهای نادر طالب زاده با زاویه دید متفاوتی نسبت به رسانه‌ منتشر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، درباره «رسانه‌»، رأی‌ها و نظریه‌های زیادی مطرح شده است، از بحث درباره ماهیت رسانه گرفته تا سیاست‌گذاری رسانه و تا تکنیک‌های تأثیرگذاری رسانه‌ای و مهار‌ت‌های رسانه‌ای. اما عمده آراء مربوط به اندیشمندانی است که مشغول به مطالعه و تأمل درباره رسانه هستند و کمتر در حوزه‌های عملی رسانه فعالیت می‌کنند.

«نادر طالب زاده» از معدود اندیشمندان حوزه رسانه است، که فعالیت‌های زیادی در کار رسانه‌ای نیز دارد. از این جهت مطالعه این اثر می‌توانند زاویه دید متفاوتی نسبت به رسانه‌ ایجاد کند.

مارشال مک لوهان نظریه‌پرداز رسانه گفته بود: رسانه همان پیام است. این سخن که رأیی درباره ماهیت رسانه است، سوءتفاهمی برای برخی از اهل نظر پیش آورده است که ماهیت رسانه اجازه انعکاس هر پیامی را نخواهد داد و پیام‌های متنوع را تنها با صورتی که متناسب با ماهیت رسانه است، ارائه خواهد کرد. بحث درباره ماهیت رسانه را نباید با سیاستگذاری در حوزه رسانه اشتباه کرد و به بهانه «رسانه همان پیام است» از حوزه مهم و استراتژیک سیاست‌گذاری رسانه غفلت کرد. همچنان که در امپراطوری غرب نیز میان این دو تفکیک قائلند.

کتاب «راز رسانه»؛ مجموعه گفتارها و گفت‌وگوهای نادر طالب زاده، گامی است در جهت تبیین مبانی نظری و بایسته‏ های رسانه‏ های انقلاب اسلامی و شناخت سیاست های رسانه ‏های غربی. اطلاع از این که شهید آوینی گفته بود: طالب‌زاده، «دیده‌بان انقلاب» و «چشم تیزبین انقلاب» است، اهمیت مطالعه این کتابها را بیشتر خواهد کرد.

عناوین بخش های دفتر اول: «زندگی‌نامه و فعالیت‌های نادر طالب‏ زاده»، «رسانه و سیاست؛ بایدهای رسانه‌های انقلابی و سیاستگذاری رسانه‌ای و نقد سیاست‌های رسانه‌های غربی»، «زندگی و اندیشه‏ های شهید سید مرتضی آوینی»، «نسبت فرم و محتوا در برنامه تلویزیونی راز».
عناوین بخش های دفتر دوم: «مسیحیت از دریچه سینما»، «کم کاری نهادهای فرهنگی و خیزش نو»، «مواجهه با آمریکا؛ وضعیت کنونی جهان»، «سینما، مستند؛ راه پیش روی رسانه».

(جلد دوم) «راز رسانه»؛ گفتارها و گفتگوهای نادر طالب زاده توسط دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در 320 صفحه با قیمت 12000 تومان منتشر شد.

502

کد خبر: 889699

وب گردی

وب گردی