کودکان از چه سنی ورزش کنند؟/ دوومیدانی و ژیمناستیک ورزش های پایه هستند

دوومیدانی و ژیمناستیک به عنوان ورزش های پایه هستند و باید در سنین پایین شروع شوند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، فشار بیش از حد به یک عضو یا اندام در ورزش حرفه ای طولانی مدت موجب آسیب به مفاصل می‌شود، انجام ورزش های رزمی به ویژه در حالت غیراصولی در دراز مدت موجب افزایش احتمال بروز آرتروز زانو می‌شود. ورزش های معمول که افراد در سنین رشد عمدتا انجام می دهند هیچ گونه اختلالی در فرآیند رشد ایجاد نمی کند، ورزش کردن تنها در مواردی که فرد دچار نوعی اختلال بیومکانیک باشد و فشار بیش از حد برای یک اندام را در پی داشته باشد می تواند خطر آفرین باشد. اختلال بیومکانیک می تواند شامل کج بودن زانو، صافی کف پا و نابرابری طول اندام تحتانی با اندام فوقانی باشد که در این موارد سبب خطر زا بودن حتی سبک ترین ورزش ها مانند نرمشهای عادی مدارس برای کودکان به دلیل وارد آمدن فشار زیاد به یک اندام فشار باشد.

در صورتیکه کودکی اختلال زمینه ساز برای آسیب دارد حتی اگر ورزش را به صورت حرفه‌ای پیگیری نمی کند باید توسط یک متخصص معاینه شود تا اختلال مرتفع و احتمال آسیب کاهش یابد. در برخی ورزشها مانند ژیمناستیک به دلیل پایین بودن سن قهرمانی کودکان باید خیلی سریع ورزش را شروع کنند تا به قهرمانی برسند بنابراین در صورتیکه خانواده ها تصمیم دارند فرزند خود را برای این ورزشها آماده کنند بهتر است از سنین پایین و مهد کودک او را با نرمش و حرکات پایه آشنا کنند. 3 تا 6 بهترین سن برای آموزش حرکات پایه ورزشی به کودکان است، کودک در این سنین باید بیاموزد تعادل خود را حفظ کند و راه برود و پرتاب درست و حرکات پایه را یاد بگیرد و بعد می تواند ورزش های تخصصی دیگر را آموزش ببیند.

در ورزش های مختلف سن قهرمانی متفاوت است، در برخی ورزش ها مانند والیبال و بسکتبال سن قهرمانی در حدود 17 و 18 سالگی است اما در ورزشهایی مانند ژیمناستیک سن قهرمانی پایین است، بنابراین زمانیکه که نوجوان یا کودک به سمت ورزش تخصصی می رود باید شرایط مشخص را داشته باشد. در انجام ورزشها هم سن بودن کسانی که با هم ورزش می کنند مهم است اما کافی نیست، اظهار کرد: میزان رشد و توانایی فیزیکی افراد در انجام ورزش نیز باید سنجیده شود. وی با بیان اینکه وزن توپ، اندازه توپ، سن و توانایی فیزیکی افرادی که با هم ورزش می کنند بسیار در ایمنی ورزشها مهم است، گفت: در ورزشهایی مانند دچرخه سواری و اسکیت که با لوازم ایمنی کامل انجام می شود، استفاده از کلاه ایمنی و زانو بند آرنج بند بسیار ضروری است.

دوومیدانی و ژیمناستیک به عنوان ورزش های پایه هستند و باید در سنین پایین شروع شوند، البته برای کودکان نباید ورزش تعیین کرد و به زور به ورزش خاصی فرستاد و باید خودشان تصمیم بگیرند که چه ورزش هایی را دوست دارند انجام دهند. همه ورزشها به شرط درست انجام دادن تمرینات و آگاه بودن مربی بی ضرر هستند و هیچ ورزشی نیست که برای انسان سالم مضر باشد اما در ورزش های برخوردی مانند بکس و کاراته احتمال آسیب اندکی بیشتر است

601

کد خبر: 889891

وب گردی

وب گردی